Jag tänkte jag skulle lägga ned en fuktmätare i torpargrunden. Vill ha en trådlös.

Någon som vet en variant man kan lita på siffrorna? Om man kunde ha fler mätpunkter vore det mycket bra.
 
kolla på deras sida på väder stationerdär hittar du en hel del, den jag beställde va en BAR1222HGN, kan koppla in max 3 extra sändare, räckvidden ligger på 200m
och desstuom har du en väderstation för att se vädret framöver :)

http://www.oregonscientific.se/
 
Clas Olsson har också en trådlös tem/fuktmätare som man kan ha fem olika mätpunkter. Dock lite kort räckvidd. Måste ha fulladdade batterier för att få god kontakt, men billigare än Oregon's
 
Här är ClasOlssons. Står visserligen enbart extra temperaturgivare, men den ger också RF.

Väderstation med trådlös utomhusgivare. Visar temperaturen ute/inne, tid/datum, luftfuktighet och en enkel väderprognos (barometer som känner lufttrycksförändringar). Fyra kanaler möjliggör användning av fyra separata givare. Givaren kan placeras max 40 meter från mottagaren, vid fri sikt. Mottagaren drivs med två batterier typ LR6 (medföljer ej), givaren med två batterier typ LR6 (medföljer ej). Kan hängas på vägg eller placeras på bord. Levereras med mottagare och en givare. Storlek mottagare 135x95x28 mm, givare 123x45x20 mm.


36-1795 295,00 st.

Extra temperaturgivare. 36-1797 98,00 st.

 
Ah, tjusigt. Blir nog en sån då!
 
Clas Ohlson har även 36-1794, det är ungefär samma modell fast utan barometer/väderprognosen. Samma trådlösa givare man kopplar till.

Jag har en sådan med är inte riktigt nöjd med den tyvärr, den trådlösa givaren och huvudenheten inte visar samma RF trots att de står bredvid varandra, detta var nämligen det första jag testade när jag köpt den. Ställde dem precis bredvid varandra och "ute" och inne RF skiljde upp mot 10 procentenheter, temperaturen var däremot densamma.

Så nu litar jag inte på resutaten och undrar vilken som mäter fel. Skulle behövt en helt ny enhet (av helt annan modell) att jämföra med. Jag undrar därför om någon annan upplevt samma problem som jag med någon av Clas modeller?
 
Ajdå, låter illavarslande. Ja hur skall man kalibrera dem då?
Nu vet jag då rakt inte vad jag skall köpa längre. Finns det ingen standard för hur RF skall mätas?
 
Treo skrev:
Ja hur skall man kalibrera dem då?
Blöt ner en handduk och vira den runt fuktmätaren. Då bör RF närma sig 100% ganska snabbt. Jag har en mätare köpt på Clas Ohlson som vid mina kalibreringar visat allt från 80% till 120% vid det testet, men den kan kalibreras om.
 
Ah det kanske finns hopp, är det en 36-1795 som nämnts ovan? Kalibrerar du dem såtillvida att du kollar att den visar 91% när det borde vara 100% och sen lägger på 9% när du läser av dem?

Eller går det "reseta" dem så de kommer på rätt spår och visar rätt sedan?
 
Treo skrev:
Ah det kanske finns hopp, är det en 36-1795 som nämnts ovan? Kalibrerar du dem såtillvida att du kollar att den visar 91% när det borde vara 100% och sen lägger på 9% när du läser av dem?

Eller går det "reseta" dem så de kommer på rätt spår och visar rätt sedan?
Nej, tyvärr, det är en 34-1549 jag har, och den kan kalibreras men en skruv på baksidan. Den är något mer low-tech ;) och har dessutom utgått enligt deras sajt.
 
Har nu köpt en 36-1794 clas olson med extra givare.

De har fått stå bredvid varandra i 5 minuter nu och de diffar på 2-3 enheter mellan dem.

De två givarna ligger på 51% och 49%. Huvudenheten på 52%.
Sen har jag en väderstation av annan modell som visar 45% bredvid dem så det finns ju lite olika bud. Den väderstationen har dock legat där några månader och har kanske hittat mer rätt.

Skall tilläggas att givarna står under vår luftvärmepump som kör AC nu så det är därför det är så torrt i augusti.

Nåväl nu skickar jag ned dem i grunden. Tack för alla svar!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.