Ju mer jag tänkt på det desto smartare är/blir den (om jag nu tänker rätt)

Till att börja med varför gör inte tillverkaren på samma sätt o kör med standard beredaren som volymtank??
Borde gå få så från fabrik tycker man iaf, Om man vill ha det så borde varianten finnas..
Många har ju problem med att det tar stor plats o inte rymmer både externberedare, VP o volymtank vilket gör att konsumenten skippar volymtanken.. Nu kanske tillverkarna bara tycker det är bra om installationerna är riktigt hundra så livslängden blir kortare så nya pumpar får säljas, Bryr sej nog inte om det blir så optimalt heller..

Inte bara att det tar mindre plats utan det borde ju bli en långsam/trög överföring som borde va bra för knäppningar..

Nu vet ja inte om jag har rätt men visst jobbar pumpen med en diff på ca 10°??
Om så är fallet blir det inte en klart märkbar temp skillnad på golvet med golvvärme i bjälklaget, Med ingjuten golvvärme är det så trögt att det inte märks men om det nu är som ja tror så måste ju oxå de bli bättre med carmans inkoppling..
 
styrningen är olika på olika fabrikat. Nibe som jag har jobbar med gradminuter, så man kan inte direkt säga att den jobbar med en Diff tempratur.
men vist varierar tempraturen rätt mycke, o arbetstanken jämnar ut det hela.

om man har en klen pump, så orkar inte pumpen höja tempraturen så snabt o tempratur höjningen blir inte så stor, så det märks inte. men om man överdimensionerar kraftigt på kan säkert nån liten skillnad märkas.
men är det ingjuten golv värme i govlbjälk lag så är trögheten större o inget märks
 
2an skrev:
Till att börja med varför gör inte tillverkaren på samma sätt o kör med standard beredaren som volymtank??
Borde gå få så från fabrik tycker man iaf, Om man vill ha det så borde varianten finnas..
Ta en titt på CTCs pumpar och få en aha upplevelse. Inbyggd acktank. Genomströmningsberedare för varmvattnet (ingen legionellarisk) osv....

Jag tror det finns två tunga skäl till att man inte gör på detta sätt:

1. Det tar för stor plats. En värmepump måste få plats där den gamla elberedaren stod.
2. Acktank är bra men det går att få till en tillräckligt bra reglering för komfort och tillräckligt bra driftförhållanden för att antalet start och stopp inte ska motivera en acktank.

Ett tredje skäl är antagligen att den inbyggda beredaren är det som kommer gå sönder först (rost) i en pump som har ett bra driftläge....

I övrig kan jag bara hålla med om att en extra volymtank är bra. kör med 500liter och framledningsgivaren flyttad till utgången från den tanken. Det ger trevliga gångtider med få start och stopp.
 
ctc:s pumpar funkar ju inte utan acktanken, så det är ju inte riktigt samma sak. dom kör väll en "hybrid" på en pump med fast kondensering.
eeler är jag fel ute?
 
Så Nibe höjer inte tempen ett visst antal grader varje gång den går??
Ivt kör väl med tempdiff ved jag såg o som va ställbar från minst 5°

Men med ordentilgt dimensionerad pump (som du carman har) måste det ju va väldigt smart att göra på ditt sätt mot en vp + volymtank + externberedare, Det blir ju en enhet mindre vilket många tycker jag verkar vilja ha pga platsbrist i t.ex tvättstuga..

Vad blir prisskillnaden om man jämför som du gjort carman o med vp, volymtank o externberedare ??

Det Mathias skrev att "beredaren rostar sönder först" ska inte va så stor risk med då det är "dött"vatten i både inner o ytermanteln som du har det Carman, Det är väl radiatorvatten i innermanteln??..
 
Angående dött vatten i tanken har du helt rätt. Tankefel från min sida.

Frågan är väl ändå varför man ska producera en tredje variant på pump, det är ju bara ta en utan en intern beredare och hänga en vattentank ovanför den så har man ju den flexibiliteten om man vill.

Nibe reglerar efter gradminuter och återhämtar vid varje start ett underskott som arbetats upp. Sök på gradminuter så hittar du en drös oändligt långa trådar om detta på forumet..... ;)
 
2an skrev:
Så Nibe höjer inte tempen ett visst antal grader varje gång den går??
Ivt kör väl med tempdiff ved jag såg o som va ställbar från minst 5°

Men med ordentilgt dimensionerad pump (som du carman har) måste det ju va väldigt smart att göra på ditt sätt mot en vp + volymtank + externberedare, Det blir ju en enhet mindre vilket många tycker jag verkar vilja ha pga platsbrist i t.ex tvättstuga..

Vad blir prisskillnaden om man jämför som du gjort carman o med vp, volymtank o externberedare ??

Det Mathias skrev att "beredaren rostar sönder först" ska inte va så stor risk med då det är "dött"vatten i både inner o ytermanteln som du har det Carman, Det är väl radiatorvatten i innermanteln??..
Jag tror min lösning blir billigare än att köpa en värmepump utan beredare & en voyförstorare + en separat VPA för varmvatten.
& som du säger så tar det ju mindre plats.

du har rätt i att jag har dött vatten i inner & yttermantel. jag har desutom yttermanteln som issolerar lite extra.
 
MathiasS skrev:
Angående dött vatten i tanken har du helt rätt. Tankefel från min sida.

Frågan är väl ändå varför man ska producera en tredje variant på pump, det är ju bara ta en utan en intern beredare och hänga en vattentank ovanför den så har man ju den flexibiliteten om man vill.

Nibe reglerar efter gradminuter och återhämtar vid varje start ett underskott som arbetats upp. Sök på gradminuter så hittar du en drös oändligt långa trådar om detta på forumet..... ;)

vist är det enklet för dom at göra en variant till, men då kunskapen bland instalatörer & konsumenter tnte är så hög, så är efterfrågan låg. & det blir för dyrt att ha för många modeller
 
Jag är helnöjd med min lösning, men måste erkänna att jag inte planera för detta från början, utan det växtre fram ett år efter att anläggningen vart klar.
(jag hade lite ångest då pumpen fortfarande hade fariksgaranti, då jag börja koppla...)
 
Kanske skulle behövas nya utvecklare inom vp tillverkarna :)

Åtminstone nån som gör nya installations manualer där kopplingsalternativet ingår.. :)

Man blir ju lite fundersam då man läser manualerna samt deras råd, T.ex att pumpen bör gå 10-15 min/start (ivt) vilket är betydligt kortare än vad många som fixat o donat själv tycker (blir många starter/dygn vid så kort driftstid)
Är det just genom att tillverkarna får billigare installationer el kortare livslängd = sälja fler pumpar??
Nibe anger ju 20 l vatten/kW vilket oxå bör motsvara ca 10-15 min drift/start men med dom råden behöver dom inte volymtanken = billigare offert men sen kanske det slutar med att kunderna kommer på detta själv o kopplar om i efterhand vilket blir dyrare i slutändan..

Pris Nibe 1135 10 kostar 53625:- + volymtank 200 l 5844:- + VPA 300/200 16063 = 75532:-
Nibe 1235 10 65750:- + VPA 16063:- = 81813:-
Det är nog bara utrymme man tjänar på för efter installationskostnaden för volymtanken inkl rör bör skillnaden inte bli stor, Jag väljer att spara utrymme iaf..
Som det blev hos kompisen med volymtanken på andra sidan grovingången = förlorad plats för garderob + en massa meter extra kopparrör tycker jag varken blev snyggt el praktiskt...
 
en 11xx innehåller inte elpatron & växelventil, något som sitter i en 12xxl
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.