Hej!

(Denna fråga hör väl inte hemma här men eftersom det finns så många händiga här så tar jag en chansning och ställer den.)

Vi har en tvättmaskin:
Husqvarna Mästertvätt 940
(QW 940 H)

Den har funkat bra fram till nu. Men de fem sista tvättarna så har den inte centrifugerat.

När den kommer till F (centrifugering) så "puttrar" den bara tills programmet är slut.

Min fråga nu är om detta låter som ett enkelt problem att fixa?

Eller är det lika bra att köpa en ny tvättmaskin?

Tusen tack för svar.
Mvh
Fredrik
 
Låter som remmen slirar eller att kolen i motorn är slitna så den inte orkar upp i varv.

För det är det du menar med puttrar att den inte kommer upp i varv?
 
Mycket intressant teori!

Dock brummar/puttrar den liksom bara under centrifugdelen, jag tror inte den verkar göre tillstymmelse till rotation.

Under övriga delar på tvättprogrammet roterar trumman fint.

Enligt mig borde väl då remm eller kol var ok?

Men återigen mycket intressant teori som mycket väl kan stämma!
 
Bara att riva av höljet och se vad som sker.

Kan ju även vara att pumpen går hela tiden och det är den som brummar/puttrar Detta tex pga att vattennivån inte detekteras korrekt så att den tror att den är full med vatten.

Kolla vad som brummar och återkom :)
 
Hade liknande symptom på vår tvättmaskin i somras. Problemen började med att den stannade mitt under centrifugeringen. Senare ville motorn inte gå alls.

Åtgärdades genom att byta kolen i elmotorn. En relativt billig sak att åtgärda.
 
Mycket intressant!
Gissar att samma kol änvänds väl av maskinen under övriga delen av tvättprogrammet?
Märkte du någon driftstörning då?

För mig går skrället bra fram till centrifugeringen.
 
Exakt samma beteende som vår maskin. Gick alldeles utmärkt fram tills den fått upp ordentlig fart i centrifugeringen, då stannade den. När motorn gick var det dessutom ett knastrande ljud. Läste mig till på nätet att det med all sannolikhet var utslitna kolstavar som var problemet, vilket också stämde.
 
Gissar liksom v-g på att den vägrar cetrifugera p g a att den detekterar kvarvarande vatten. Det är väl inte så att det helt enkelt är skit i vattenpumpen? Brukar gå att rensa utifrån. I vilket fall värt att kolla innan man gör något annat.

Pen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.