Men ändå, om man betalar 2-3 miljoner för tomten i en storstadsregion så har man inte så där värst mycket utrymme för arkitekt kostnader. Men har man det så är det ju inget som hindrar, kör på bara det drabbar antagligen ingen fattig.
 
Många hustillverkare tillåter väldigt mycket ändringar av planlösning, vissa till och med på exteriöra detaljer. Så länge man håller sig inom ett 'skal' so passar deras produktion.

Interiört är det nästan bara hjärtväggen som sätter stopp för eventuella planlösningsändringar. Rita egna skisser tills ni hittar 'rätt' och ställ sedan en offertförfrågan (samma) till flera olika leverantörer. Jag tror att ni kommer bli förvånade över svaren ni får.
 
Havsutsikt skrev:
Men ändå, om man betalar 2-3 miljoner för tomten i en storstadsregion så har man inte så där värst mycket utrymme för arkitekt kostnader. Men har man det så är det ju inget som hindrar, kör på bara det drabbar antagligen ingen fattig.
Njae, bara för att man betalar mer för tomterna i storstadregionerna tror jag inte automatiskt betyder att man "snålar" in på något annat.
 
Robert_Maria skrev:
Många hustillverkare tillåter väldigt mycket ändringar av planlösning, vissa till och med på exteriöra detaljer. Så länge man håller sig inom ett 'skal' so passar deras produktion.

Interiört är det nästan bara hjärtväggen som sätter stopp för eventuella planlösningsändringar. Rita egna skisser tills ni hittar 'rätt' och ställ sedan en offertförfrågan (samma) till flera olika leverantörer. Jag tror att ni kommer bli förvånade över svaren ni får.
Problemet jag upplevde var att många hussäljare inte är vana att jobba på detta sätt, att man kommer med en specad offertförfrågan. Offertsvaren var av klart varierande art. Vissa inte ens värt att prata om. Några få hade dock fattat galoppen och kom med mycket bra offertsvar. Vi valde en av dessa med bra offertsvar.

Jag håller dock med dig om att svaren var intressanta. Dyrast är inte alltid dyrast.
 
I en offertförfrågan måste man vara noga med att ställa ganska exakta frågor för att få exakta svar. Det är enormt viktigt att man frågar alla om samma sak på samma sätt. Annars blir det lätt att man får svar som inte på långa vägar går att jämföra med varandra.
 
imported_Anders_S skrev:
Njae, bara för att man betalar mer för tomterna i storstadregionerna tror jag inte automatiskt betyder att man "snålar" in på något annat.
Misstolka mig inte att man snålar in på något, men det är oftast betalningaförmågan på den kommande månadskostnaden som bromsar i slutändan. Man har inte råd att bo hur dyrt som helst helt enkelt. En dyr tomt ger ju mindre utrymme för huset om det finns en maximerad totalkostnad på projeket.
 
Ja, det är ju såklart, alla har ju sin budget. Vad jag menade var snarare att jag inte tror att man i landsbygden oftare väljer arkitektritat för att tomterna är billigare. Snarare tror jag att man i storstadsregionerna, förutom att man betalar mer för tomten, även kan betala en summa för att få ett eget hus. Det lät på ditt svar som att, eftersom man betalar så mycket för en tomt, har man inte råd med att rita själv.
 
Intressant diskussion! Även om detta bara har delvis att göra med trådens grundfråga har jag funderat MYCKET på följande fakta: Kommunalskattelagen medger ränteavdrag med full effekt bara om nettounderkottet av kapital understiger 100 Kkr. För överskjutande belopp medges bara 21 procent skattereduktion.

Hur mycket pengar kan man låna upp till priset av 100 Kkr? Låt oss säga att det räcker till 2,0 Mkr per make (eller 4,0 Mkr per hushåll). Hur mycket "hus" man kan bygga på en tomt för dessa pengar? Det beror i sin tur, förstås, på hur mycket tomten kostat. Eftersom samma avdragsregler gäller över hela landet, och eftersom byggproduktionen i glesbygd och storstad kostar i stort sett lika mycket måste följden bli att villabyggaren får snävare byggbudget i storstad än i glesbygd.

Alla har givetvis sin egen budget. Men betraktar vi "stockholmarna" som kollektiv är de av tomtpris och skattesystem inpressade i ett knepigt hörn.
 
