Hej!

Ska snart lägga råsponten som undertak på mitt garage. Tänkte hinna detta på 3 lördagar , den tredje lördagen tänkte jag lägga pappen.

Anledningen till denna planering är att jag tror att jag max hinner en sida per lördag.

Min fråga nu är om det är olämpligt att låta råsponten ligga i dagen, med t ex en pressening över i ca 2 veckor innan jag lägger pappen?

Kan detta vara olämpligt då man kanske råkar "bygga in" fukt under pappen, eller torkar råsponten ändå efter eventuellt regn?

Kanske är det bättre att lägga en taksida och inte ta kväll förrens pappen är på plats?

Stort tack för svar!

/Fredrik
 
Spika råspont på halva garagetaket och pappa samma dag. pappningen tar inte alls så lång tid som spikning av råspont.

Alternativt så köper du råspontsluckor istället. På många bärdgårdar är det lika billigt som ändspontat. Då går det så snabbt att du garanterat hinner på med pappen samma dag. (Vill du göra det riktigt snabbt lånar du spikpistol/takpappspistol).
 
Jag skulle personligen försökt få på pappen ganska omgående då pressening är mer ett kortvarigt alternativ lite beroende på vad för väder du har och vad som förutspås de närmsta dagarna 2 veckor känns för vanskligt att endast ha presenning, svår att få tätt med den + har benägenhet att blåsa sönder eller bort.

lägga spont går relativt fort om du får lite hjälp, du kan ju även köpa spont i större "bitar" lite dyrare men går ännu snabbare att sätta.

jag tycker du ska täta med pappen så fort du bara kan.


Mvh Robel
 
Tusen tack för tipsen!

Mvh
Fredrik
 
Med den ringa kunskap jag har i ämnet skulle jag säga råspåntsluckor. Vi ( jag och snickaren ) sköt råspåntslucor och lade papp på ca 100m2 på en arbetsdag.

Jag kan tipsa om denna http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=6803&n=20100

Den kostade någon hundring till när jag köpte den och den verkar fungera hur bra som helst.

Bara tanken på att handspika ett tak med råspånt i fallande längder gör mig knäsvag så jag skulle planerat mitt inköp och fixat så man fick luckor i längder som passar taket utan allt för mycket kapning och sedan kört på dom med spikpistol. Låna även en pappspikpistol så går det hur fort som helst.

Även om inte arbetet kostar något när man grejar själv så är det så himla mycket enklare med lite maskiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.