Kåken byggt 1959. Samma ägare i 45 år, ett skötsamt par som knappt använd övre plan, sparsamt med disk och tvättning. Totalrenoverad av oss nya ägarna 2008 med nya rördragningar och helt ny el. Stambytet gjordes från stående stammen i källaren ända upp till övre plan. Rören var fina men det visste man ju inte innan man krossade dom. Skall nu ner och köra igång med källarplanet. Till frågan: Kan man låta källarens liggande stammar vara kvar efter att sett de fina stående från mellan plan. Inge kul att bila upp och upptäcka att dom är lika fina som de i mellan och övre plan. Det stående mellan övre och mellanplan var som ny på insidan!
Eller är liggande gjutjärn körda i botten efter 45 år?
 
Trodde att mina liggande rör i källaren oxå va bra fram till att jag ändå skulle bryta upp golvet i badrummet för ny placering av avlopp. På de få metrarna hittade jag 3 sprickor varav 1 med rejält blöt jord runtomkring. Nu va det cementrör som legat sedan -50 i min platta men resten ska bytas innan nytt golv läggs på.
 
Kan nog instämma med att du bör byta, de kan vara jättefina nästan överallt, men rör är som en kedja, ett dåligt ställe och det går åt skogen...
 
Mina vertikala gjutjärnsrör är hur fina och tjocka som helst, de vertikala jag varit i kontakt med i huset har alla varit betydligt mycket mer ansatta. Byt rören när du ändå ska röja runt dem en massa.
 
Kostnaden är ju också i det närmaste obetydlig så jag stämmer in med bytkören.
 
Skall man ändå renovera i källarplan är det lika bra att byta rören. Nästan omöjligt att avgöra om gjutjärnsrör är i bra skick eller inte innan man börjar ta bort dem.

Gjutgärnsrör i vertikal led (stående) har generellt sett mycket längre livslängd än horrisontella rör (liggandes). Vatten och annat blir inte stående i vertikal led och anfräter därmed inte på rören som kan ske i horrisontellt liggandes rör.

I mitt hus passade jag på att byta mina gjutjärnsrör när jag renoverade bottenplan förra året, hus från -62 så rören var 45 år gammla. VVS-aren som hjälpte mig sa att rören var i mycket gott skick och skulle troligen lätt hålla 35-40 år till. Det var dock inget man kunde avgöra innan.

Jag ångrar fortfarande inte att jag bytte rör. Hade jag inte gjort det hade jag bara varit nervös för att det skulle bli en skada, i och med att jag inte visste rörens skick, och att man fick göra om renoveringen.

Har också hört att vissa försäkringsbolag inte ersätter skada från avloppsrör om teoretisk livslängd uppnåtts och man inte bytt samtidigt som man renoverar. Detta är jag dock osäker på men kan vara något att kolla upp om man överväger att låta dem vara kvar.

// stOra_M
 
Trotts era argument så finns det något som säger att rören kan ligge kvar ett tag till. Har hört om livslängd på 70 år för gjutjärn. Nu ska jag inte in med golvvärme och dyr klinkers i källaren. Kommer att fixa till putsväggarna och göra funktionsduglig tvättstuga utan större investeringar. Vill undvika bilning då vi har fullsmockat med ouppackade flytkartonger och kläder där.
Den dan då allt är uppackat och kläderna hittat sina platser så kan man in och damma upp rören. Dom håller nog fem år till...
 
Flyttkartonger stod aldrig med som motargument :D

Stående håller gjutjärn i princip för evigt, liggande är det en annan visa. Men självklart gör det då du har bättre förutsättningar, samma ska jag göra. Måste liksom du bila en gata genom i stort sett hela kåken. :(

Men jag säger hellre det än att göra detsamma plus att få skotta skit med en satt grund också. Dvs jag tänker byta preventivt.
 
men är det säkert att det är gjutjärnsrör i marken under huset?Hörde en gång att gjutjärn drogs bara inomhus och helt annat material i marken. Vi har ca 0.5m djupa keramiska golvbrunnar i källaren ingjutna i golvet och hoppas på att också rör är av glaserad keramik. Kan jag verkligen ha gjutjärnsrör i mark?
gaia
 
Skulle tro att väldigt många här tror att de har gjutjärnsrör när det i själva ligger lergods under plattan. Problemet med dem är förskjutningar så risken för läckage är också stor.

