Hejsan.

På vores gavl over garagen behøver vi at bytte nogle brädor p.g.a. de er ødelagt af fukt. Jeg kan brække stykker af brädorne med hænderne. Det er jo ret fuktigt her i Skåne nu for tiden. Så spørgsmålet er hvor meget træet under tager skade hvis man venter til våren og skifter alle facadebrädorne? Eller bår jeg bytte de værst ramte nu, og resten til våren?

Taksom for svar.
 
jag är ingen expert - och bor i norrbotten - men jag tro inte det är bra att måla brädor utomhus i oktober.

men jag har själv senaste veckorna bytt panelen på garagesidan - jag målade i garaget innan jag satte uppbrädorna det funkade bra.

det får vara en viss max fuktkvot i brädan innan du målar - jag fick låna av färgbutiken för att kolla.
 
Du bör kanske inte göra det i ösregn men visst kan du byta fasadbrädor nu.
Däremot blir det lite jobbigare med att få virket så torrt som man önskar för målningen men det är även lite beroende på vilken färg man väljer. I värsta fall så får du enbart grunda och färdigstryka sen till våren.

/Kent
 
Jeg får grunda i garagen før jeg sætter up brädorna. Hvad er max fuktkvot i brädorne for at man kan male dom?
 
om du lånar en mätare så brukar den ange gränsen - tror att det är 16-18%
 
Snailman
sen ska det väl minst vara 8 plusgrader när man målar oxå...
 
minst 5 plus.
och det är banne mig minimum... :D
 
minst 5 plus även på natten....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.