Hej!

Funderar på ny el till övervåningen. Vi vill ha upp 3 grupper dit, en till varje rum. Är det tillåtet att dra en femledare upp till en dosa på övervåningen och del upp den i 3 st 3-ledare? Inga 3-faslaster kommer kopplas in. Installationen ska göras utanpåliggande så det är därför vi helst vill dra en enda kabel upp. Har försökt läsa mig till info här, men blir förvirrad..

Vi tänker inte göra något vi inte kan själva, men vill planera in för ledningar och dosor när vi planerar resten av ytorna på övervåningen.
 
Jag kommer säkerligen snart bli rättad med ett citat ur föreskrifterna men svarar ändå för jag vill se hur rätt eller fel jag har, har jag fel så blir det bara nyttig diskussion ;)

Du får lov att göra det ifall det är tydligt uppmärkt i central och på berörda kopplingspunkter.
(men vänta på fler svar!)
 
Det är ok att göra så, men alla tre säkringarna ska betraktas som en trefasgrupp och märkas upp därefter i gruppförteckningen: 3-fasgrupp med 1-fasigt anslutna förbrukare

Finns det en risk att flerfasiga förbrukare kommer att anslutas också finns lite mer att beakta:

http://www.byggahus.se/forum/el/101277-spisuttag.html
 
Tack för svaren!
Det är alltså okej tolkar jag det som. Finns det någon risk att en elektriker motsätter sig att koppla på detta vis eller är det allmänt accepterat?

När jag tänker på det kommer jag på att vi måste ha installationer i huset som är gjorda på detta vis (innan vi köpte huset). Till köket finns bara en ledning, men det är tre säkringar dit. Detta antar jag att vi borde märka upp också då, innan någon ska peta i elen. Ska det finnas en skylt vid elcentralen eller hur funkar det. Kanske ska tillägga att vi inte har någon dokumentation över elen alls.
 
En montör bör inte ha något emot att utföra detta önskemål för dig..

Ang. märkningen så skadar det inte att markera överallt, det är bara estetiken som bestämmer det, men det rekommenderas att göra så.
Eller om du ordnar fram en dokumentation över hela anläggningen, som en montör eller annan händig kan hjälpa dig med. Dvs, spänningsprova uttag medans du eller någon annan slår av / gängar ur säkringen för att se vilket som klipps..
 
Lösningen är bl.a. vanlig vid större belysningsinstallationer, så den borde ingen klaga på egentligen. Nackdelen är ju att man måste bryta hela hela gruppen (alla 3 säkringarna) vid arbete. Fördelen är mindre kabeldragning.

Annat att tänka på är att gruppen inte får vara utspridd över centralen utan måste sitta i en linje över L1, L2 & L3 (annars är det ju ingen 3-fasgrupp!) och har man normsäkringscentral bör man helst ha en 3-polig säkring.

Vid alla centraler ska det finnas en gruppförteckning, kolla den här tråden:

http://www.byggahus.se/forum/el/100277-elcentralskort-gruppsaekringskort.html
 
Tack för all hjälp.
Ja, kollat vilka uttag etc. som bryts på vilken säkring har vi ju gjort. Det känns liksom bra att veta när man bor i anläggningen.. Det är väl bara att dokumentera det på något bra sätt också. Hur kan en sådan dokumentation se ut? Det finns ju ett antal uttag och lampor i ett hus..
 
Fungerar utmärkt.
Bara du splittar denna 3-fas matning i en dosa. (men det skulle du göra)

Självklart skall du ha jordfelsbrytare på detta.

/Richard
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.