Rent spontant efter att ha tittat på deras hemsida....

Jag tycker de flesta av deras hus är riktigt snygga och interörmässigt så är det helt i min smak.

Min fråga:

Vad är era erfarenheter av Götenehus? Prismässigt? Kvalitet? Osv?
 
Hej,

söker du på götenehus så hittar svaren på de flesta av dina frågor.
Jag bygger själv ett Götenehus i malmöregionen och det är blandade känslor.... jag jättenöjd med själva huset...... vet dock att en och annan har haft problem med "otäta tak"....
Det som har brustit är kalkylen ....trots att jag kollade upp allt jag kunde innan....det är de uppskattade kostnaderna som har varit för låga i kalkylen.....
Har lite svårt att acceptera att en säljare som har jobbat med detta i 18 år inte kan göra en bättre kalkyl eller att han låtsas att han inte råkat ut för just de frågeställningar som vi har.

Passa dig när det gäller målningskalkylen.... ta reda vem elentreprenören är och kräv en kalkl innan du skriver kontrakt med Götene.... jag vet inte men gissar att götene har troligen pressat sina priser mot sina underentreprenörer så de tar ut en del extra så man kommer till tillvalsarbeteran.
Med facit i hand hade jag krävt entt 2 stegskontrakt.
1. Kostar 10 000 för att ta fram bygglovshandlingarna och därmed kan man få en ganska bra överblick över samtliga kostnader.
2. Ser allt fortfarande bra ut när steg ett är avklarat så skriver man på ....i annat fall så har man gjort en förlust på 10 000..... ingenting i sammanhanget....
Detta innebär också att du hinner se säljaren "in action" innan han har bundit upp idig....

Det finns ingen anledning att de inte ska gå med på ett sådant upplägg om de har rent mjöl i påsen.

Lycka till
Häls.
 
Bygger med Götene, är i slutfasen av bygget nu, inflyttning om 3 veckor.

Pris: Tja inte är det det billigaste, men prisvärt är det.
Kvalitet: Nästan lite för bra i vissa detaljer, men det beror mycket på vilka snickare man har.

Kalkylarbetet på produktionskalkylen är kanonbra, men inte de delar som ligger utanför totalentreprenaden, de tenderar att vara för lågt kalkylerade.

Vi är supernöjda, t.ex så är kvalitetstänket så stort hos de snickare som vi har att de plockade ner en stor del av köket för att de upptäckte att det knarrade i golvet framför spisen. Detta gjordes för att kunna plocka upp parketten och åtgärda knarret. Detta gjordes på eget initiativ och utan påpekande.

Sedan finns det detaljer som man ibland skulle gjort annorlunda, men det är detaljer som kostar mer än det smakar. Just nu känns det som om det smakar mycket ändå och det blev inget billigt hus, men ett riktigt bra.

Har inte sett någon leverantör som jag upplevt som bättre än Götene just nu.
Den största vinsten vi gjorde med Götene hus var fast pris på markarbetet, som annars tenderar att rusa iväg.

Lycka till, och skicka ett PM om du vill ha mer info.
 
Tack för svaren...

Vilka modeller bygger ni?

Kul att ni nästan är nöjda....!

Det vore kul att starta ett byggföretag utan överraskningar i priserna, men det verkar idag tyvärr omöjligt att säkra sig till 100%.

Ska grotta in mig i deras hemsida med hus ikväll... Har ni tips på modeller med kök och vardagsrum på ena långsidan. Utsikt åt ett håll som jag vill ha, alternativt en kortsida åt det hållet.

Två sovrum räcker... Större badrum har jag i planerna.
 
Tipset jag kan ge är att hitta ett hus som ser tilltalande ut i yttre formen, ändra fasad, och planlösning inne efter eget önskemål. Nu i dessa tider kan du få hustillverkaren att rita om din planlösning hur mycket som helst tills du är nöjd, utan kostnad.
Det är viktigt att grundformen är enligt kataloghuset, sedan kan du förlänga, ändra tak lägga till, dra ifrån en massa, då blir det billigare än att producera något helt nytt som inte finns tidigare.
Flytta kök, vardagsrum, mm. dit du vill ha det i huset. Själva bygger vi Hjuvik, men inga hjuvik jag har sett ser lika dana ut innuti eller utvändigt. En del har pulpet tak, andra nästan platt, en del likar katalogen osv.
 
freetime skrev:
Tack för svaren...

Vilka modeller bygger ni?

Kul att ni nästan är nöjda....!

Det vore kul att starta ett byggföretag utan överraskningar i priserna, men det verkar idag tyvärr omöjligt att säkra sig till 100%.

