Hej
Håller på att bygga hus med entreprenörer så gör inget själva utan bestämemr en massa :)
Ska ha en glasad vägg i bastun (härdat 6mm glas) och kommer ha kakelbeklädda väggar.
Skulle helst vilja fortsätta in med gipstaket även i bastun, kommer detta att fungera eller finns ngn anna skiva att köra med.
Kavarna byggs i en fristående konstruktion och vill INTE ha panel i taket då det komemr synas utifrån, vill m.a.o ha ett slätt vitt tak (utan spottar givetvis) vad finns för alternativ?

Tacksam för tips!

Mvh Wormit
 
I alla fall inte gips! Men vad f-n sk vi hitta på?! Att måla i en bastu är inte att rekommendera så det kan vi utesluta. Kakel då?
 
ClasseClas skrev:
Det borde funka med mineritskivor i taket som målas med lämplig värmetålig färg. Jag kan tyvärr inte tipsa om färgval.
[länk]
(läs om undertak)

Superbra tips, tack!
 
Hej igen.
Ringde Minerit/Cembrit men Minerit skivan tål "bara" 80grader, jag anser dock att detta borde vara nog, tätskikt och fog tål +140 grader.
Skall alltså kakla hela väggarna samt has glasvägg, har kollat med Glasroc/AquaPanel (+70grader) troligtvis bastar man sällan över 80grader så tror risken att det skulle hända ngt är liten.

Fler tips?

Behöver gärna tips snarast...

//Mats


ClasseClas skrev:
Det borde funka med mineritskivor i taket som målas med lämplig värmetålig färg. Jag kan tyvärr inte tipsa om färgval.
[länk]
(läs om undertak)
 
Wormit skrev:
Hej igen.
Ringde Minerit/Cembrit men Minerit skivan tål "bara" 80grader, jag anser dock att detta borde vara nog, tätskikt och fog tål +140 grader.
Skall alltså kakla hela väggarna samt has glasvägg, har kollat med Glasroc/AquaPanel (+70grader) troligtvis bastar man sällan över 80grader så tror risken att det skulle hända ngt är liten.

Fler tips?

Behöver gärna tips snarast...

//Mats
Undrar om du inte blandar ihop skivorna. Vanlig Minerit - Minerit Normal - klarar enligt pdf:en "Användningstemperatur max. 150°C". Minerit VT kan jag tänka mig har en gräns på 80 grader pga tätskiktet, vilket står i en annan pdf, http://www.cembrit.se/Admin/Public/...E/Broschyr/Br__Minerit_VT_i_golv_Publ_180.pdf
 
  • Gilla
nerx
  • Laddar…
ClasseClas skrev:
Undrar om du inte blandar ihop skivorna. Vanlig Minerit - Minerit Normal - klarar enligt pdf:en "Användningstemperatur max. 150°C". Minerit VT kan jag tänka mig har en gräns på 80 grader pga tätskiktet, vilket står i en annan pdf, [länk]
-Nja, jag ringde upp och pratade med imortören i Sverige men enligt den tjej jag pratade med så fungerade inte "Normal" att sätta gips på då den inte var styv nog (?) men somdu säger i temperatur är den idealisk +150 grader.

Ska jag kanske ringa igen?

Kan det vara så att det är ngn beläggning på skivan som gör att inte fixen fäster???

Ngn med erfarenhet?

Mvh Mats
 
Klargörande. Jag resonerar om taket, inget annat.
 
ClasseClas skrev:
Klargörande. Jag resonerar om taket, inget annat.

Okej, jag har tänkt att köra samma skiva på vägg och tak (vilken det nu blir) har igår mejlat alla tillverkare som finns av denna typ av skivor så får hoppas ngn har ett positivt svar...
Varför kan man inte sätta kakel på Minerit Normal? Är det för ytans skull eller är skivan inte lika styv?

//M
 
Ska precis bygga samma typ av bastu som du... Så vore grymt att få höra dina erfarenheter....
robert 0730211591
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.