Hej,

Undrar lite över vad det är för skillnad på det virke som Byggmax säljer och på sånt virke som man kan få hos en "riktig" byggfirma. Har hört nånstans att byggmax inte har konstruktionsvirke. Vad betyder och vad menas?


Tacksam för svar!
 
Ska du köpa mycket virke så får du troligtvis samma pris på närmaste brädgård/sågverk, det fick iaf vi.
 
Hejsan!
Skillnaden är att med konstruktionsvirke slipper man de sneda och böjda plankorna. (brukar ställa till det när man sätter gips) Någon har alltså stått och valt ut de bästa plankorna åt dig. Jag tog in offerter runt norra Sthlm, och på allt resningsvirke skiljer det bara ca 10%mellan vanligt och K24.
 
Lägger till att har man lite otur på lågpriskedjor eller småsågar så kan virket vara rätt fuktigt och slå sig mycket. Ofta känner man det men man kan lura sig med om man plockar ihop mycket och de bara har ett paket med rätt längder.

Sen så blir jag mer än sur när de inte har alla längder,behöver jag 3.30 så vill jag ha det och inte 2,70 eller 4,20,det blir bara mer jobb, mer spill och dyrare i längden.

/Kent
 
Ska man ha t.ex resningsvirke där alla bitar ska vara lika långa är mitt tips att räkna ut hur många bitar man behöver och sedan ringa sågverket och köpa ett helt paket virke i rätt längd direkt.

De flesta större sågverk har idag full koll på sina virkespaket, dvs längd, antal, volym, vikt, dimension, fuktkvot och sorteringsmix.
Berätta för säljaren vad du ska ha virket till så får du rätt kvalité och fuktkvot.

Hos Byggmax mfl hittar man t.ex. hyvlade 45x145 i fallande längder. Dessa är då hylvade ur 50x150 som dimensionen heter på sågverket. Men sågverket har en annan standarddimension som heter 44x150 som utan problem kan användas istället för 45x145.

Nackdelen med ohyvlat virke är att det blir lite små måttvariationer, men med modern sågutrustning ligger standardavvikelsen på måtten på under 1mm (finns sågverk som ligger under 0,3mm) , så det är inget stort problem.
På bondsågat virke brukar måttspridningen vara större ::)

 
[quote author=Ubbe link=board=losvirke;num=1117636810;start=0#4 date=06/09/05 kl 15:25:54]Ska man ha t.ex resningsvirke där alla bitar ska vara lika långa är mitt tips att räkna ut hur många bitar man behöver och sedan ringa sågverket och köpa ett helt paket virke i rätt längd direkt.

Hur många sågverk säljer direkt till konsument?
Vad tror du frakten blir för ett paket virke?
 
Jag skulle tro att de flesta större sågverk säljer direkt till privatkunder, men som kund måste man köpa hela paket.
Även de stora sågverken har små paket som ofta har en tendens att bli "hyllvärmare".

Transportkostanden beror på hur stor mängd som ska transporteras ;) På sågverket lastar man med truck "från sidan". En släpvagn är alltså inte så lyckad..
En lastbil med fällbara lämmar är väl det lämpligaste och kostar ca 500kr/tim alt 100kr/mil (utan släp).
Det kostar även att transpotera från bygghandlaren ;)

Tänk även på att virkespaketet ska lossas!
Det är ganska tidsödande att handlossa, hjullastare med gafflar rekommenderas.
Har lastbilen tipp går det ju att tippa av om man kan leva med en "plockepinnhög"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.