Ska grotta in mig i deras hemsida med hus ikväll... Har ni tips på modeller med kök och vardagsrum på ena långsidan. Utsikt åt ett håll som jag vill ha, alternativt en kortsida åt det hållet.

Två sovrum räcker... Större badrum har jag i planerna.
Vi bygger en ombyggd Årstadholm. Den finns inte med i den nya katalogen men du hittar planritningar i vårt blogg om du tittar i arkivet.
Den är omritad med sadeltak istället för pulpett(krav enligt detaljplanen) samt ändrad planlösning för kök och trappa.
Vi har även ändrat fasaden så att det är mindre panel än i std-utförandet.
För oss var det viktigt med vädersträcken (uteplats och tomt åt sydväst). Så huset passade perfekt.
 
Mikael66 skrev:
Hej Freetime!

Alltid härligt med ett nybyggt hus trotts alla parametrar som man försöker ta höjd för under projektets gång.

Angående din fråga,
Det finns mycket matnyttigt på denna sida.
Här kommer den senaste tråden om GH.

[länk]

Hälsn

/Mikael//

Jag har läst senaste tråden om GH och kan bara beklaga och irritera mig på det faktum att det till trots nästan bara är negativa inlägg om hustillverkare. Detta är utan undantag, med övervikt på företag i det lägre prissegmentet. Vi har så otroligt svårt att skriva om något är bra eller enligt förväntningarna, utan det är lättare att skriva negativt. Självklart är det befogat med kritik och ibland uppstår problemsituationer, men det måste trots allt finnas fler nöjda än missnöjda för annars hade Sverige deppat ihop.:)
 
Hej Havsutsikt!

Förstår ditt inlägg.
Men det är inte bara negativt i allt det här att bygga ett nytt hus.
Det som trotts allt är lite frustrerande i hela processen är att man alltid känner sig som den lilla mannen eller kvinnan när uppenbara avvikelser upptäckts oavsett om det är en husleverantör eller en hantverkare.
Trotts att man påpekar allt i god tid före det blir ett problem!!!
Den gamla yrkesstoltheten verkar ha försvunnit under de sista goda åren.
Det kanske är på väg en förändring nu med tanke på hur det ekonomiska läget ser ut i skrivande stund.
Under hela vår process av husbygget har de individer som medverkat och gjort bra ifrån sig fått positiv feedback i form av verbala uttalande, mycket fika med bullar, lunch/middagar och en och annan whiskey flaska.
Ära dom som äras bör, men man skall även ge HÅRD konstruktiv feedback till dem som inte sköter sig med tanke på hur mycket medel som man investerar på ett husbygge i form av blod, svett, tårar samt pengar. :)

Hälsn

/Mikael//
 
Kvalitén brukar variera kraftigt beroende på vilket arbetslag som byggt huset.
Byggsatserna brukar ha jämn kvalité.
Däremot kan slutresultatet bli bättre eller sämre eftersom det ju är en hel del som fixas på plats.
Kolla därför upp vilka arbetslag som jobbat där det funnits nöjda kunder resp. missnöjda kunder.
Det brukar ge en bättre fingervisning om vad man kan förvänta sig istället för husfabrikatet.
 
volvo skrev:
Kvalitén brukar variera kraftigt beroende på vilket arbetslag som byggt huset.
Byggsatserna brukar ha jämn kvalité.
Däremot kan slutresultatet bli bättre eller sämre eftersom det ju är en hel del som fixas på plats.
Kolla därför upp vilka arbetslag som jobbat där det funnits nöjda kunder resp. missnöjda kunder.
Det brukar ge en bättre fingervisning om vad man kan förvänta sig istället för husfabrikatet.
Jo tack kvalitèn kan variera kraftigt.
När vårt hus kom så var taket mm inte änns halvfärdigt.
Det svar som vi fick ifrån konstruktören var att arbetslaget varit uppe på en bomässa i göteborg och förmodligen krökat så hårt att dom inte hunnit klart med vårt hus.
Nä idag så skulle vi välja någon annan.
 
Följ vår blogg, där vi berättar om bygget av vårt kundanpassade Götenehus.

http://www.familjenbjorck.blogspot.com/

Vi är i nuläget i ett tidigt skede i processen men kommer beskriva vägen fram till ett färdigt hus, såväl fakta- som känslomässigt.

Hälsningar

Andreas
 
Hej!

Det finns olika nivåer på deras kvalité, och då tänker jag inte bara på byggsatsen och arbetslaget utan framförallt på projektledaren och försäljningskontoret/huvudkontoret som dessvärre lägger locket på när det börjar blåsa runt knutarna.

Hälsn

/Mikael//
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.