Hej på er

Jag har just byggt ett garage på ca 100m2 som har golvvärm. Jag har i villan en Nibe City med pelletsbrännare och intern 300l vvb. Ingen tank.

Min fundering ligger nu i huruvida jag kan montera solceller på taket och en tank i garaget och sedan få varmvatten till golvvärmen i garaget på vintern så det räcker till typ 12 grader och sommartid täcka tappvattenbehovet?

Skulle det inte räcka till vintertid så vill jag ha stöttning från pelletsbrännaren.
 
Visst kan du göra så men tyvär ger solen = 0 under nov-feb så det blir först framåt mars du får ut lite men lär ändå inte klara att värma garaget..

Men annars går det lösa med en 2 rörskulvert mellan husen samt en tank på 500-750 l i garaget o köra med en laddomat 4030 el liknande, Kulverten kopplad till din panna gör det att det kommer pumpas över vv från tanken till pannan på sommaren o det omvända på vintern då tanken endast kallar på värme på vintern o pannan håller en varmare temp..

Jag skulle ändå skippa soldelen o köra färdigshuntat till garaget från nuvarande panna, Med golvvärme blir det så låg temp att kulvertvalet inte är lika noga..
Då nuvarande panna inte är direkt fri från förluster så kommer det krävas många solpaneler för att klara bara förlusterna från acktank, kulvert o pannan..

En kompis har 60 rör mot 500 l borö tank med 60 mm mineralull o det är knappt de klarar ge så det täcker förlusterna, Högsta temp i acktanken utan värmeuttag är 72° vilket gör att det måste va strålande sol 7/24 för att man ska få tillräckligt från solen för att slippa tillskott..
En investering på 30-40000:- för att klara vvbehovet några månader är svårt att motivera..
 
Eftersom huset och garaget är ihopbygt så behöver jag ingen kulvert för att plocka ut vatten från pannan. Det är ca 5m från golvvärmefördelaren till pannan.

Det låter iofs. vettigt men man tycker ju att solpaneler borde kunna uppbringa 20 gradigt vatten även på vintern om solen skiner?
 
Jag tycker 2an´s resonemang verkar lite pessimistigt och håller med Beppo om att solpaneler i 60-80graders vinkel bör ge en hel del värme även under vintern, åtminstone om man inte bor norr om polcirkeln :). Min anläggning (30 rör Sfinx) i 25 gradig lutning ger idag ca 57-gradigt vatten (i oktober!!) vid soliga dagar. Hade jag haft mer optimal vinkel hade det säkert gett avsevärt mer. Min anläggning kostade ca 20000 efter bidrag, men då hade jag en del hjälp från fulldebiterande rörläggare och i mitt fall får jag 50-90% av varmvattenbehovet under ca 6 månader, och som det är nu ca 25-30%.
 
Det låter iofs. vettigt men man tycker ju att solpaneler borde kunna uppbringa 20 gradigt vatten även på vintern om solen skiner?
Om solen skiner, ja...

Solvärme via solfångare (solceller=elproduktion) kan visst vara vettigt om man har rätt förutsättningar. Produktionen övervärderas ofta av entusiaster och säljare men med korrekta förväntningar är det lättare att göra en rimlig bedömning av de egna förutsättningarna.

Jag har just avslutat den första årsproduktionen på 90 vakumrör vilken hamnade på c:a 3500 kWh efter riktigt dåligt med sol i augusti/september. Räknar man utifrån testresultat borde de ge åtminstone 1500 kWh timmar mer men där är alltså differensen mellan ideala förutsättningar och faktiska förutsättningar. Räknat med dagens elpris är min, till stor del egenmonerade, anläggning intjänad på knappt 10 år. Men inte ens det är enkelt - det blir fel att räkna "return of investment". Alla kWh kommer inte till faktisk nytta och dessutom sker uppvärmingen i huvudsak med ved hos oss och att räkna kostnad per kWh är i sig väldigt svårt beroende på vilka faktorer man väljer att ta med i formeln. Men mina förutsättningar är kökspanna = vill inte elda alls under sommarhalvåret = idealiskt för solvärme.

