Jag skall göra en tillbyggnad om cirka 45 kvm på ett fritidshus. Då jag vill ha fri luftgenomströmning under huset, har jag tänkt att bygga tillbyggnaden på sk plintgrund. Tomten där tillbyggnaden skall byggas sluttar, så på ena sidan behövs plintar som sticker upp 30 cm ovanför marken medans på andra sidan behövs plintar som sticker upp 1,5 meter ovanför marken.

1. Är det olämpligt, ur byggnadstekniska skäl/hållfasthet, att ha såpass höga plintar så som 1,5 meter ovanför marken ?

2. Skall plintar som sticker upp 1,5 meter ovanför marken grävas ned djupare än plintar som till exempel bara sticker upp 30-40 cm ? (Eller är det samma regel som gäller om att det skall grävas ned till frostfritt djup).

Tack på förhand,
 
Välkommen till forumet!

Vid någon viss längd övergår väl plintarna till att kallas pelare? Utan att vara någon expert på just detta så skulle jag inte låta 1,5 höga plintar bara stå rakt upp, utan jag hade kompletterat dem med någon slags diagonalförstärkningar.
 
Nu kan jag inte det exakta svaret men underlaget har naturligtvis en betydelse. Enda erfarenheten jag har av så höga plintar var familjens sommarstuga och där hadde vi solit berg under så där var det bara att "dubba" fast plintarna och gjuta
 
Jag har samma förutsättningar som du. 20 cm ovan mark på ena delen och150cm som mest på andra delen av huset.

Jag lät alla plintar sticka upp lika mycket ovan mark ca: 20 cm. Sedan skuvade jag fast impregnerade 95x95 i de ingjutna stolpjärnen upp till rätt höjd för bärlinorna. Y-förstärkte de yttre stolparna för att få en bra sidostadga. X-förstärkning går också bra.Klart billigare och enklare än att gjuta så höga plintar som 1,5 m.

För du har helt rätt. Höga plintar måste göras säkra även i sidled. Antingen genom att gå upp i diameter på plintarna och öka på armeringen eller genom skruva fast krysstag mellan betongen och bärlinan.

Det är viktigt att du kommer ner till frostfritt djup oavsett hur höga du gör plintarna.
Om du inte vill gräva så djupt kan du isolera runt plinten för att minska tjäldjupet.
 
  • Gilla
Pergoteborg
  • Laddar…
Vi har gjort en del 2-3m plintar till villor som har bara legat 300mm under jord. Det vi gör är stt öka fotens yta och tyngd. Så att den inte ska lyfta eller välta.
 
Watchmen skrev:
Vi har gjort en del 2-3m plintar till villor som har bara legat 300mm under jord. Det vi gör är stt öka fotens yta och tyngd. Så att den inte ska lyfta eller välta.
Nu måste du nog förklara: bara 300mm under jord ? ? ?
Som gjort för tjälskjutning såvida du inte bor i skåne på icke tjälskjutande mark. Då kan det klara sig.
Det vikltigaste vid så höga plintar som 3 m är dock att du motverkar sidokrafterna och ev knäckning. Mycket riktigt måste du öka fotens yta och i denna göra en noggrann armering för att motverka knäckning.
 
Höjden på plinten är lilla problem. Plintar var var till 5 sommar stugor vid bolmen. På grund av berg gick det inte längre än 300mm :)
Med det ju nästan alltid beställarn som bestämmer hur han vill ha plinten :)
 
OK.

Tack för era tips & erfarenheter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.