Hej

Jag tänker bygga ett Myresjöhus och vill absolut ha bergvärme istället för frånluftsvärmepump.

Jag vet att detta tillval är relativt nytt i Myresjös utbud, med det enorma pristillägget på 140.000:- för att få
bergvärme istället för frånluftsdito verkar det verkligen som att Myresjö inte vill sälja ett enda hus med bergvärmeanläggning i.

Min granne i samma område har precis fått en komplett offert på en rejält stor bergvärmeanläggning inkl
borrhål, all material och installatiion för 122000:-

Hur kan då MERKOSTNADEN för att byta ut den befintliga frånluftaren bli hela 140000:-

Hur har ni andra gjort som velat ha bergvärme i era Myresjöhus, och vad har det kostat er i merkostnad att
få det?

//Selor
 
Jag tror det kan bero på att Myresjöhus måste installera en ventilations anläggning förutom bergvärmen vilket troligtvis medför priset. Dvs frånluftspumpen måste ersättas med liknande vent. anläggning typ FTX eller liknande. plus att dom skall borra och intsallera bergpumpen. Men jag håller med dig,det borde gå att få en spec på allt dom tänker göra
 
FTX är inte nödvändigt, det räcker med ett VBX eller en fläkt som blåser ut luften. Om jag skall gissa på priser så kanske det borde bli omkring 60 tkr för borrhål, 30 tkr extra för en bergvärmepump istället för frånluftsvärmepump och 10 tkr för ventilation. Totalt alltså ca 100 tkr. Och då tror jag att "mina" priser kan vara i överkant.
 
Varför handlar du inte upp det själv istället då? om du ska ha ett ftx aggregat vilket ger dig passiv kyla på sommaren så kan jag rekommendera ett Heru aggregat med värmebatteri, kostar runt 22 tkr totalt, finns att kika på här: http://www.ostberg.com/ klicka på products - air handling - units - HERU S

Lycka till
 
Pepparkaka skrev:
Totalt alltså ca 100 tkr. Och då tror jag att "mina" priser kan vara i överkant.

En rätt rimlig gissning, vi gjorde precis detta valet till vårt hus och tillägget blev i slutändan strax över 100 tkr. Då ville vi även ha vattenburen golvvärme i båda planen och detta medförde en extra ACC tank för att golvvärmesystemet blev så stort. Vi bygger ca 220 kvm. Visserligen med Götenehus, men priset på en anläggning borde vara i stort densamma, det var bara aktuellt med IVT för vår del och vi har en IVT Greenline plus 9 kw
 
Och jag kör med IVT Greenline C7 ;)
 
Vi bytte ut frånluftvärmepumpen IVT 490 som var standard och valde istället

IVT greenline E7
VVB 300L
Frånlufts modul (VBX?)
Volymtank

och så naturligtvis borrhålet. Totalkostnad med projektering blev strax över 100 000 extra vilket är ungefär samma summa som nämnts tidigare. Vi byggde inte med Myresjöhus utan med Borohus.
 
Eftersom Myresjöhus bygger med totalentrepenad så lägger de säkert på ytterligare ~10% av kostnaden och du kommer du upp i nästa 140TKr.
Detta gör de som en typ av "administrationsavgift"
 
Mane skrev:
Eftersom Myresjöhus bygger med totalentrepenad så lägger de säkert på ytterligare ~10% av kostnaden och du kommer du upp i nästa 140TKr.
Detta gör de som en typ av "administrationsavgift"
Vi byggde också på "totalentreprenad". Tyvärr så blev ett kontrakt två, så vi hade ett på byggsatsen och ett på uppförandet men säljaren/entreprenören tog ändå 10% extra för att han tog det på sin totalentreprenad så det är nog ingen skillnad där förutom att man med myresjöhus har en bättre och tryggare avtalssituation.
 
Jag ska borra bergvärme, har fått ett totalpris på 120.000kr, av en IVT återförsäljare.

120.000inkluderar 120m borrning.

Be husfabrikanten att ta bort kostnaden för din nuvarande värme och handla upp bergvärmen själv.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.