Har precis snackat med en lokal firma om installationen av ett FTX system på vårt blivande enplanshus på 150 m2 med fjärrvärmekombination och tappade nästan hakan när säljaren sa 70 000! Kostar det verkligen så mycket?
Förstår inte riktigt hur FTX skulle vara mer ekonomiskt än värmepumpen som ingår i husköpet i komb med fjärrvärme då man även vad jag förstår måste byta filter ett par ggr per år á 400-500kr? Jag får inte ihop ekvationen.
Nu vet ja inte riktigt vad vi ska satsa på. Fjärrvärme måste vi ha, men ska man satsa på ftx eller köra med den värmepumpen som ingår?
Har hört att värmepumparna inte håller särskilld länge, det var också ett argument till varför vi ville satsa på ftx?
Synpunkter emotses...
 
Ska bygga 2-plan på 200m2 och ska installera själv och vi räknar med 35000:- för materialet. Köper man ett FTX system monterat o klart så kostar det nog runt 70000:-.
Får känslan av att du blandar ihop begreppen....? Ventilationsystem har man för att omsätta inomhusluften så att, bla den vätska vi människor transpirerar inte hamnar i väggarna utan sugs ur huset innan det skadar. Finns olika vent.system, FTX är ett av dem. FTX är ett system med återvinning via värmeväxlare. En effektiv värmevxl. återvinner 85-90% av värmen man annars skulle skicka ut från huset. Detta innebär att har man, en inomhus temp av 22gr så får man tillbaka 19,8gr. Mellanskillnaden, 22-19,8, måste man tillföra från värmekälla, värmepump är en av dessa. Ved, pellets och el är andra.
Kostnaden tycker jag verkar rimlig.
 
Rätta mig om jag har fel, men med en värmeväxlare kan man inte få tillbaka mer än hälften av den investerade energin. Om t ex uteluften är 0 grader celsius och innetemperaturen 20 grader, så blir det som bäst temperaturjämvikt i växlaren, så att både inflödet och utflödet blir 10 grader. I praktiken blir det lite sämre, kanske blir frånluften 11 grader och inluften 9 grader.

Vill man ha tillbaka mer energi än så får man tillföra energi, dvs i praktiken använda en värmepump.

Att det kan kosta skjortan att installera ett FTX-system gissar jag beror på att det blir dyrt att installera om det inte redan finns/är planerat mekanisk tillluft. Frånluften däremot är väl alltid forcerad numera.
 
Om de båda strömmarna "möts" istället för "samåker" skulle man teoretiskt kunna utvinna 100% om värmeväxlaren vore tillräckligt lång.
 
A
svartöra skrev:
Rätta mig om jag har fel, men med en värmeväxlare kan man inte få tillbaka mer än hälften av den investerade energin. Om t ex uteluften är 0 grader celsius och innetemperaturen 20 grader, så blir det som bäst temperaturjämvikt i växlaren, så att både inflödet och utflödet blir 10 grader. I praktiken blir det lite sämre, kanske blir frånluften 11 grader och inluften 9 grader.
Nope, vid 80% verkningsgrad så blir tilluften 20x0,8=16 grader.
 
Trådskaparen: Har du alltså fjärrvärme och frånluftvärmepump idag?
Undra hur det ser ut. Fjärrvärmen brukar inte ha någon acktank, utan värmer 'direkt'. Frånluftvärme pumpen måste värma upp en tank. Kanske någon kan bistå med länk till aggregat för ett sådant system, för jag har aldrig sett det.

Jag själv gav 60 tusen (++) för mina saker, 1½ med källare. Bara FTX-agget kostade väl ca 25 tusen. Sedan kan jobbet variera från hus till hus. För mig själv är det mycket mycket jobb.

Du har ett enplanshus. Om det går att komma in på vinden och krypa så är det mycket enkelt att dra rör och montera. Alltså relativt billigt borde det bli. Alla rör bör gå att dra där uppe och det blir osynligt. Frånluft rör borde du redan ha, om du har en frånluftpump. Sedan beror det lite på var aggregatet går att montera.

För mitt hus skulle jag inte ens våga fråga hantverkare vad det kan kosta, flera förmögenheter och då skulle det ändå bli fult, synligt och dåligt.

//Michael
 
70 000 tycker jag är ett bra pris om du får ett bra aggregat av känt märke.
Roterande växlare har högst verkningsgrad.
 
Temperaturverkningsgraden beräknas enligt följande:

n=(ti-tu)/(tf-tu)

där:
n = temperaturverkningsgrad (ofta angivet vid 50% RH)
ti = tilluftens temp efter återvinning (in i rummet)
tf = frånluftens temp (från rummet)
tu = uteluftens temperatur

Vid 22°C innomhus, 0°C ute och 90% temperaturverkningsgrad så blir returen 19,8°C
 
Tack för synpunkterna,
ok,
ska vara lite mer detaljerad.
Vi ska alltså bygga en enplanshus på 150m2 och vi måste ha fjärrvärme som värmekälla, detta kan vi inte välja bort.
Det ingår en frånluftsvärmepump (Nibe fighter 360) i husköpet, vilket jag kan välja bort.
Nästan alla jag pratad med, inkl kommunen och energirådgivare, tycker att man kan/borde kombinera FTX med fjärrvärme istället för värmepumpen med fjärrvärmen.
Min fråga är alltså dels vilket alternativ jag ska satsa på (med tanke på att jag får värmepumpen på köpet) dels hur det kan kosta 70-80000 för inst av FTX. (har delvis fått svar på det)
Jag har även tittat på olika jämförelser som gjorts där komb FTX/Fjärrvärme ska vara bästa lösningen ur energi- och ekonomisk synvinkel. Men jag får det inte att gå ihop.
Jag känner folk som kör komb frånluftsvärmepump/fjärrvärme. Då är det kopplat så att varmvatten sköts av pumpen och när det inte räcker till så går fjärrvärmen in. Uppvärmningen av huset däremot sköts helt av fjärrvärmen. Det är väl liknande lösning jag får satsa på om det blir den komb för min del.
Men en del tyckte att 60-70000 var ok, då är det väl jag som kanske inte är uppdatterat.
Ska också tillägga att jag inte vil göra jobbet själv, med tanke på garantier och dylikt.
 
Vad anser ni om denna produkt, har blivit rekommenderat denna, men vet ju inte så mycket om vilka som har bra kvalite och inte.

REC TEMOVEX 400 Hus 300m2
Vindsmodell
 
Har bara bra erfarenheter av Temovex, dock är det korsströms vvx ,men hög verkningsgrad iaf.
 
Frågan som återstår är då hur mycket pengar du får tillbaka genom att välja bort värmepumpen?
Och baseras 70 - 80 tusen på att dra hela ventilationssystemet? Isåfall borde ju ditt hus med frånluftsvärmepump redan ha halva jobbet gjort.

Utan någon som helst kunskap låter det rimligt att ett FTX-aggregat med två fläktar är mer driftsäkert än en värmepump. Och filtren är ju en av fördelarna med FTX, det som fastnar där hade annars sugits in via fönsterventiler eller liknande.
 
Avdraget för pumpen är ca 35'
 
priset för FTX är fullt färdigtmonterat
 
Jag undrar mest så du inte betalar för frånluftskanalerna två gånger. Först dom som gick till värmepumpen och sedan för de nya till FTX-aggregatet.
Eller försvinner dom till värmepumpen samtidigt med pumpen?
Eller baseras priset på att dom anväder befintliga frånluftskanaler och bara kompletterar med tilluft?

Antagligen har du och försäljaren som lämnade priset koll på detta men om du vill ha goda råd vill vi också veta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.