OK, det var lite utvikning. Problemet med dina förutsättningar/förväntningar är att, som 2:an påpekade, det är väldigt få soltimmar under nov-feb. Visst, när solen skiner kan solfångarna ladda (mest idealiskt vintertid torde vakumrör, hög vinkel mot lågstående sol och snötäcke=reflektor vara). Men det är väldigt få soldagar under midvintermånaderna och himlen är ändå är molnfri, är dagarna så korta att det knappt hinner börja ladda. Från mars kan det dock momentant bli riktigt bra tryck (jag har haft marsdagar med snötäcke där solfångarna närmat sig maxeffekten). Däremot räcker inte marssolen till både vv och uppvärmning (inte ens till bara vv) men det blir ett bra tillskott som gör att vedledningen går snabbare och mindre ved förbrukas.

Sammanfattningsvis: Under de mörkaste månadena är det med dagens teknik helt omöjligt att producera tilräckligt med energi för att täcka ett uppvärmningsbehov, även för ditt garage. Men om det är en lönsam investering handlar mer om rätt förväntningar än enda saliggörande matematisk formel. För vissa vedeldare är sol ett perfekt komplement, liksom i kombination med en del värmepumpslösningar. Och för teknikintresserade med ett visst miljöintresse. Etc...
 
Kan bara hålla med det 2:an och Kasch skriver, slutet av oktober till början på mars månad (nov-feb) är månader som om solen skiner kan ge lite tillskott av värme till acken men inget att räkna med. Har själv kört med 11,3 m² Lesol 5AR, plana solfångare från solgruppen, sedan hösten -04. Nu är mina integrerade i taket så vinkeln, 23°, är inte alls den bästa men för mig tvitar det ändå eftersom jag har fysiska hinder i form av ett berg som ändå skuggar mina solfångare under vintern....
 
Så rent krasst kan man säga att ja en investering i solvärme och en acctank kan vara ide men det kommer troligen inte ge mer än möjligen ett mindre tillskott vintertid. sommartid däremot borde jag ju kunna stänga av pelletsbrännaren och klara mig på solen?

Så i grund och botten så var jag inne redan tidigare på solvärme för bara tappvatten och då fyller det ju ändå den funktion jag tänkt från början bara att min "bonusplan" inte funkar?

Har jag uppfattat saken rätt?
 
Ja du har uppfattat saken rätt :)

Sen så tycker jag Kasch gav en bra redogörelse, Som han skrev så kan man inte tillgodogöra sej allt som du får ut heller :)

Ju mindre tillskott desto mer solfångare o acktanksvolym behöver du, 500 l räcker inte så länge som man tror. Tappar man upp bad o några duschar så är det i det närmaste slut vv så minst 750 l acktank o 90 rör behövs men då blir investeringen högre oxå... 3 paneler (90 rör) kostar 34000:- men då får du 7500 i bidrag sen tillkommer ev laddomat 4030 + acktank, rör, isolering o ev inkoppling...
Tanken måste vara bra isolerad men det är inte lika lätt att få pannan det, Kanske ide med en elberedare istället då det finns många bättre beg ute ts.. :)
 
En annan aspekt i den ekonomiska kalkylen är om man ändå är i begrepp att byta värmesystem eller varmvattenberedare pga ålder. Då har man ändå en utgift som man eventuellt bör räkna bort från investeringen. Då blir återbetalningstiden kortare. M a o har tajmingen rätt stor betydelse. För mig gäller det just nu att byta bägge ovan nämnda så då känns det klockrent att satsa på solenergi (eller något annat, men solenergi känns bra).
// Åke
 
Sent inlägg i denna tråd... Men..

Hur mycket värme kan man få ur solfångar under vinterhalvåret? 2an skrev "= 0", men jag betvivlar att det skulle vara fullkomligt omöjligt att pressa ut några enstaka grader ur systemet vintertid. Bor även i Skåne så klimatet skulle väl anses som det mest gynnsamma i Sverige kanske..

Är det någon som har gjort mätningar på detta?
 
mapel skrev:
Är det någon som har gjort mätningar på detta?
Jag har inte kört mina solfångare så länge (startade 15 april i år), men om man kollar på kurvan på temperaturen i min acktank (bifogad) så har jag svårt att tro att jag inte skulle få ut något alls under vintern. Avbrottet i juli beror på att jag stängde av av solfångarna när jag åkte på semester. Före 15 april körde jag enbart elpatroner i acktanken.
 
  • tanktopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.