Vi har köpt ett hus från -62 och renoverar för fullt. Under trägolvet på övervåningen ligger ca 20-25 cm spån. På övervåningen förekommer även en mycket speciell lukt. Det luktar inte direkt fukt och inte sött. Men gammalt och instängt. Lukten förekommer på hela våningsplanet och verkar (!) komma från golvet. Kan det vara möjligt? Inga vatten- eller elementrör går i golvet kan tilläggas.
Har någon några idéer? En bekant påstod att det luktade precis som på hans vind där han har just spån som isolering. Är det så att spånet trots allt är fuktigt?
Eller luktar gammalt spån illa i sig själv?
 
renova skrev:
Det luktar inte direkt fukt och inte sött. Men gammalt och instängt. Lukten förekommer på hela våningsplanet och verkar (!) komma från golvet.
Hur är det med ventilation i huset? Självdrag och stängda ventiler på ovanvåningen? Skulle försöka värma och vädra och se om det blir bättre. Det kanske luktar instängt ?
gaia
 
Nej, det verkar inte vara så enkelt. Vi har värmen på och vädrar korsdrag när vi kan. Större delen av sommaren stod alla fönster på vid gavel. Det blir bättre för stunden, men efter några timmar är lukten tillbaka igen. Jag kan tillägga att det är en ganska stark lukt som sätter sig i kläderna. Vi har rivit ner innertak, innerväggar och väggbeklädnader så nu är hela övervåningen en stor furulåda. Hur mycket kan det finnas som kan lukta liksom?
 
Du har problem med mögel, det är den lukten som sätter sig i kläderna.
 
Tyvärr så tror jag att du kan ha rätt Andy78. Vi har övervägt att anlita en mögelhund. (Samtidigt trodde vi att vi skulle hitta orsaken till lukten när vi rev.) Antar att vi inte har så många alternativ kvar. *suck*
Tack för tipsen!
 
är det inte så att lukten av mögel kan finnas kvar även efter att det mögliga materialet har rivits ut? Såg ni något mögel på det material ni rev ut?
 
fuktig spån? Finns det ett badrum under den spånisolerade golv? kolla där
gaia
 
Om du har spån i mellanbjälklaget så kan jag tänka mig att varm fuktig luft från bottenvåningen (där jag antar du har kök och badrum) stiger upp genom taket och sugs upp av spånet eftersom jag antar att du har bristfällig ventilation (självdrag)

Dom som vet säger att fördelen med spån är att det avger fukten när det blir torrare, så som jag ser det har du 3 alternativ:

1. Låt det vara över vintern och se om lukten försvinner när självdragsventilationen återkommer och torkar upp spånet.

2. intstallera mekanisk frånluft och se om lukten försvinner.

3. riv upp golv kasta spånet, och lägg i ny isolering. Gör taket på bottenvåningen diffusionstät.

Eftersom jag antar att du har att göra endå så skulle jag välja alternativ 1 om jag var i dina skor, möjligen ställa in en avfuktare eller två.

Nu är jag nästan i dina skor eftersom jag har samma lukt på vinden i mitt nya hus, och den lukten kom nu i sommras. Jag låter det hållas över vintern och försvinner lukten iom kylans ankomst så vet jag vad det är...
 
renova skrev:
Eller luktar gammalt spån illa i sig själv?
Nej, det gör det inte. Vi har gott om gammalt spån i vårt hus och det luktar inte illa alls.
 
Tack för alla svar!
Lukten varierar i intensitet beroende på luftfuktighet så någonstans måste det finnas en orsak. Gäller abra att hitta den. Vi har både badrum och kök i undervåningen dock ser spånen fint ut rakt ovanför dessa.
Jobbigt läge med ca 75m² att leta igenom.

Än en gång, tack alla.
 
Hej, hittade du någonsin anledningen till detta? Din beskrivning av lukt / övervåning skulle kunna vara skriven av mig då vi har ett identiskt problem. Vi har inget badrum under övervåningen däremot ett kök och vårat hus har definitivt haft dålig ventilation med självdrag genom åren. Det luktar instängt och doften verkar komma från golven, däremot så luktar det definitivt inte mögel, utan mera en träaktig "instängd" doft. Kan det vara 100 år av os från köket som satt sig i spånet?
 
L Luffarrock skrev:
Hej, hittade du någonsin anledningen till detta? Din beskrivning av lukt / övervåning skulle kunna vara skriven av mig då vi har ett identiskt problem. Vi har inget badrum under övervåningen däremot ett kök och vårat hus har definitivt haft dålig ventilation med självdrag genom åren. Det luktar instängt och doften verkar komma från golven, däremot så luktar det definitivt inte mögel, utan mera en träaktig "instängd" doft. Kan det vara 100 år av os från köket som satt sig i spånet?
Hej! Pingar här jag med. Fick du själv klarhet i doften?
 
Hej!
Lite nyfiken på hur det gått då jag också har problem med lukt, kanske med samma källa..
 
L Luffarrock skrev:
Hej, hittade du någonsin anledningen till detta? Din beskrivning av lukt / övervåning skulle kunna vara skriven av mig då vi har ett identiskt problem. Vi har inget badrum under övervåningen däremot ett kök och vårat hus har definitivt haft dålig ventilation med självdrag genom åren. Det luktar instängt och doften verkar komma från golven, däremot så luktar det definitivt inte mögel, utan mera en träaktig "instängd" doft. Kan det vara 100 år av os från köket som satt sig i spånet?
Hej, ser att det var längesen detta var skrivet. Vi har exakt samma problem med vårt hus idag och försöker utreda vad lukten kommer ifrån. Tacksam för svar! Mvh,Malin
 
M MalinSweden skrev:
Hej, ser att det var längesen detta var skrivet. Vi har exakt samma problem med vårt hus idag och försöker utreda vad lukten kommer ifrån. Tacksam för svar! Mvh,Malin
Hej, både ja och nej på den frågan, lukten är borta nu men vi har gjort ett antal åtgärder sedan det här och jag är inte helt säker på vad som egentligen gjorde susen eller om det var en del av allt bara.

1. Vi har installerat mera friskluftsventiler i huset, det har definitivt förbättrat luftkvaliteten generellt i huset.

2. Vi har våran bergvärmepump i garaget och när vi drog en kulvert därifrån till huset så passade jag på att kratta bort massa gamla löv, kottar, virke etc som låg under huset och lade lite plast på marken därunder. Det gjorde att den instängda doften försvann helt i hallen. Vi hade även en del gamla ventiler i grunden som var igensatta av sand etc som vi öppnade upp.

3. Vi bytte kök. det gamla var något från 70 talet som verkade byggt av kartong :) Här blev det defintivt en skillnad, var inget märkbart fuktskadat i köket men någt av materialet jag kastade luktade definitivt lite udda.

Jag hittade inget fuktskadat vare sig i grunden eller den delen av bjälklaget jag undersökte vid köksbygget. Däremot är det ju intressant med gamla hus, spån är ju bara en del av våran isolering, vi har lika stora mängder mossa, lin och lerklining :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.