Om man isolerar ovanpå trallen så har den ingen chans att torka uppåt. Dessutom sjunker temperaturen på trallen eftersom isoleringen (den tilltänkta) hindrar värmen att tränga ner. Detta betyder att den relativa fuktigheten ökar och det kan finnas risk för mögel. Notera att mögel trivs bättre på tryckimpregnerat virke än på obehandlat.
 
Hej!

Tack för infot, men trallen som ligger har legat i ca 8 år och alltid under tak, så det borde väl inte vara några problem?

Mvh Nicholas
 
almanakis,
jag hade nog rivit bort trallen. Den har inte där att göra och även om den har legat där i 8 år så kommer den alltid att vara villig att ta åt sig fukt. Jag hade nog lagt sand, cellplast, platonmatta, foam, golv.

/Johan
 
Hej,
Kommer in sent i diskussionen, men tycker mig se att detta är forumet för mina funderingar.
Ska hjälpa svärmor med ett uterum på befintlig altan. Det är en täckt altan på 11 kvm. Vi har redan beställt inglasning av hela så den biten är inte så mycket att diskutera. Väggen mot grannens uteplats kommer jag att bara göra vindtätt. Taket är plast och får ligga tills vidare då jag inte vill ändra utseendet jämfört med grannarna.

Frågan är golvet. Idag vanlig trall. Ni skriver att det är risk för mögel om man isolerar ovanpå trallen. Tänkte lägga masonit, cellplast, trägolv men har nu läst att vindpapp räcker istället för masonit. (Har nämligen fått överta massor av masonit på sommarstället som jag tänkte bli av med...) Frågan är om detta fungerar för jag har ingen lust att riva bort trallen då det då måste byggas ett nytt golv, vilket inte känns vettigt.
Det kommer inte att finnas någon uppvärming utom instrålad sol, utan det är tänkt att få en vindskyddad inglasad veranda.

Tacksam för synpunkter,
Peter
 
  • Svensbyn Österbo 5 inglasning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska det inte vara uppvärmt kan du ju behålla trallen som den är, eller åtminstone skippa isolering. Jag tror inte fukt kommer bli ett problem, vilket fall så kommer den kunna torka ut nedåt.

Alternativet är att lägga en platonmatta underst med sockelventilering. Om det går så kan man isolera under trallen och sätta blindbotten mot bärlinorna. Man bygger inte så mycket på höjden då.
 
Tack Fabian-Bom för bra synpunkter.
Det är inga problem att bygga uppåt, faktiskt så vill vi höja golvet lite för det skiljer 12 cm mellan trallen och dörren.
Isolering undertill känns jobbigt för det är så trångt att man inte kommer under.
Vad innebär sockelventilering?
Alla pratar om platonmatta och jag vet inte vad det är utom att det verkar dyrt så det får jag lära mig mer om.
 
I princip betyder du att du ventilerar mellanrummet mellan trall och resten av golvet. Sök på platon på nätet, där finns ofta bra byggbeskrivningar. Det är inte särskilt dyrt. Sockelventilering är en speciell sockel med urfasningar och hål så att luften kan passera fritt från det ventilerade undergolvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.