Har precis fått slutfaktura från byggföretaget, och döm om min förvåning när det under fakturaunderlag material är upptaget saker som

borrsats, grovkniv, meterstock, murbrukshink (enbart använd som hink för vatten att skölja penslar etc i), penslar, etc. - är detta verkligen förbrukningsmaterial? Inga jättestora pengar, jag är mer fundersam på principen att de debiterar detta.

Om det är relevant att debitera detta i ett jobb, borde de inte åtminstone lämna sakerna efter sig?

Kanske fel forum att posta frågan?
 
Ja, det är förbrukningsmaterial precis som bits, blad till sticksåg/tigersåg, pennor, murarsnöre, spik, najtråd osv.
Gissar att en del av de sakerna åkt i containernm om du inte finner dem där så får du väl slå dem en signal och be att få tillbaka pennstumparna och penslarna.

/Kent
 
Om det är praxis så ska jag inte klaga, blev bara förvånad. Murarhinkarna t.ex. de kan vi ha nytta av, men de har de tagit tillbaks.

Som sagt - borde inte grejerna lämnas efter, eller anser man att man helt sonika ska slänga prylarna hur som helst? Känns som rejält slöseri!
 
Man sliter inte ut en borrsats på ett bygge, och inte heller en kniv eller en tumstock om man hanterar dom på rätt sätt. Jag har aldrig debiterat för handverktyg, och skulle aldrig betala för dom heller.
En engångspensel tycker jag att det är rimligt att man debiterar för, men inte en finpensel a'la Oluma. Bruksrullar är också ok om det har varit mycket bruksblandande.

Praxis är att handverktyg ska ingå i timdebiteringen. Hyra för maskiner får bara tas ut om maskinen i fråga inte rimligen bör ingå i hantverkarens utrustning, eller om den kostar mer än 5000:- i inköp.
Jag anser att det också är rimligt att ta betalt för t.ex. Feinblad som är rackarns dyra, men som iom brukandet kan spara X antal timmar i arbetstid.
 
Det beror ju på vad man borrar i! Det finns en del klinkersorter som är så gott som omöjliga att komma igenom.

Penslar, rollerhylsor mm slängs oftast om de använts till t ex oljebaserade färger eller tätskikt. Det kostar mycket mer att rengöra dem både ur miljöhänseende och betald arbetstid.

/Kent
 
Inget klinker är borrat i - endast osb och trä.

Endast vattenbaserade färger. Inga tätskikt.
 
Använder man kakelborrar i granitkeramik så får man nöta på en bra stund. Köper man bra borrar så går det betydligt lättare, men då kommer kunden att bli väldigt ledsen i ögat om man debiterar för ett set.
Penslar och rollers som används till tätskikt och liknande säljs oftast som just engångsartiklar, som jag nämnde ovan.
Använder man en finpensel för en femhundring så gör man rent den, även om det är oljefärg.
 
Är väl helt enkelt så att hantverkaren varit hos grossisten och handlat dessa småsaker, sedan blir det märkt med ditt objekt och då har hans arbetsgivare knappt tittat på fakturorna utan bara tagit med alltihop till din faktura.

Men visst låter det lite lustigt..tumstock och kniv t.ex. är ju egentligen ingen förbrukningsvara, fast det är ett verktyg som får bytas ut så ofta att det ändå klassas som det av vissa.
 
Penna och tumstock skulle jag nog inte komma på att kunden ska betala, murarhinkar och billigare penslar och sådant däremot,
Det blir oftast billigare att köpa nytt , än att ha någon som står och gör rent slitna relativt billiga grejer, som sen ska fraktas och förvaras...
 
Det är ok om de köper nytt, men då tycker jag att det är hyfs att lämna kvar grejerna, eller åtminstone fråga om vi vill ha sakerna!
 
ACME skrev:
Man sliter inte ut en borrsats på ett bygge, och inte heller en kniv eller en tumstock om man hanterar dom på rätt sätt
.
Hmm gör man inte? vi har nog kört slut på en 10st hilti 50 mm kärnborr redan och har en 8 månader kvar på huset :) ( ca 2000+moms)

Raddan med saker som har utjänats kan ju göras lång, bland annat 2 stora betongslipar damsugare slagborrar ja allt som går :D
 
Fast inte fan tar man betalt av en privatkund för några borr och tumstockar, precis som man inte hade tagit betalt om han råkar knäcka sin avbitartång, det ingår ju i arbetskraftens utrustning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.