Fick precis årets taxeringsvärde och höll på att falla av både stolen och pinn. För att jämföra, 2006: 753´ 2007:843´ och nu 2008: 1495´... Reflektion; vad baseras taxeringsvärdet på och hur i hela fridens namn är en dylik upptaxering möjlig?! Ringde Skatteverket, men med den telefonkön och vetskapen att spetskompetens i dylika frågor faktiskt finns i datorn:) så var valet enkelt..
 
Värdeområdets prisökning?
 
Korrekt -MH-, utgör +600´ vid närmare kontroll. Lite ironiskt att taxeringsvärdet efter några år kommer ikapp lagom till det verkar bära utför... :( Vet ej om jag tycker det är positivt eller negativt; å ena sidan är taket för fastighetsskatten på 6000:- om året knappast hugget i sten, samtidigt som det kan kännas fint med att inför banken kunna redovisa ett högre taxeringsvärde i förhållande till huslånet nu när det verkar börja blåsa snålt på allvar.
 
Fick också hålla i mig när jag läste det nya värdet för att inte trilla av stolen.
Tur att det numer är en avgift istället för en procentuellt skatt.

Räknar man med K/T så har huset också tagit ett rejält värde skutt också.
K/T talet i Järfälla är under Jun - Aug (2008) 1,78 och skulle det bibehållas så
har huset som sagt skjutit i höjden.
Marknadsvärdet är en annan sak, tror ingen i dagsläget skulle vilja betala detta...
 
Hänger på här...

Så här ligger det till... Jag känner en kille som har en kompis! Taxeringsvärdet för deras hus har inte uppdaterats med de renoveringar och dyligt som har gjorts. Om han skulle vara helt sanningsenlig går värdet för huset (tomten är ju så stor som den är) upp till det dubbla taxeringsvärdet. Han undrar nu vad det finns för nackdelar att inte uppdatera taxeringsvärdet. Det når ju taket på 6000 i vilket fall som helst men frågan om en ny regering kanske inför de gamla reglerna. Vad händer om kåken brinner ner har taxeringsvärdet någon relevans för försäkringsbolaget?

Snälla hjälp min kompis kompis! Vi kan kalla honom Fredrik.

mvh plexi
 
Kära Fredrik, förlåt Plexi.... :)

Jag har suttit i samma funderingar men gör det inte längre då vi bygger nytt och det blir väl vad det blir.
Jag ser det så här. Risken finns att det blir en röd regering (hemska tanke), risken finns kanske att dom återinför fastighetsskatten (kanske är en ännu värre tanke). Men frågan är, hur troligt är det att dom går till val på en sån fråga??

Om kåken brinner ner så hoppas jag att du har gott om dokumentation på hur huset ser ut, vilken standard det (höll) etc. Förbättringar kan ju alltid ha gjorts innan du har "upptaxerat" det....
 
Gör Skatteverket kontroller av angivna uppgifter? Har aldrig hört någon råka ut för det.

Morsan som bor i kedjehus angav däremot att hon inte hade tegelfasad, men alla grannar angav det. Då ringde de och undrade hur det kunde vara så :)
 
pleximaster skrev:
Taxeringsvärdet för deras hus har inte uppdaterats med de renoveringar och dyligt som har gjorts. Om han skulle vara helt sanningsenlig går värdet för huset (tomten är ju så stor som den är) upp till det dubbla taxeringsvärdet. Han undrar nu vad det finns för nackdelar att inte uppdatera taxeringsvärdet. Det når ju taket på 6000 i vilket fall som helst men frågan om en ny regering kanske inför de gamla reglerna. Vad händer om kåken brinner ner har taxeringsvärdet någon relevans för försäkringsbolaget?
Hur mycket taxeringsvärde kan man egentligen renovera upp till? Jag tror att din kompis vän tillhör de som tror att de smartat sig något alldeles väldigt, men i själva verket mest skapat sömnproblem och nervositet för att spara i sammanhanget få kronor.
 
Jag har också en kompis kompis. Han har inte bytt all el, inte bytt avlopp, har bara badrum i källaren och det har gammalt ytskikt, det finns ingen tvättstuga, köket är av enkel standard och det har inte renoverats. Hur mycket kan taxeringsvärdet stiga om han fixar allt detta? Eller hur många poäng skulle det innebära?
 
W
Provräknade precis på skattverket hemsida vad jag skulle ha för tax värde med korrekta uppgifter och det skiljde 1.6 miljoner mot det som skickades ut förra veckan. Kan ju bara säga att jag sover sjukt mycket bättre nu när jag vet att jag gjort allt för att få ett lågt värde. Tänk hur mycket jag ev kommmer spara om fastighetsskatten kommer tebax, det är bra sömnpiller det.
 
Wester skrev:
Provräknade precis på skattverket hemsida vad jag skulle ha för tax värde med korrekta uppgifter och det skiljde 1.6 miljoner mot det som skickades ut förra veckan. Kan ju bara säga att jag sover sjukt mycket bättre nu när jag vet att jag gjort allt för att få ett lågt värde. Tänk hur mycket jag ev kommmer spara om fastighetsskatten kommer tebax, det är bra sömnpiller det.
Lite smolk i sömnpillerbägaren dock;), man kan inte åka på skit i form någon av retroaktiv sköntaxering? Svårt med bevisning förstås. I grannskapet är samtliga kåkar 65-75 m2 enl. taxeringen. Men när dom säljs, då räknas inredd ovanvåning och diverse tillbygnader in och vips så var det ca 120 m2 istället:surprised:
 
Förra året ca 500 000kr i taxering.
I år 787 000kr...

Efter ändring av Kök = nu normalt, förut låg, El nyare än 2003, Badrum nyare än 2003.
Taxering = 1 000 980kr... Alltså har taxeringen dubblerats... Drabbar detta oss ekonomiskt???
 
Nåja - ni skall inte gnälla :-D

Vi hade 1.850000 kr i förra - nu är det 2.950000 !!!!

Bara tomten är taxerad till över 2 mille - Undrar om jag kan casha in hos skatteverket om ett halvår ? ;-)
 
ejwbegysv skrev:
Förra året ca 500 000kr i taxering.
I år 787 000kr...

Efter ändring av Kök = nu normalt, förut låg, El nyare än 2003, Badrum nyare än 2003.
Taxering = 1 000 980kr... Alltså har taxeringen dubblerats... Drabbar detta oss ekonomiskt???
Om jag har förstått saken rätt så påverkar det "inget" numer.
Tidigare betalade man 1% av taxeringsvärdet i fastighetsskatt men det har alliansen ändrat och istället
infört en kommunal avgift om max 6 000kr.

Skulle (hoppas inte) sossarna vinna nästa val så har dom pratat om att dom kommer höja skatten för
hus med ett tax värde över 5 Mkr. Vänstern vill öka för dom över 2 Mkr. Miljöpartiet tror jag inte vill ändra
på dagens utformning.
 
Hejsan!

Har en annan fundering om taxeringsvärdet. Vi har nyss köpt huset, är det vårat ansvar att ta reda på vad som gjort före/efter 2003? Ska man bara ta upp renoveringar som vi har gjort på huset?

/Roger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.