Hej jag har på senare tid fått ett knackkande ljud i mitt fjärrvärmesystem, när det är tyst i huset hörs ett knackande ljud med ungefär 1knack / sek.
Har spårat problemet till varmvattnet, om jag vid dessa tillfällen öppnar varmvattenkranen lite och sedan stängt den försiktigt då försvinner ljudet.

Någon som haft liknande problem och vet vad det är???
 
Vad har du för fjärrvärmeväxlare? Har du vvc? (varmvattencirkulation)
 
Ljudet kan komma från varmvattenröret.
Röret utvidgas av värmen samt krymper när den kallnar. Kolla upp hur röret är klamrad,är det plast så kan man smörja den.
 
Vi har exakt samma problem. Bravida har flera gånger kommit till vårt hus och undersökat problemet men de påstår att det är första gången de har fått höra något sådant ljud. De har inte kunnar åtgärda problemet och jag vet faktiskt inte vem jag ska vända mig till.

Har du kunnar lösa problemet än? Skulle gärna vilja höra hur du har gjort.


Tack på förhand
 
Har inte fjärrvärme, men hör det jämt när någon duschar. Har också kommit fram till att det måste vara rören och fästena.
 
Under sommaren har inte ljuden kunnat höras, kanske har dom försvunit eller ochså så återkommer dom under vintern.

Vi avvaktar och lyssnar.
 
en granne hade detta problem efter att dom fick fjärvärme, ljudet försvan när vi bytte en ettgrepps tvättställskran, fråga mig inte hur det gick till
 
Vi hade tänkt göra samma sak under förra förra sommaren men när vintern kom var ljudet tillbaka. Det är ju ganska logiskt i och för sig eftersom under sommaren var elementen kalla.

Att ljudet försvann efter att din granne bytte ut ettgreppstvättställskranen förstår jag inte riktigt men sådant kan hända. Vi vet ju inte riktigt vart problemet ligger så man får chansa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.