Hej

Vi ska dra vatten i ett nybyggt fritidshus som står på berg med plintgrund. VVS:aren tyckte vi skulle mura upp ett utrymme på ca 1kvm under huset (det är ca 1,5 m höga plintar där han föreslog och dessutom direkt under köket.) I detta utrymme skulle vi sen installera v-vattenberedare mm och installera en frostvakt. Som jag förstår är fördelarna att vi dels slipper skrymmande beredare inne i huset, dels är mindre känsliga om ngt läcker eller går sönder då det då i princip rinner ut på berget och inte inne i huset. Alla ledningar skulle dras under huset och "dyka upp" i kök och bad.
Synpunkter på lösningen?

Min egentliga fråga är hur man murar upp ett sånt utrymme. Gjuter man en sula först eller? och hur möter man uppåt mot trossbotten?
 
Hade en liknande lösning i en sommarstuga, men vårt utrymme hade bara en betongmur som grund och sedan träväggar (stod oxå på berg). Jag tycker det är en strålande lösning.

Jag skulle gjutit en "grundmur" och murat leca på. Sen gjort en anslutning mot trossbotten med en träkonstruktion (kanske 10-20 cm "trävägg" överst, så får du ganska enkelt att jobba med det och dörrens överkant kan ansluta där).
 
Jag skulle i princip kunnat göra så (har utrymmet) - men avstod ännu av ett par skäl:
1. På vintern så måste jag ha värme även där- och då förstås se till att det är tillräckligt isolerat etc.
2. Skitigare :)
3. Svårare att se/laga ev problem.

De finns två fördelar som jag ser det:
1. Utrymme frigörs inomhus (en VVB med rör etc tar upp lite plats iaf)
2. Separat utrymme som behöver värmas upp vinteritd -resten av stugan kan man då kallställa.

Se till att bygga ordentligt, välisolerat och tätt(förutom dräneringsrör osv förstås) så skall det nog funka. I mitt fall har jag förstås en fuktsäkrad toa/duschrum så vattenläckage är inte ett problem (bör inte bli det iaf) DEssutom kan jag kallställa allt utom badrummet sen - och i badrummet finns då även toaavlopp, blandare etc -så jag "slår två flugor i en smäll" istäöllet för att både hålla wc+utrymmet under huset varmt...

/K
 
Tack för bra inlägg med matnyttiga tankar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.