Jag har just pratat med byggnadsnämden och jag kan inte undkomma denna jä...a försäkringen. 12000:- är det billigaste som finns men hur beräknar de fram det beloppet. På Bostadsgaranti så sade dom att jag skall uppskatta hur mycket mitt egna arbete var värt,varför skulle det vara relevant om försäkringen inte täcker för eget arbete. Det skulle väl bara öka på premien en massa? Om jag skriver in 1000000:- för material och arbete så borde jag väl få den lägsta premien. Är det någon som har provat med bostadsgaranti?
 
Trist Skeden, förstår att det känns som onödiga pengar.
Hoppas det är ok om jag ställer en fråga här..
Måste man ha försäkringen helt färdig för att börja gräva?... ??? :-/
 
Vi har själv varit i kontakt med Bostadsgaranti

Jag skrev i en annan tråd såhär för inte så länge sedan:

"Vi tänkte först försäkra oss genom Bostadsgarant, men drog öronen åt oss, då de ville försäkra även vårt eget arbete. Vi köper en byggsats av en husleverantör och skulle enligt dem bara betala premie för materialsatsen (ca 7500 kr). Men när vi fick offerten från Bostadsgaranti hade de gjort en schablonmässig uträkning på vårt arbete och dubblat premien. När jag invände mot det menade Bostadsgaranti att i det fall vi ville göra arbete själva så skulle varje liter färg och varje tapetvåd upp på listan över material.

Vår husleverantör som har avtal med Bostadsgaranti och muntligen gav oss beskedet om en premie på 7500, blev också ytterst irriterade på Bostadsgaranti och vår säljare undrade om de var riktigt kloka. De kommer kalla till möte med försäkringsbolaget.

Särskilt arg blir jag när Bostadsgaranti säger saker som "vad gör ni om färgen flagar då inom några år?" Hur godtrogen tror de att jag är egentligen, försöker låta påskina att Bostadsgaranti skulle ersätta mig om färgen flagar!!! Med den erfarenheten av hur försäkringsbolag agerar, skulle det nog bli utredningar och tjafs om vem som bär skuld till skadan, och någon ersättning skulle det inte bli på den här sidan tioårsgränsen."

Det har inte hänt särskilt mycket sedan dess.

Vi anlägger snart grunden och ännu har vi ingen försäkring, kommunen har inte heller tagit upp det. Vi avvaktar vår säljares information om hur man med Bostadsgaranti gjort upp om vilken försäkringspolicy de tillsammans ska ha gentemot oss som kund.

/eva
 
Utöver att materialsatsen skall var färdigställande- och byggfelsförsäkrad skall det finnas motsvarande försäkring för de delar du själv handlar upp från fristående entreprenörer.

Även för ditt egna arbete krävs byggfelsförsäkring och jag förmodar att det är den Du menar. Denna försäkring täcker dock inte det byggfel Du själv orsakar men är likväl obligatorisk. Denna omständighet har diskuterats mycket i detta forum.
Det är byggnadsnämnden som skall kolla att dessa försäkringar finns när arbetet påbörjas.
 
Jag har fått besked att om bygget kostar mindre än 10 basbelopp så slipper man byggfelsförsäkringen. Vi slipper den för vår om-tillbyggnad.

Skall man bygga ett helt hus så kanske det är lite svårt att hävda att man kommer så lågt.

Vårt upplägg är att vi skall göra allt utom el själva, även på elen diskuterade jag med bygganmälnashandläggaren, han tycket att jag givetvis kunde dra rör etc. själv. Lite lustigt att han inte kan lagarna runt elinstallation (att jag sedan iofs tänker göra just det är ju en annan sak). Om vi sedan skulle tröttna och anlita byggare för fler av momenten än vi tänkt oss, så lär dom ju inte komma igen med krav på försäkring.
 
Det är riktigt att det finns en gräns vid 10 bbl, men denna gäller endast vid om- och tillbyggnad. Är den beräknade kostnaden mindre än så kan byggnadsnämnden lämna dispens för kravet på byggfelsförsäkring. Detta gäller dock inte vid nybyggnation.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.