Vi har en trapp som jag vill ha högblank vit.
Den är i trä, med plastmatta på varje steg.
River jag bort plastmattan blir det som en nivåskillnad mellan själva steget och kanten längst ut, som är i trä...
Hur ska jag göra? Det går väl aldrig att måla på plastmatta i en trapp?
Det är ju ändå något man ska gå på varje dag...

Kan man riva bort mattan och spackla ytan så den blir jämn med ytterkanten?

Hjälp mig, någon som kan! :confused:
 
Inte spackla för att måla på om man ska gå på ytan, då får du nog limma på ngn annan ny matta. Går det inte att slipa ner kanten till samma nivå som steget?

/A
 
Beror ju lite på vad det är för slags trapp, men jag skulle ta en mattläggare att lägga in linoleum i trappstegen - det kan bli riktigt fint med högblankt vitt mot gråsvart, ljusgrått eller någon accentfärg ni har i hemmet i övrigt. Fast det var ju inte riktigt något svar på dn fråga....
 
Det går att måla på en plastmatta. Då bör du måla med en Alkydoljefärg anpassad för golv. Det är viktigt att du ruggar upp ytan och sedan tvättar av den med typ T-röd för att tvätta ut det mesta av mjukgörarna i mattan.

Annars kan du ju riva ut mattan och lägga parkett/laminat i trappan. låter lite krångligt men fungerar fint om man ritar upp mallar för varje steg... måste hellimmas mot trappan.
Det finns också färdiga trappsteg att köpa. Kommer från Duri och kallas "stegett". Finns säkert fler leverantörer av det, men då får du leta lite.

Vet inte hur det är att spackla i en trappa, men teoretiskt skulle det nog fungera. Ska bara klura ut vilket sorts spackel du bör använda. Tror att du bör använda fiberförstärkt flytspackel som man använder när man bygger fall till brunnar. Återkommer med svar på den frågan.
 
Jag gjorde ett liknande projekt för ett år sedan.
Rev ur en heltäckningsmatta, som låg limmad på linoleummatta.
Tog bort allt klister och gjorde rent linoleummattan ordentligt, sedan använde jag en oljebaserad häftfärg och efter detta målade jag med en golvanpassad färg.
Funkar bra på Linoleum, dock osäker på hur det blir på plast. Som inte är ett levande material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.