I vårt nya kök som vi håller på att planera vill jag ha en frys med automatisk ismaskin. Då behöver man - antar jag - koppla vatten till frysen på något sätt? Hur funkar det? Är det ungefär som att ansluta en diskmaskin, dvs man kopplar en slang till den befintliga vattenledningen? Hur långt kan i så fall avståndet vara mellan frysen och "vattenkällan"?
 
Så långt slangen räcker ;)

Allvarligt så får man eventuellt dra fram en extra vattenledning eller placera frysen så man slipper det.

Om allt ligger på planeringsstadiet så dra fram extra vatten till området där frysen ska stå så tänker jag göra iaf.
 
Avståndet är väl kanske 3 meter om man följer väggen (det är ett hörn emellan). Dra fram extravatten skulle jag ju helst vilja undvika, eftersom vi planerar en budgetrenovering och därför vill göra så mycket som möjligt själv - och att fippla med extra vattenledningar är inget jag tror jag grejjar...
 
Går ju att dra bakom skåp/efter väggen också och behöver knappast kostar mer än 1000 pistoler att fixa. Alternativet är ju att köpa en lång anslutningsslang och dölja den bäst det går.
 
Brukar följa med (eller så får man köpa till) en "skarvslang". Den kan du dra genom skåpstommarna fram till vattenledningen. Bygger du in i väggen se till att kranen inte bygger ut från väggen utan du får göra en liten låda som du fäller in. Annars får du inte in hela skåpet mot väggen. Alternativt sätter du kranen i skåpet ovanför. Tänk på att göra samma sak med eluttaget!
 
OK, då lutar det nog åt "skarvslangsmetoden"...
 
Jag fräste ett spår i golvspånten där jag la den tunna vattenslangen i en annan lite större slang för att vid behov kunna byta matarslangen i framtiden (kanske igenkalkad).
Men du ska kanske inte byta golvet?
 
j-enson skrev:
Jag fräste ett spår i golvspånten där jag la den tunna vattenslangen i en annan lite större slang för att vid behov kunna byta matarslangen i framtiden (kanske igenkalkad).
Men du ska kanske inte byta golvet?
Jo, jag har faktiskt tänkt byta hela golvet, inkl. "undergolv" (eftersom jag vill åt golvreglarna - jag misstänker nämligen att golvknarret vi har idag beror på att reglarna är spikade istället för skruvade). Men det här med vattenslang under golvet tycker jag känns lite riskfyllt ur läckagesynpunkt...

Jag börjar nu fundera på att kanske titta på att skaffa en separat ismaskin istället (bl a har Jula sådana för 1500 spänn). Går den sönder efter några år så får man väl anse att den betalat sig och det är bara att kasta den, det är betydligt tristare om ismaskinen på frysen skulle paja...
 
Jag har Uponors RiR (Rör i Rör). Blir det läckage syns det i skåpet under diskbänken.

Antar att du har vatten till kranen och de rören går väl också under golvet?
 
Det har du förstås rätt i, det är t o m så att röret verkar ligga så pass ytligt att vi kan känna värmen/kylan under fötterna framme vid diskbänken när vi spolar hett/iskallt-vatten...så kanske får jag ta in en röris som flyttar ned röret lite i all fall och då skulle han ju lika gärna kunna dra ett extrarör....hmmm tål att tänkas på.
 
jon skrev:
Jag har Uponors RiR (Rör i Rör). Blir det läckage syns det i skåpet under diskbänken.

Antar att du har vatten till kranen och de rören går väl också under golvet?
Har samma funktion på mitt fast billigare.

j-enson
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.