Redigerat:
Det är väl snarare de på landsbygden som sitter i en knepig situation när det handlar om att bygga nytt. Visst får du ett finare hus för samma totalkostnad när tomten är billigare men hur ska du över huvud taget kunna motivera att bygga ett nytt hus för 4 mille när ett begagnat kostar max en miljon? I många delar av Sverige får man mycket fina hus och tomter för den pengen.
Visst kan du räkna på månadskostnad på din nya kåk osv men när du ska sälja efter tio år så är det marknadspriset som styr. Då är inte jag beredd att ta en förlust på 2 miljoner.
I storstadsområden har du däremot ett boende från dag ett som dessutom har ett marknadsvärde som motsvarar din insats. Det motiverar iallafall mig mer till investering.
Självklart bygger jag för att bo där en lång tid men oförutsedda saker kan hända. Man måste tänka lite på ekonomin också.

Är jag ute och cyklar?
 
Hasse C >>> Allt ovan jord är konsumtion. Om femtio år är en bygginvestering totalt uppkonsumerad, oavsett om den är installerad i glesbygd eller storstad. :)

Det som driver upp priset/värdet i en storstad är läget. Inte kåken.
 
Vet inte om jag är helt och hållet med dig Billy? Du kanske menar likadant?

Att allt ovan jord är en konsumtion kan jag kanske vara med på.
MEN.
Marknaden resonerar inte alltid så att tomt + husets värde blir marknadsvärde.

"Det som driver upp priset/värdet i en storstad är läget. Inte kåken."

Vad sägs om en Villa Nordic för 5 miljoner i Ljusdal där tomten kostar 250.000? Marknadsvärde ca 5 miljoner?
Eller en smålandsvilla på en 10-miljonerstomt i Stocksund?
Snarare drar det ner värdet då jag misstänker att den ska skyfflas bort fortare än fort.

Nu vet jag inte om du menade motsatsen eller så men vi i min värld är "rätt hus" på "rätt tomt" en förutsättning för att man ska kunna få tillbaka det vid en försäljning.
 
Vi talar i båda fallen om konsumtion. I Ljusdal hamnar årliga konsumtionen på sådär två procent av 5,0 Mkr, och i Stockksund två procent av vad en Smålandsvilla nu kan kosta. Väljer du att riva direkt utfaller i båda fallen hela restvärdet plus rivningskostnad som konsumtionskostnad på ett enda år.

Värdet på marken kan utvecklas på ett helt annat sätt. I båda fallen.
 
Håller med imported_Anders

"Nu vet jag inte om du menade motsatsen eller så men vi i min värld är "rätt hus" på "rätt tomt" en förutsättning för att man ska kunna få tillbaka det vid en försäljning"

Denna tes har varit helt avgörande de senaste decenierna på prisutvecklingen. Att bygga ett "dyrt hus" på en billig tomt/mindre attraktivt område är aldrig en bra affär vid senare försäljning.

Den enda gång man kan räkna på ett sådant projekt är om man på mycket lång tid räknar att bo i egna nybyggda huset, då kan man lägga in en fiktiv "avskrivning" av övervärdet som det nybyggda huset har gentemot marknadsvärdet i området i sin boende kalkyl. Dvs man betalar lite dyrare för sitt boende men det är också högre kvalite/standard för det är nytt.

Möjligen är det omvända, billigt hus på dyr, unik, exklusivt läge tomt en bättre affär då läget betalar sig mer. Men kanske inte så vanligt att man bygger så då det sällan passar in i omgivningen.
 
Jag läste i något av inläggen att de rekommenderade att du tittar på tex Kvalitets-Hus.
Vi håller på att bygga en arkitektritad villa och vi valde K-H. Det STÖRSTA och dyraste misstag vi gjort!!
Om du vill veta varför kan jag gladeligen skicka detaljer men listan är låååååång!

OM vi gjorde om detta så skulle vi definitivt bygga i lösvirke. Du har bättre kontroll över hur husetbyggs och kostnader. ....och du är inte beroende av en leverantör som bara snackar en massa S**t.
 
Tinka,
lägg gärna ett inlägg om dina erfarenheter i passande tråd. Jag vill gärna höra hur dom skött ert bygge.

Det var nog jag som nämnde dom. Har inte byggt med dom utan tog in pris vid ett tidigt skede, nu blev det inte dom, trots att jag hade hört gott om dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.