Nu när renoveringen utav huset börjar nå slutfasen så skulle jag montera upp elementen igår. Dock så stötte jag på ett problem.
All el till elementen är Nolla och Fas, men pa två utav elementen så är det FEM ledare . Vilka ska användas?
Färjen på ledarna är:
svart, vit, brun, blå och jord. ???
 
Trefaselement?
 
Det är faser som skall vidarekopplas (överkopplas) till efterkommande element. För att få en jämn belastning så borde du dokumenterat vilken fas som användes i elementen innan du demonterade dem.

Alternativt så är det två- eller trefaselement?

Är det nya element som inhandlats?
 
Det måste finnas en märkskylt, där skall det framgå om elementet går på 230 eller 400V, och om det mot förmodan skulle använda alla 3 faserna. Det kan ev. vara stansat direkt i plåten.

Är du alldeles säker på att dom övriga kablarna till dom andra elementen verkligen är fas och nolla (och skyddjord hoppas jag).

För om du har några 400V element och några 230V så göller det att sätta tillbaka dom rätt. Om det är 400V element så har du alltså 2 faser men ingen nolla. Då har du också 2 säkringar till elementet 1 för varje fas (missar man det så är det risk att man skruvar ut bara dene ena proppen, och sedan får en smäll när man pillar på nollan som inte var en nolla).
 
Ok, nu har jag lite att bita i. Ska kolla upp allt ikväll.

Problemet är att den inte finns några instruktioner alls på elementen.
 
Njaa, jag har sett 2 fas (alltså 400V ) med 3 anslutningar. Fas Fas och skyddsjord.

Men däremot låter det mycket underligt om det inte skulle finnas tillstymmelse till märkskylt på radiatorn.
 
Huset är byggt -75 och hade då enbart elradiatorer.
När vi köpte det för 5 månader sedan så va alla utbytta till oljefylda dito. Pratade just med elektrikern och han kommer förbi och fixar till det hela samt drar ny jord till alla anslutningar.
 
Det låter skönt, att du får jord om det inte fanns det tidigare.
 
Nja så enkelt är det inte, är det ojordade vägguttag FÅR du inte jorda elementena.
 
Hur är vid omvänd situation!

Får man ha Jordade väggutag och ojordade 220 alt. 380V elektriska element i samma rum?
:)
 
Exakt den frågan ställde jag i en annan tråd och svaret jag fick var nej! Är uttagen jordade så ska även elementen vara jordade!

/Mikael
 
De radiatorer med 5 anslutningar är inte möjligen LVI-radiatorer ur serien MEG? Då kan det vara 1-fas! Titta in på www.lviprodukter.se. Klicka på produkter/Radiatorer/Installation_och_skötsel så hittar du kopplingsschema. ::)
 
Hej
Just så är det det är utrymmet som bestämmer jord eller ej

torrt utrymme behöver inte jord MEN man får använda apparater som är jordade
det är derför uttagen är olika
Men ingen regel utan undantag
man får använda dubbelisolerade apparater i jordade uttag

MVH L-Å
 
Vid nybyggnation spelar det ingen roll om det är torrt eller ej, allt ska vara jordat!
 
och skyddat av en JFB...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.