Hej min far skall byta panna.
Och han har en rätt lång skorsten 11meter så de effektivaste pannorna har nog förlåg rökgas temp för att lyckas hålla rätt temp i toppen på skorstenen.
Så då till min fråga när pannorna testas av ex SP är dom ju redan varm eldade så om man utgår ifrån en kall panna hur många kw extra går åt för att värma keramiken?
Jag undrar för jag har hittat en billig underförbrännings panna i polen med 80% verkningsgrad är det någon märkbar vinst att ta en panna med omvändförbränning som har ca85% verkningsgrad eller försvinner den extra effektiviteten till att värma keramik?
Iofs lär ju det bli större skillnad ju mer vatten man skall värma men finns det någon brytgräns?
 
Med acktankar har alla pannor onödigt hög rökgastemp, dvs om du skickar ut rök som håller 150 grader i flera timmar så är skorstenen torr ända upp när tanken är laddad.
 
Ok så han kan köpa även de värsta pannorna typ baxi eller atmos gse mfl och åndå klara skorstenen?
Kanske även skall skriva att det är 7st pipor i skorstenen men det kanske räcker med typ 150c ändå för att torka den.
 
Redigerat:
Det man behöver oroa sig för vid småeldning är att skostenen inte hinner bli så varm att det inte bildas kondens och att kondensen från början av eldningen inte hinner torka. Jag har aldrig sett att det är ett problem vid någorlunda tankstorlek.

Hur det blir med 7 pipor som det tex regnar ner i vet jag inte, men det verkar bättre att ha ett tak över skorstenen än att försöka värma den torr.
 
kricken_ skrev:
Hej min far skall byta panna.
Och han har en rätt lång skorsten 11meter så de effektivaste pannorna har nog förlåg rökgas temp för att lyckas hålla rätt temp i toppen på skorstenen.
Så då till min fråga när pannorna testas av ex SP är dom ju redan varm eldade så om man utgår ifrån en kall panna hur många kw extra går åt för att värma keramiken?
Jag undrar för jag har hittat en billig underförbrännings panna i polen med 80% verkningsgrad är det någon märkbar vinst att ta en panna med omvändförbränning som har ca85% verkningsgrad eller försvinner den extra effektiviteten till att värma keramik?
Iofs lär ju det bli större skillnad ju mer vatten man skall värma men finns det någon brytgräns?
Hej ja var på vedpanne utställning idag och såg en fin panna från Tjecknien Maga! Dom utlovade 87%verkningsgrad på en 49kw. 190l vedmagasin runda konvektionstuber ,riktigt lättsotad sotet ramla ner i asklådan.Tryckande fläckt.pris 26670:-:)Kanske kan va nåt för far din?;)
 
Visst är det maga som är samma/liknande panna som orlan eller var det bara så att orlan licens tillverkade dom åt maga?
Hur än det är så verkar dom vara fina även dom pannorna men han verkar vara inne på att importera en atmos från polen nu en dc32s den har inte högst verkningsgrad men fantastiskt pris 16499kr + ca 3000kr frakt.
Edit: läste en tråd här på forumet att dom hade samarbete med atmos och inte orlan.
 
Redigerat:
Orlan/Maga är istort samma panna..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.