Lite frågor ang styra fläktar.

Föst förutsättningarna.

Idag har jag en takfläkt som mekaniskt ventiler huset. Ingen värmeåtervinning. I köket sitter det en kåpa med spjäll + styrning av fläkten. Systemet är från 1980.

Jag är på gång med att renovera köket och har lite fundering då jag kommer byta kåpan.

Pga av ombyggnad och fundering på att bygga en värmeåtervinning har jag fundering i nuläget att koppla bort takfläkten från ventilationssystemet. Istället sätta en väggfläkt ut genom gaveln på vinden. Kommer ovanför garaget så etiskt är det ok.

Då till mina frågor.

1. Jag skulle vilja återanvända takfläkten enbart för köksfläkten. Kan jag koppla bort fläkten som är monterad på en vanlig spisfläkt och istället koppla in takfläkten på styrningen? Kapacitetsmässigt och då förmodligen även effektmässigt borde de spisfläktar jag tittar på inte vara mindre än takfläkten.
Styrningen på gamla fläktkåpan är en steglös potensiometer.

2. Den väggfläkten jag tittar på så står det "RS är varvtalsreglerbar genom spännings-/frekvensändring."
Är det transformator som är spänningsreglerande och vartalsregulator tyristor som är frekvensändrad?
 
1. Finns färdiga kökskåpor som är till för att styra externa fläktar.
Inte alltid man kan koppla bort en i kåpan inbyggd fläkt, den kan vara en 3-hastighets och alltså inte ha en trafo eller dylikt.

2. Både trafo och tyrister är spänningsreglering, bara på lite olika sätt. Transformator ger oftare en lite tystare drift av fläkten.
 
Köp en ny vanlig spisfläkt, koppla den rakt ut som du har tänkt. Då du bygger om ventilationen sen så skickar du den gamla takfläkten till fläkt-himlen!
 
Frittdrag - ok. Får kolla upp det. Är det den normala styrningen på fläktar?

Rrrr - Anledning till att jag vill använda takfläkten är pga av ljud nivån, tar mindre utrymme i fläktskåpet och jag sparar en 2000-2500 kr.
 
Linnex skrev:
Frittdrag - ok. Får kolla upp det. Är det den normala styrningen på fläktar?
Om du menar takfläkten så i vanliga fall spänningsstyr man dem, frekvensomformare blir lite för dyra för så små fläktar.
 
Med två fläktsystem riskera du bakdrag i det ena systemet. Vill du ha det så så OK.

Protte
 
prototypen skrev:
Med två fläktsystem riskera du bakdrag i det ena systemet. Vill du ha det så så OK.

Protte
? Så bygger man väl alltid nu för tiden. Fläkten lägs ju alltid idag fristående för att inte dra in fett i värmeväxlaren.
 
FrittDrag_II skrev:
Om du menar takfläkten så i vanliga fall spänningsstyr man dem, frekvensomformare blir lite för dyra för så små fläktar.

Nej. Jag menar vanlig spisfläkt.
 
Imkanalen från köksfläkten dras idag nästan alltid för sig själv.

Enklare köksfläktar brukar man köra med fläkt i kåpan, lite "finare" och större kåpor har det blivit vanligare med extern fläkt.
Många har börjat märka att det blir bra mycket tystare med extern fläkt (och ljuddämpare), men lite dyrare.
 
prototypen skrev:
Med två fläktsystem riskera du bakdrag i det ena systemet. Vill du ha det så så OK.

Protte
Man brukar ha ett kallras skydd och den skyddar även mot bakdrag från köksfläkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.