Hej!
Nu har jag kört fast med planeringen av köket i vårt *#%¤#&# renoveringsprojekt. Var finns hjälp att få? Hur mycket hjälp kan man få av inredarna på tex kvik och IKEA? Andra firmor? Finns någon web-baserad firma, jag kan tänka mig att bara skicka mått och få en ritning?

Jag har planerat ett kök tidigare, och det var en baggis jämfört med detta - förutsättningarna är usla i detta köket. Jag funderar på att lägga ned och satsa på mikro och hämtmat! ;-)
 
Lägg ut förutsättningarna här, så sätter du igång många klipska hjärnor! Vi är många som har fått mycket bra input och feedback här (för att ta det på ren svenska!). Även om en person inte sitter inne på hela sanningen så kan man plocka bra idéer från olika håll och få till något unikt och riktigt bra!
 
Som Ella säger - här finns det mängder av idéer. Om du gör en grundskiss i IKEAs köksplaneringsprogram kan du sedan ta med den (nedladdad) till IKEAs köksplanerare och få hjälp även där. Beror förstås på hur långt du har till IKEA. Andra lev av kök har samma service, mer eller mindre.
 
Finns någon web-baserad firma, jag kan tänka mig att bara skicka mått och få en ritning?



www.epoq.se web baserad butik, kanske dom kan hjälpa dig.

mvh Robel
 
IKEAs säljare hjälper dig. Sen vet jag inte om alla är lika duktiga, men de är ju rätt rutinerade i alla fall.
 
Som sagt, tanka hem IKEAs program, lägg in förutsättningarna (storlek på rum, placering fönster och dörrar, samt ett grov skiss så vi vet var vatten, avlopp, ev murstock etc finns) posta här så ska du se att du får hjälp! Om du dessutom berättar lite om behoven (mycket arbetsyta, köksö, inga överskåp, etc etc) så har du snart en ritning i din hand - lovar! Men det krävs lite insats från din sida :)
 
Tack för svar! Jag har provat att rita flera utkast på IKEAs verktyg, men hur publicerar jag dem här?

Förutsättningarna är ett kök i ett hus från 1920, ett kallskafferi i ett hörn, murstocken i ett annat. Ett fönster i vardera yttervägg och en dörröppning i vardera innervägg. Vatten, avlopp och imkanal trängs i hörnet vid murstocken, och längs ena ytterväggen finns den civiliserade världens största gjutjärnselement.

Jag kan tänka mig att dra om vatten och avlopp, och jag kan tänka mig att installera golvvärme för att slippa elementet. Jag kan tänka mig att riva skafferiet, även om det vore riktigt synd. Helst vill jag ha ett snajdigt, välplanerat kök för en spottstyver, men med tanke på förutsättningarna tror jag att det enda somkommer serveras i köket blir snabbmakaroner...
 
Eir75 skrev:
Tack för svar! Jag har provat att rita flera utkast på IKEAs verktyg, men hur publicerar jag dem här?

Försök spara ritningen på din dator och sen laddar du upp den på denna tråden, jag tror det är så du ska göra! Hoppas någon vet med säkerhet hur man gör så du får hjälp, skall bli intressant å se hur ditt kök skulle kunna planeras.

Lycka till / Robel
 
Öppna din ritning och välj bra visningsvinkel, tryck på knappen på tangentbordet som heter "print screen", öppna sedan "paint" och klicka på "klistra in", beskär och förminska bilden till lagom storlek och sen kan du posta den här via avancerat läge.
 
Hemmakatten
Jag skulle kontakta en arkitekt och betala ca 15.000 för en BRA lösning på köksproblemet. Det är väl investerade pengar eftersom man tillbringar så mkt tid i köket och räknat på totalkostnaden för köket är det ändå småpengar. En bra arkitekt kommer dessutom ge mervärde i form av funktioner och detaljer som du inte ens tänkt på.
 
jag åkte till noblessa och fick mitt kök ritat så bra att det är otroligt
 
hej.
är lite nyfiken, hur många kvm är ditt kök på? det låter nämligen som om det vore mitt kök du beskrev, men det är otroligt litet oxå bara 17m2 å jag har gett upp hoppet om smart lösning...
 
Eir75 skrev:
Finns någon web-baserad firma, jag kan tänka mig att bara skicka mått och få en ritning?
JAg gillar också allt man kan göra via internet. Men för en köksplanering får ni nog mycket bättre resultat om ni faktiskt sätter er ner och diskuterar med någon duktig. Bara skicka in måtten är nog lite för lite information för att ni ska bli nöjda med resultatet.
 
Gör en grov skiss av ditt kök och ta med, de flesta kökstillverkare kan nog hjälpa dig, själva var vi oss några stycken när vi byggde om vårt hus -01. Det blev till slut IKEA där vi köpte allt utom vitvaror. Det är bra om man själv vet lite tex vilka skåp man är i behov av, bla har vi ett utdragbart speceriskåp, väldigt praktiskt. Vi är väldigt nöjda med vårt kök, det tog lite tid att planera, men det har man ju igen på. Ta tips och idéer från flera ställen. Lycka till!
 
Tack för alla svar! Jag har haft lite mycket att göra, så jag har inte hunnit posta några ritningar än, ska försöka få det gjort imorgon eller ikväll.

linkentuss - vårt är på drygt 16m2

Problemet är tt jag är lite käsen, de flesta kök jag ser i kataloger och i utställningar är ganska kackigt planerade - det kan tex saknas avställningsytor vid den sk "teknikväggen" - dvs där man har ställt upp kyl, frys och högskåp med ugn. Snyggt, men inte det minsta praktiskt. Ibland finns vasken i andra änden av köket - det blir lång väg att gå när man ska hälla ut pastavattnet... Och så vidare. Jag har några utkast, så jag postar dem här och så tar jag med dem till IKEA också, så får vi se vad det leder till!
Mañana.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.