Är det någon som löst problemet med vatten som rinner mot garageväggarna på något klokt sätt? Skulle vilja ha möjlighet att spola av bilen i garaget, men vet inte hur jag skall säkerställa att vattnet inte letar sig in i väggarna. Har hört talas om att man klär nedre delen av väggarna med plåt, men finns det några standardprodukter för detta? Hur tätar man mellan plåt och platta?
 
Det är ju ett snyggt sätt att lösa det om man lägger klinker på golvet. Det har inte jag planerat att göra. Det skulle nog se lite underligt ut med bara en klinkerrad nederst på väggen. Målad plåt skulle smälta in bättre. Är det någon som har erfarenheter av detta?
 
Jag har svårt att se hur man skall få det tätt. Om man inte kan foga med silikon eller något annat flexibelt material. Men skall man spola av en bil i garaget så misstänker jag att det kommer att stänka så mycket att det kanske inte bara är skarven golvet-väggen som behöver skyddas.
 
Min ambition är inte att fuktsäkra hela väggarna. Med lite försiktighet kan man nog undvika för mycket stänk på väggarna. Problemet är om det rinner ut mycket vatten på golvet under kort tid. Det är fall på hela garagegolvet, men det är ju inte så kraftigt. Har man inte tätt mellan golv och vägg är risken stor att vatten tränger in i väggen, och det är det jag vill undvika. Ett sätt är förstås att mura upp ett varv med leca på plattan och ställa väggarna på detta, men för mig är det för sent. Garaget står redan där.
 
Jag har låtit såga till 15 cm breda remsor av formplyfa. Dessa har jag skruvat fast som lister och tätat med siliconfog, eller om det var latex, lite osäker. Fick tipset av en snickare. Jag har gjort det alldeles nyss så det är inte långtidstestat av mig.

/Anders
 
Det var något sådant jag var ute efter! Formplyfa känns lite mer lätthanterlig än plåt. Den borde väl stå emot de ganska begränsade mängder vatten som den kan utsättas för.

Är det någon som har förslag på andra lösningar?
 
Om du använder Formplyfa så glöm inte att måla alla sågade ytor. ;)
 
Man brukar väl lösa detta med en liten fasad betongkant med en lutning på ca 45° som läggs direkt mot väggen/golvet och sedan behandlas på samma sätt som golvet.
 
arny skrev:
Min ambition är inte att fuktsäkra hela väggarna. Med lite försiktighet kan man nog undvika för mycket stänk på väggarna. Problemet är om det rinner ut mycket vatten på golvet under kort tid. Det är fall på hela garagegolvet, men det är ju inte så kraftigt. Har man inte tätt mellan golv och vägg är risken stor att vatten tränger in i väggen, och det är det jag vill undvika. Ett sätt är förstås att mura upp ett varv med leca på plattan och ställa väggarna på detta, men för mig är det för sent. Garaget står redan där.
Satt i samma sits som du jag gjorde det enkelt för mig och tog imp 22/95 som golvlist och tätade med silicon funkar iallf och blev inte allt för tokigt. ;)
 
jag gjorde en "bock", ca 30 grader på galvplåt 195 mm bred, spikade den på reglarna och syllen innan jag klädde väggarna på insidan.tätade med latexfog. målade sedan golvet med 2komp betongfärg. blev inte 100% tätt beroende på att jag bockade plåten för hand och att golvet inte är spikrakt, men för mej duger det iaf eftersom jag har bra fall mot golvbrunnarna. annars så är väl en list inte så dumt, särskilt om det är som mitt golv så kan en böjlig formbar list göra att det bli rätt så tätt. kanske av tryckimp, går väl att klyva ner trallvirke tex.
 
Ett tips till alla som bygger nytt garage är att gjuta ett varv med lecasten så att syllen inte behöver stå i vatten i fall man tvättar bilen.Men hur du ska göra i efterhand vet jag inte . ;)
 
I vårt garage sitter det en mjuk plastlist limmad på väggen och tryckt mot betongen. Det tycks funka bra. När jag rustade hemma var det svårt att hitta en leverantör av en sådan list. Enda stället jag kunde finna var www.kuntze.se. Titta under Plastlist/Sockellist

/Gunnar
 
Hej Guhav,
kul att du letar upp flera år gamla trådar för att ge den slutgiltiga lösningen ;-)

Tänk dock på att det du försöker stänga ute också blir instängt i väggen och aldrig torkar ut.
In i konstruktionen kommer det tyvärr alltid.

//KoW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.