Jag håller på med att mastodontrenovera kåken...bland annat byter jag även panel där det finns. Huset består till kanske 60% tegel och resten träpanel. Huset är från 1974, har 120mm isolering i väggarna samt ångspärr (förutom i mellanbjälklagen).

Frågan är, är det lönt att smacka på isovers fasadskiva där jag har träpanel? Och är det förenat med några risker att jag har olika tjocklekar/olika mycket köldbryggor på isoleringen i olika delar av huset?
 
Det sparar alltid energi var du än isolerar.
Ger inga tekniska problem att olika delar av huset är olika välisolerade.
Blir bara varmare innanför den bättre isolerade fasaden.
 
Jag var inne som hastigast på www.energiberakning som vanligt. Jag räknade på din tilläggisolering (50 mm) och fick fram att du sparar 10 kWh/m2 och år. Det blir ungefär 10 kr/m2 och år. Om isoleringsåtgärden kostar 100 kr/m2 så tar det således ca 10 år innan du sparat in merkostnaden.
 
Kalas! Och om det blir varmare innanför den bättre isolerade fasaden så borde väl risken sjunka för eventuella skador som håligheter i ångspärren kan orsaka? Daggpunkten lär väl flyttas utåt vilket kommer bli i fasadskivan som inte har något organiskt i sig (om man väljer den utan papp)...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.