Hej!

Jag har en en 95mm träregelvägg där 50mm avlopp till handfat ska gå.

Hur gör man med skarven mellan grå och vita rör?

Använder man en vanlig böj med muff
( http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=57 )
där man sätter en gumminippel
( http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=421 )
och sedan det vita röret?

Eller gör man på något annat sätt?
Sätter man till exempel en 50mm rörstump mellan böjen och nippeln?

/Kristofer
 
Finns speciella vattenlåsanslutningar. Titta ex. på sigro.se.

vet ej om det går bra utan.
 
Jag satte en vit 90 gradare rätt i väggen där pungvattenlåset ansluter. Sen har jag satt en bit vitt rör genom en gumminippel till 50mm 45°böj där muffen passade bra. Tänkte egentligen sätta en rörbit men det kändes onödigt då jag antar att det vita duger lika bra som det gråa.

Till denna 90gradare är anslutet tätskiktet med manschett.

Tyckte att det "kändes" bäst att ansluta "muffen" där röret går vertikalt.

Vita 90 gradaren sitter fast med patenband och sitter nästan stumt. Skriver nästan för med våld går den att vrida ;)
 
Nu är jag ingen rörpulare, men, tanken är väl att inte ha förminskningen i väggen så ett eventuellt stopp skall hamna på utsidan av väggen och inte innuti... - Det sannolika är väl att en propp sätter sig vid övergången mellan olika dimensioner rör. - Nu blir det iofs så kort bit till förminskningen så man skulle komma åt en "propp" med rensband utan problem ändå.

Sen har jag för mig att de vita rören ej är godkända för inbyggnad...

MVH: Marcus
 
Hur som helst får du ju en skarv i väggen då du måste ha en 90 gradare. Hur ett rör som går en bit inuti ett annat rör dessutom tätat med muff ska läka det ser jag som ytterst svårt. Lika stor chans att packningen korvar sig när man trycker ihop 50s rören i min värld.

Antog att vita rören inte var för inbyggnad så jag tog en tjyving där ;) Är iaf fullständigt övertygad om att det är tätt ett bra tag till. Stopp i handfatet får man i regel i vattenlåset.

Sen var det faktist så att om jag inte använt de vita hade lösningen blivit ohyggligt mycket klumpigare och fulare. De gråa rören men framför allt böjarna är mycket större än de vita.
 
Redigerat:
Nu är det ju naturligtvis skillnad på vad som är "godkänt" och vad som fungerar. Står just nu och grämer mig för vilket slit det är att få ett tätt och godkänt badrum enl. dagens regler. Man börjar fundera när man slaskar på ångspärr, 2 kg tätmassa/m2 och tätmanchett runt ett 16mm elrör 1,8 meter från golv vid badrumsspegeln ca 5m från närmsta duschställe... - Hur sannolikt är en läcka där?

Åter till avloppet - det fungerar nog hur man än gör. Men jag satte en "godkänd" 50mm rörböj i väggen och fortsatte vågrätt (minus fall) ut med 50mm grå rör som tätas mot vägg, kapas efter behov sedan när jag vet vilket vattenlås jag skall ha. Tycker inte det blev klumpigt, detta även i en 70mm vägg med 1" gles, bör väl motsvara 45x95 vägg? - Sen ang. skarvar i vägg - det finns väl inga regler för det när det gäller avlopp? Det är väl mer att de vita inte är typgodkända för inbyggnad..

MVH: Marcus
 
Avendere:Vi är eniga om reglerna ;)

Kruxet är att jag har väggbrickan ovanför avloppet och rören kommer nerifrån precis som avloppet. Svängen blir helt enkelt för snäv för kopparrören Sätter man brickan längre upp så får man ett helsingland att kunna skruva fast rören från blandaren.

De 50's böjar jag fick (från RR) tycker jag var väldigt stora och jag tror (fritt ur minnet) att det skulle vara lite halvsvårt eller iaf tight att få in det hela under "koppen". Det fick bli som det blev och det blev bra :)

I värsta fall så är hela "rörbrunnen" öppen nertill så läkage borde synas i rimlig tid ;)
 
Så här gjorde jag.........
Fel??? Kommentera gärna........
 
  • DSC00224.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00341.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00355.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser väl ut som det ska? - Inga "fel" enligt de regler jag läst... avloppet brukar man väl oftast förgrena i en vinkel (du har en t-koppling) men det är väl inget förbud att göra som du gjort... - sen är det väl lite sent nu? =) (kaklet såg ut o vara på plats)

V-G: Det är nog inga problem! - Själv har jag rivit ett badrum från -72 med träväggar (panel!) i duschen.. hittade konstigt nog ingen fukt ändå.. så funkar det så funkar det mesta =)

MVH: Marcus
 
Min installation:
 
  • IMGP2217.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.