En urknäpp fråga, jag vet! Det beror ju på vad som ska renoveras ;D

Men vi ska titta på ett begagnat hus där det behöver göras om två toaletter, köket och tapetsering, golv och målning. Det behövs nya köksmaskiner.
Hur mycket behöver man räkna med att låna för att göra en sån renovering? Huset är rätt fräscht i övrigt... Räcker 300 000 eller är det för mycket?
Detta huset (byggt 1969) har utgångsbud på 1 475 000. Det kommer säkert stiga en del. Driftskostnad runt 3000 i månaden... Jag antar att det blir nästan lika dyrt som att bygga nytt?


Jag har såååå svårt att motivera mig att vilja ha ett äldre hus som måste renoveras nu när man har börjat kika på att bygga nytt, men sambon är mer inne på begagnat. Suck!! Är det bara vi som inte är överens om begagnat eller nytt är bäst? Min kvinnliga list funkar inte alls :p ;D
 
Om begagnat eller nytt är bäst beror nog på olika lägen och vart man vill bo. Samt om man vill/gillar att göra saker själv eller  är bekväm och vill flytta in när allt är klart. Vi ville bo centralt i ett visst område och här finns det inga tomter.Vi valde  läget,gatan vi helst  vill bo på och för oss var tomten viktig och sen då huset. Då vi båda alltid fixar och gör om så finns det för oss aldrig ett färdigt hus.Så för oss var det aldrig aktuellt att bygga nytt där man måste bestämma allt direkt.Kostnade för att renovera hänger ju på hur mkt ni gör själv.Vi hade alla gånger klarat oss på den summan du säger men vi gör allt själva också.Skall du börja leja så springer det nog i väg på kostnader och på detaljer som man glatt bara får betala även om man tycker det var i "värsta" laget och som man kanske inte kan backa på i det läget. Så då kanske man lika gärna kan bygga nytt..

Lycka till!
 
För ett sådant 70-talshus (eller i varje fall nästan - 1969), med trästomme och inredd källare, som är så stor del av huset att den antagligen behöver forsätta vara inredd, så skulle jag vara väldigt noggrann med att undersöka fuktstatusen.

Och eftersom de inte skriver något i beskrivningen om ny dränering, så är det mycket möjligt att det kan bli tal om att för er gräva upp och dränera om för att källaren ska fungera bra. Jag är uppvuxen i ett liknande hus i samma stad på samma berg som är byggt 1970 och mina föräldrar har behövt dränera om det.

Så vad ni än gör, ta reda på allt ni kan om statusen på källaren innan ni slår till.
 
Tack för tipset! Dränering känns sådär halvtråkigt måste jag säga... Jag röstar fortfarande på nytt hus på drömtomten, men min blivande är inte lika övertygad... Jag har tre månader på mig att övertyga honom så alla tips emottages tacksamt ;)
Huset på Körsbärsvägen ligger ju lite närmre stan och där kan jag ju inte argumentera emot...
 
maroon skrev:
Huset på Körsbärsvägen ligger ju lite närmre stan och där kan jag ju inte argumentera emot...
No ja, alla fina tomter brukar vara upptagna av gamla hus ;)
gaia
 
Dränera om skulle jag göra vare sig det visar något eller ej. Det är ju en självklarhet idag och gör ni det själva så räcker det i er budget också. Annars kan du räkna med ca 70'Så det skulle jag inte avskräckas för.Däremot om det är fukt så dom varnar för det vid besiktningen.Men då brukar ju bestiktingsmannebn säga vad han tycker och då kan man ju få ner priset också.Men annars så är ju inte en dränering så dyrt.(tycker inte jag i alla fall och vi gjorde det själva)Lejer du det så kan du räkna med 1500:- m och då är det med isodrän och inte platon. Men gör du det själv så kostar det inte många kronor och det är inte svårt heller. :)..
Jo o det är skönt att bo i stan eller nära.. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.