Hej!
Undrar om ni har några bra tips på golvlist till garage. Alltså en golvlist som sluter tätt mot vägg och golv så att vatten (från biltvätt och dyl.) inte kan krypa in.

Finns något billigt bra tips? :)
 
Vilken vanlig list som helst så länge den slutar 2-3 mm från golvet :). Sen tar du och lägger siliconfog mellan golv och underkant list. Vill du ha heltätt ovanifrån så lägg tunt med silicon precis innan du drar fast listen så lär det bli tätt och sitta där det sitter sen
 
Eller så skippar du listen helt och drar i en rejäl sträng med Timell-massa (aka latexfog) i hörnet. Golvlist i garaget känns lite overkill.
 
Tack för svaren. Jag var som inne på att lägge en list (plast/gummi?) med radie så jag får bort vatten närmast vägg om man nu vill tvätta bilen och så. Ingen som vet något om såna lister?
 
  • Gilla
Jörgen Lundh
  • Laddar…
nikek skrev:
Tack för svaren. Jag var som inne på att lägge en list (plast/gummi?) med radie så jag får bort vatten närmast vägg om man nu vill tvätta bilen och så. Ingen som vet något om såna lister?
Jo, Du har helt rätt. det finns plastlist med en läpp nedtill, ut mot golv. Plastlisten ( tror den är 60mm hög) finns på rulle, och limmas fast.
Kolla hos större golvfirmor.
 
Hej. Efter mycket letande hittade jag en försäljare av den beskrivna golvlisten. www.kuntze.se

/Gunnar
 
  • Gilla
Maelstrom
  • Laddar…
Hej Guhav,
kul att du letar upp flera år gamla trådar för att ge den slutgiltiga lösningen ;-)

Tänk dock på att det du försöker stänga ute också blir instängt i väggen och aldrig torkar ut.
In i konstruktionen kommer det tyvärr alltid.

//KoW
 
Lyfter en gammal tråd.

Om man har ett isolerat garage och inte kommer tvätta bilen i garaget utan den fukt som kommer in främst är smältsnö och liknande. Räcker det med en vanlig golvlist utan att täta? Eller ska man täta i nederkant och inte på ovansidan så att fukt kan ta sig ut?
 
Sätt en rad med klinkers längst ner, snyggt, fukttåligt samt stryktåligt
 
Det bör väl isf ändå tätas i nederkant för att inte fukten ska krypa in under skarven?
 
Japp minst sånt där flytande guck man har som våtspärr bakom har jag fått lära mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.