Funderar på att bygga om en del datorer där hemma till vätskekylda. Är det någon som sett lösningar för att ta tillvara denna värme till den vattenburna värmen jag har? Tro mig, det är mycket spillvärme vi talar om, värmer en hel övervåning med datorer och TV, och får ofta vädra ut det då det blir för varmt. Dock är det ju många energikällor vi talar om, inte bara en.
Tacksam för svar inom rimliga prisklasser...
 
Blir nog billigare och enklare med någon form av kanalfläkt som transporterar ner varm luft till undervåningen.
 
pefo skrev:
Blir nog billigare och enklare med någon form av kanalfläkt som transporterar ner varm luft till undervåningen.
Klart det blir, men samtidigt är man ju lite prylb*g också. :D
Det ultimata skulle väl snarare vara att använda det för att värma poolen med på sommaren då man vill bli av med värmen helt från huset, men det är ju inte direkt sommarväder ute längre.
 
Problemet blir ju knepigt att lösa med vätskekylning just för att det är många värmekällor. De vätskekylanordningar som finns för datorer är avsedda mest för punktkylning så den övriga värmen blir ju till luften ändå. Att återvinna värmen från luften går ju med en frånluftsvärmepump men det blir inte billigt. ;)

Eller så får du väl bygga in allt i en isolerad låda som du kyler med en vattenslinga som du sedan utvinner värmen från! :D

Jag har ett liknande problem då jag har ett kombinerat datorrum/labb i min kontorsbyggnad men det har lag löst mha en frånluftsvärmepump, samma som värmer hela byggnaden, och förstärkt ventilation i just det rummet.
 
Snailman
intressant ide...

själv har jag i dagsläget flyttat ut datorn ur datorrummet, så värmen hamnar i ett annat rum... kör alltså med 5 meterskabel på usb och en hubb i datorrummet, 6 meters dvi kabel till skärmen

I kommande bygge så kommer jag att ha ett särskilt datorrum (klädkammare) och ftx, så det blir ett utsug i datorrummet som går till ftx:en

behöver man extra långa kablar så finns det repeatrar för usb, toslink och hdmi...

blir lite problem med dvd/blueray skivor, men i dvd fallet så är det ju numera billigare per byte med hårddiskutrymme:p

Tänkte bara nämna alternativen (för TS och andra)
 
Visst, delar av värmen kommer jag kunna ta vara på snart ändå, då jag bygger serverparken så jag hyffsat enkelt kan flytta den till en gäststuga eller garage där jag ändå vill ha lite lätt grundvärme. Gissa om det känns skönt att iaf ha Cat 5e mellan byggnaderna. Gäller att få det musfritt bara, för även de tycker ju om värme...
Snailmans förslag om att flytta datorerna kanske alltså kan tas ett steg längre i form av tunna klienter eller annat bus. Får se hur man ska lösa det... Får gräva lite mer i fickorna och se vad man kan investera i.
Men för övrigt, ni som vill ha lite grundvärme i ett uthus kan ju ha i åtanke att en nätverkskabel är inte dyr, och än så länge går det gräva i marken på de flesta platser i landet. Och värme blir det av en dator eller fem...
 
Möss och deras släktingar brukar inte vara speciellt förtjusta i datorer då de störs av högfrekventa ljud. Jag har aldrig haft problem med möss i datorerna trots att jag tidigare hade dem i källaren och möss det har vi här på landet! ;)
 
Snailman
Glömde nämna att servern fjärrstyr jag med den inbyggda fjärrstyrningen i xp och vista (det funkar hyfsat om man inte vill titta på typ filmer eller köra spel eller tunga program) , servern står i min källare

kallas 'anslutning till fjärrskrivbord' i vista
 
Hmm, ämnet känns bekant på nått vis. Kan ha nått att göra med att servern bor i förrådet sen tre år tillbaka :)

Blueray/DVD kan man ju hänga på USB så kan man ha läsaren på skrivbordet ändå.

Just nu håller jag på med ett litet lågbudget bygge. Ett överblivet HD-kabinett och ett lika överblivet mini-itx kort ska bli en lite tunn klient var det tänkt
 
Köre precis likadant.. 4 burkar i en garderob och sedan giganät i hela lägenheten. Ska göra liknande när man får tillgång till huset. Dock lite mera avancerat och ett rum bara för maskineran och värmen ska sedan sprutas ut i rummen.
 
Bjurran skrev:
Snailmans förslag om att flytta datorerna kanske alltså kan tas ett steg längre i form av tunna klienter eller annat bus. Får se hur man ska lösa det...
Kör virtuella klienter (både Win och Linux) på en server och ansluter via tunn disklös klient. Bootar via PXE och drar ner en image som har RDP-klient, NX och lite annat. Går upp bussnabbt (i.o.m. att de virtuella klienterna alltid är igång) och är perfekt när man snabb behöver in för att kolla upp något på nätet.

Tanken är att placera ut billiga tunna klienter lite varstans i huset.

Använder Thinstation för ändamålet.
 
Då ska jag plåga dig lite när mitt bygge blir klart :)
Virtuella burkar snurrar redan på servern, frågan är bara om det blir 2008 Hyper-V eller ESXI vid nästa uppgradering
 
mats_o skrev:
Då ska jag plåga dig lite när mitt bygge blir klart :)
Virtuella burkar snurrar redan på servern, frågan är bara om det blir 2008 Hyper-V eller ESXI vid nästa uppgradering
Och man kan bygga vidare på detta så att det blir riktigt coolt, faktiskt. :D

Kör SSL-Explorer för att kunna ansluta till mina klienter via RDP/NX från vilken dator som helst som har en webbläsare installerad (fungerar även bakom brandväggar via en webbproxy). SSL-Explorer har en javaklient (som inte kräver några speciella rättigheter på datorn den körs på) som laddas ner till datorn jag sitter på, skapar de SSL-tunlar mot min server som behövs och laddar ner och kör RDP/NX-klienten över SSL-tunneln. För extra säkerhet använder jag MOTP i mobiltelefonen som skapar engångslösenord för inloggningen. Hyffsat kompetent VPN-lösning alltså. Och allt är gratis. :)
 
Nu börjar det bli lite off-topic men när det ändå snackas tunna klienter så kan jag passa på att flika in och meddela att Suns lösning är finfin. Jag har en server hemma som kör Debian samt VMWare Server. I VMWare kör jag ett Ubuntu-system med Suns SRSS som servar en dröse Sun Ray 1:surprised:r. Dock har jag även en vanlig PC som arbetsstation då jag tycker att jag även behöver en "riktig" dator.
 
Flikar bara in att som TS har jag absolut inga invändningar mot att det glidit från topic, då det berör något jag själv brinner för. Riktigt intressant att se vilka lösningar ni valt. Det är ju inte alltid lätt att välja system, så det är underbart att få lite mer kött på benen innan jag byter. En av mina servrar dog för någon vecka sedan så det blir snart nya system, men har lite beslutsångest. Trivdes visserligen med Ubuntu server (ja, jag fuskade och körde grafiskt), kanske skulle ge det en chans till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.