Vi har en granne som ska gräva ner jordvärme på vår täkt, 200 meter långt. Hur har ni gjort när det gäller avgift? Har ni tagit ut något för att de får nyttja er mark i många år framöver? I så fall hur mycket har ni tagit ut? En engångssumma eller en årlig avgift? Talade med kommunen och de berättade att växtligheten på täkten kommer att bli sämre efter att man lagt ner jordvärmen, sen så får ju faktiskt grannen utnyttja vår täkt i många år framöver.
 
Är det inte enklast att skriva ett arrendeavtal på x antal år med en speciell klausul om att vid arrendes upphörande åläggs det arrendatorn att återställa marken, dvs ta bort slangen och jämna till igen.
 
Vi ska naturligtvis skriva ett servitut, men en avgift känns ändå rätt. Har talat med 2 personer som grävt ner jordvärme på en annans mark och de fick betala 8000kr resp. 13000 i en engångskostnad.
 
växtlgheten blir inte sämre.
men han dödar ju möjligheten för dig att jägga jordvärme där, eller grävan en pol eller bygga hus. så nått kan han väll få betala
 
Historien förtäljer ju inte vad det är för mark. Är det en del av er tomt, en äng eller liknande?
 
CarMan skrev:
växtlgheten blir inte sämre.
men han dödar ju möjligheten för dig att jägga jordvärme där, eller grävan en pol eller bygga hus. så nått kan han väll få betala
MAO lastservitut minskar värdet på fastigheten, och känns aldrig bra... Arrende på bestämd tid eller helt enkelt avstyckning och försäljning av marken är bättre
 
Klart växtligheten påverkas, det växer mindre där det är nedkylt, dessutom riskerar man att "täkten" får "vågor", pga froströrelser i marken. Har sett villatomter med markvärme som ser ut som man sått gräs på en välkupad potatisåker....
 
PST skrev:
Klart växtligheten påverkas, det växer mindre där det är nedkylt, dessutom riskerar man att "täkten" får "vågor", pga froströrelser i marken. Har sett villatomter med markvärme som ser ut som man sått gräs på en välkupad potatisåker....
nä ! växtligheten påverkas INTE (har själv bott i hus med jordvärme) det som påverkar är om du har skugga av träd eller hus, vilket påverkar växtligheten mycke mer !!!

du får inte köld fåror i backen om du har vätskeburet sytem, det är gammla direktförångar system som får denna effekt på marken.

Ett vätskeburet system blir bara nån minusgrad kall, o det är inte fören sent på vintern.
ett direktförångarsystem håller många minusgrader o det redan från dag 1
 
Enligt den kunnige inom kommunen så försämrades i alla fall växtligheten och hos min svägerska har jag även sett tydliga bevis, de lade ner jordvärme i fjol. Det är som jag skrev på en täkt där vi producerar spannmål vissa år och hö andra år.
 
Har en viss betydelse hur mycket slang som läggs ner oxå, Kompisen som la ner 2x400 meter slang till sin 11 kW pump med slingorna 2 meter från varandra hade aldrig minus grader på kb..
Men det är klart kort slnga o stor pump blir det ju minusgrader i marken..
 
LisaO skrev:
Enligt den kunnige inom kommunen så försämrades i alla fall växtligheten och hos min svägerska har jag även sett tydliga bevis, de lade ner jordvärme i fjol. Det är som jag skrev på en täkt där vi producerar spannmål vissa år och hö andra år.
var det vätskeburet system?
hur djupt ligger slingorna & hur långt mellan slingorna.

gär man rätt så märks inget... Odlar ni spanmål, så vet du säkert mycke väll att det är sol som behövs först ofrämst. sen om marken 1meter ner håller 15 eller 13 grader har mindre betydelse
 
Hur djupt läggs slingorna? - Vågar grannen lägga slingor på en åker som regelbudet plöjs etc? Jag skulle inte lämna några garantier.


Håller med 79:an, att en arrendelösning, alternativt försäljning av marken, är bäst.
Ett servitut gäller "för evigt"
 
slingorna läggs på 1-1,2 meters djup o med 1-2 meter mellan, ju glesare o längre slang desto mindre nerkyld mark...
 
Men det är ingen som har förslag på en ersättningssumma som man kan begära av den som ska gräva ner jordvärmen på vår mark?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.