Hej,

Bor i ett 70-talshus där källarkontruktionen är sådan att isoleringen (frigolit tror jag) ligger på insidan, mellan träreglar som "gjutits" in i betongväggen och alltså är försänkta.

Dränering och isolering utifrån är nu gjord och reglar och isolering ska därmed bort! Men jag inbillar mig att detta kan vara ett ganska tufft jobb då det kan sitta hårt. Någon som har erfarenhet av detta och kan tipsa om bra verktyg och arbetsteknik?

Tacksam för alla tips!
 
Antar att du har en sk EW-grund med bärande stående träreglar ingjutna i bottenplattan och fastklamrade mot betongväggen. Vi har precis som du dränerat om och isolerat på utsidan. Isoleringen på insidan togs bort frånsett den övre delen. Byggfirman sågade av nedersta 20 cm av träreglarna och ersatte med någon form av spikplåt som gjöts in bottenplattan. De sågade med tigersåg och slog sedan loss med slägga (satt hårt då de var fastklamrade). Sedan fick de bila bort det ingjutna träet. Verkade inte lätt... Sedan la de in ventilationsrör i väggarna och de nya uppreglade golven (Nivell). Allt har blivit mycket bra, ingen kvarstående lukt eller fukt efter 1år. Men dyrt var det, drygt 400 tusen.
 
Nja...inte säker på att detta är samma. Tror t ex inte att reglarna sitter fast i bottenplattan, men jag är inte säker. Får återkomma i frågan.

Om det nu är en EW-grund så antar jag att reglarna inte bara kan tas bort, eftersom de verkar ha en bärande effekt också förutom att hålla isoleringen på plats?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.