Jag undrar mest så du inte betalar för frånluftskanalerna två gånger. Först dom som gick till värmepumpen och sedan för de nya till FTX-aggregatet.
Eller försvinner dom till värmepumpen samtidigt med pumpen?
Eller baseras priset på att dom anväder befintliga frånluftskanaler och bara kompletterar med tilluft?


Ärligt talat har jag inte tänkt på det och det är bra att du tog upp det.
Men eftersom det handlar om ett helt nytt hus så är avdraget inkl kanalerna (det är vad jag utgår ifrån) och FTX priset baseras inkl dessa kanaler.
 
Har själv en Temovex 400, dock stående modell.

Du kanske skulle kolla in lite modernare agg, som är strömsnålare. Renovent M300 nämndes i en tråd nyligen. Jag blev lite impad när jag kollade in den. Det verkar vara några konstruktörer som fattar hur det skall vara. T.ex. styrning av sommarbypass och att den har tre lägen - som går att använda! De flesta (nästan alla?) andra agg har bara ett läge som är användbart.

//Michael
 
Kolla på Sytemair VM2, den har 90% verkningsgrad och kostar ca 23000 kr
 
Är Flexit SL4 och Sytemair VM2 av samma tillverkare?
Det var inte lätt det här nu när man bestämt sig för ett FTX system.
Kollade Freshs produkter bl a Renovent M300 dessa verkar intressanta. Vet ni vad en sådan har för pris? Kan hitta priser på de andra men inte denna.
 
Kollade lite mer på Renovent M300 och M400. Luftfiltren verkar väldigt små, undra hur ofta de måste bytas. Notera att de kan ha bara G4 som tilluftfilter, men finns även F6. F6 bör du ha. Helst minst F7, tycker jag. Kanske montera en extern filter låda. Undra om kontrollsystemet klarar det.

De har lite märklig kapacitet. Vid t.ex. 250m3/h så klarar M300 mera än M400. M400 klarar endast 80Pa. De är alltså väldigt svaga vid lägre flöden. RT400S är tvärt om, vid lägre flöde klarar den högre tryckfall.

T.ex. vid 250m3/h klarar de:
RT400S, 270Pa, ca260W
M300, 175Pa, 2x62W
M400, 80Pa, 2x50W

Notera att effektförbrukningsvärderna ovan inte kan jämföras med varandra, ty de är vid olika belastningar.
 
Diko skrev:
Är Flexit SL4 och Sytemair VM2 av samma tillverkare?
Olika tillverkare, Flexit är från Norge, Systemair ifrån Sverige.
Tänk på att åtminstone Flexit gör aggregat med både vanliga AC-fläktar och dom nya energieffektivare EC-fläktarna, skiljer lite i pris mellan modellerna.
 
Fresh - Renovent bör du hitta på K-Rauta
 
Ok, har kollat Renovent M300 och den kommer att kosta ca 40000 för allt material och den verkar ok, frågan är om den är bra eller ska man satsa på en annan mer "känd" märke. Är det någon som har bra erfarenheter av Renovent M300-V-R?
 
Ja, Diko, din fråga är bra!
Vi stod inför samma beslut (var tvungna att ta fjärrvärme). Frånluftsvärmepump med fjärrvärmetillsats, Fjärrvärmeväxlare med FTX eller Fjärrvärmeväxlare med F.
Pumpen valde vi snabbt bort, en onödigt krånglig lösning + som du säger värmepumpar har en förmåga att gå sönder. Kommer inte ihåg exakt vad våran husfirma ville ha för FTX men skulle tippa att det var ca 40' extra. Vi valde tillslut en enkel F-vent. Har bott ca 2år nu. Huset i södra Sverige, 190kvm. Värme & varmvatten = 13.000kWh per år! Vi betalar 38,25 för en kWh fjärrvärme. Det går inte att räkna hem ett FTX med dessa siffror!
 
Vi bygger 200 kvm i två plan. Har kollat noga med alternativen eftersom vi vill ha ett energisnålt hus utan att göra avkall på komforten. Inget experimentboende alltså.

Att ha värmeåtervinning via FTX blev tidigt en självklarhet. Ungefär 50% av energiförlusten sker via ventilationen (resten genom klimatskalet, dvs väggar o fönster o kan kompenseras m bättre isolering), så varför inte återvinna 85-90% av denna värme?

Fördelarna med FTX är många, och vid koll på kostnaden är det viktigt att se till merkostnaden för systemet. Alternativen med vanlig frånluftsfläkt eller frånluftvärmepump mm är ju inte gratis. Vi bedömde att finansiering av merkostnaden för hela lösningen gick att räkna hem mot den sparade energin. Dessutom får huset helt andra kvalitéer och vi blir mindre energiberoende vilket är en stor del av pängen. Merkostnad ca 40.000 kr.

Framtidens byggande heter Bättre isolering + FTX. Motargumenten kommer främst från tillverkare av t ex frånluftsvärmepumpar. Billigare lösning som leker elpanna så fort det blir kallt ute.

Med FTX garanterar vi även flödet till alla rum utan att dra in kall luft. Vi kan även kyla luften ngt (i kombination med bergvärme) under sommaren i princip gratis.
 
En grej till...
Ljudfaktorn är kanonviktig. Ett mindre (vägghängt) aggregat har jag blivit varnad för. Ett komprimerat växlarpaket är en större risk för ljud. Vi valde därför en större växlare (skåp 43 cm brett), en Temovex 400 från Rec-Indovent. Projektera för åtminstone ljudklass B.
 
Kent Agent skrev:
Vi bygger 200 kvm i två plan. Har kollat noga med alternativen eftersom vi vill ha ett energisnålt hus utan att göra avkall på komforten. Inget experimentboende alltså.
.
Vad har du valt för aggregat?
 
Kent Agent skrev:
En grej till...
Ljudfaktorn är kanonviktig. Ett mindre (vägghängt) aggregat har jag blivit varnad för. Ett komprimerat växlarpaket är en större risk för ljud. Vi valde därför en större växlare (skåp 43 cm brett), en Temovex 400 från Rec-Indovent. Projektera för åtminstone ljudklass B.
Jag bytte precis min gamla Minimaster till en ny RDKR från Fläktwoods. Den sitter på väggen ovan spisen och är knäpptyst. Jag är mycket imponerad!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.