"Stående håller gjutjärn i princip för evigt"

Det var en intressant teori. Belägg för detta.
Jobbar med avlopp och det blir läckor i vertikala stammar förr eller senare. Det här med livlängd är bara båg. Har man en jävla tur och de fick en sändning med hög kvalite när de la dem så kan det hålla säkert i 70 år. Har skräckexempel på rör som var lagda 1993 där vi direkt sa att dessa är slut. Vi trodde att de var minst 50 år. Visade sig att fastighetsägaren hade köpt billiga franska rör för att spara pengar. Så kan det gå när snålheten bedrar visheten.
 
Lobo69 skrev:
Skulle tro att väldigt många här tror att de har gjutjärnsrör när det i själva ligger lergods under plattan. Problemet med dem är förskjutningar så risken för läckage är också stor.
Vad orsakar förskjuttningar i en rörledning liggande frostfritt under mark och dessutom under huset där det inte körs med tunga lastbilar el. liknande? Jordbävning eller vad?
Har hört om röter som kryper in i cementrör och orsakar stora problem , men annars?

Skulle ha svårt att motivera mej själv att gräva ut fungerande avlopp ur källargolvet .... trots att keramiken har legat där orörd i snart 70 år.
gaia
 
Vet bara vad jag ser när jag filmar och filmar inte bara problemavlopp. Dåligt underarbete skulle jag tro. Det sker ständiga rörelser i jorden. Läs lite geologi så kanske det klarnar. Bara för det står ett hus så betyder inte det att inget händer. Nu verkar jag också i ett område som är i grunden totalt olämpligt att bygga hus på. Gammal sjöbotten och kärr.

Sen kan jag tycka att var man gör ju som de vill. Däremot om ni skulle upptäcka att grunden har blivit skadad pga att ni har underlåtit att kontrollera rörens kondition och ni vill att försäkringen skall täcka detta. Då tycker jag det är åt helvete för försäkringar skall inte täcka skador som uppkommer av slarv med underhåll eller kontroll. Saken är att vi alla får betala genom högre premier.
 
Lobo69:Jag förutsätter att det är bra gods i rören annars kan man ju säga att plast inte håller heller för jag har då sett plaströr som smulas sönder efter några månader i solen. De allra första plaströren var säkert inte de bästa de heller. Dåliga batchar finns det av det mesta.

Det min erfarenhet (som såklart är 100 gånger mindre än din) är vänner och bekantas hus där liggande =slut & stående är som dagen efter att det sattes in. Sett ganska många exempel på detta.
 
Faktum är att man inte kan förutsätta något. Genom åren har jag kommit tll den slutsatsen. Har en känsla av att kvaliten i gjutgods har varierat kraftigt. Vet dock inte om det finns någon som undersökt detta. Man måste komma ihåg att filmning är en okulär besiktning och att bestämma rörens tjocklek är nästintill omöjligt. Det enda blir uppskattningar när det gäller rostangrepp samt hur stor ytråhet det är. Intressant är också bedömningen av fogarna. Generellt så kan jag dock inte säga att det är mindre korrosion i en stående stam än i en liggande. Det kan vara så olika.

Vad gäller plast så är det helt rätt. Man kan inte vara för säker där heller. Det finns normer för hur länge plaströr anses hålla ovan jord och för solbelysning. När de väl har kommit ner så brukar det inte vara några större problem anser man. Stabil miljö och temp. Finns också regler för hur mycket varmvatten som får spolas igenom och med vilken temp. Är en akademisk fråga när det gäller vanliga hus som regel.

Vad gäller gjutjärn i mark. Jag tror att väldigt många tror att de har gjutjärnsrör under grunden. Jag skulle vilja säga att det är vanligare med lergods eller betong som markavlopp i äldre hus men jag har stött på gjutjärnsrör som gått ända ut till kommunal ledning. Har man inga ritningar eller beskrivningar så är det svårt att veta innan. Lite hjälp kan man få av att se om det finns några rensbrunnar för att se varför material de är av.
 
Lobo69 skrev:
Faktum är att man inte kan förutsätta något. Genom åren har jag kommit tll den slutsatsen. Har en känsla av att kvaliten i gjutgods har varierat kraftigt.
Ja, det var litet si och så med kvalitet på rörgjutningen som inte var helt enkel process. Kunde finnas inneslutna luftbubblor i godset. Till och med i gamla undervisningsböcker rådde man att slå på rör och lysna om dom inte låter spruckna samt kolla kanter och göra det precis innan rören monteras så man är säker att dom inte har transportskador.... men var man alltid så någa? Kvalitetsbrister var i alla fall välkända.

No ja, än så länge står mitt hus på fast grund så glider den ju inte bort från sitt avlopp av glaserade klinkerrör, hoppas jag :).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.