Ni närmar er erat hus och känner att bonden som äger marken runt huset har flytgödslat. Hur är inomhusluften?
Slår ni kanske t o m av ventilationen under den värsta perioden för att inte dra in mer lukt?
 
Luktar nog lika som hos dom som drar in uteluften via fönsterventiler. Du har ju inte större luftomsättning med FTX jämfört med mekanisk frånluft.

Har du däremot självdrag så luktar det lika instängt som vanligt. :)

Ursäkta min ironi men varför fråga
 
Redigerat:
Det som jag egentligen ville komma fram till var om det skulle vara bra med någon slags gassensor som stoppade ventilationen en bestämd tid när gödsling skett. Inser dock att det förmodligen blir lite överarbetat och onödigt krångligt.
 
Du kanske kan be bonden slå en signal när han skall ut och gödsla?
 
Faidros skrev:
Du kanske kan be bonden slå en signal när han skall ut och gödsla?

Det är nog betydligt enklare :) Om det nu är ett problem överhuvudtaget.
Som jag har det nu så gödslar dom ca 60-70m bort och jag har självdrag och det är inte så jättefarligt nu.
Funderar på att köpa loss en bit åkermark för att bygga nytt av en lokal lantbrukare och då blir det brukad mark precis utanför knuten.

Menmen får väl kolla hur det blir först.
 
Det borde väl räcka med kolfilter för inluften om nu lukten utanför är ett problem.
Det funkar ju i bilar så...

//Nanorch - flyttar snart till FTX-hus -
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Ja, det låter ju enkelt och bra. Ska ta upp det med ventilationsgubbarna på jobbet .

Tack för tipset.
 
Tycker att det är ett litet "problem". Ett par dagar om året som det kan stinka lite utomhus. Stinker värre och oftare på muggen i så fall! :D
 
pefo skrev:
Tycker att det är ett litet "problem". Ett par dagar om året som det kan stinka lite utomhus. Stinker värre och oftare på muggen i så fall! :D
Nej, inget stort problem helt klart.

Känns som om den här tråden var lite onödig och eftersom jag har fått svar så blir iaf inte jag ledsen om den låses.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.