Man kan bygga hus med tummen mitt i handen. DOCK måste man vara försedd med en ängels tålamod och vara ganska påläst och tuff i förhandlingar. Det är ingen ädel bransch, tyvärr! ;D
 
Allt går med tålamod och trägen :)
det som blir jobbigt för en som inte kan bygga är väl mest att allt tar mycket längre tid då man måste kolla upp saker mer nogrannt kanske innan man gör något. Ovanan att bygga gör ju också att när man väl vet hur man gör och börjar så tar det längre tid.Men allt går :)
Frågan är om man tycker det är värt det...tid och slit vs pengar för inhyrd arbetskraft?
 
Jag är mitt uppe i egenhändigt byggt hus. Jag vill passa på och varna dig för att ge dig på något dylikt då det tar upp all ledigt tid i form av kvällar och helger om man ska ha chans att bli klar inom överskådlig tid. Vi gjorde markarbeten, pålning och grunden själva men hyrde in folk till det som vi ej klarade av själva. Vi lät sedan husföretaget resa stommen så att huset blev tätt och därefter tog vi vid. Vi har hållit på sedan i mars och gör allt själva förutom el- och vvs-installationerna. Man får göra klart från början att det troligtvis kommer att bli en av de jobbigaste perioderna i era liv. När man har småbarn så måste en person ägna sig åt barn och hushåll och den andra personen bygger. Vi räknar med att det kommer att ta ett år totalt innan vi är klara. Jag har enormt stor hjälp av min far som är pensionerad snickare. Det är viktigt att ha någon att fråga om råd då man aldrig byggt hus själv förut.

Har du råd att leja bort det mesta av husbygget så tycker jag inte att du ska tveka. Man inser inte hur mycket arbete det egentligen innebär.

Självklart är det himla kul samtidigt då man sakta ser hur ens drömhus växer fram och då man vet att man gjort det själv. man lär sig ju oerhört mycket. Det går snabbare med ett enplanshus än att som vi bygga tvåplanshus. Vi köpte själva "skalet, huskroppen" från en husleverantör. Allt annat har jag köpt från olika leverantörer. Det finns mycket pengar att spara i detta samtidigt som det tar en väldans massa tid för att hitta bästa och billigaste alternativet.

Jag tor att det blir den som tar hand om barn och hushåll som kommer att tycka det är jobbigast, att aldrig få avlösning i barnapassandet, matlagning, städning disk mm.

Det kan bli mycket irritation och frustration emellanåt. Förbered er mentalt genom att prata med folk som byggt själva.

Lycka till med allt.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.