H
ordain skrev:
Nej, så säger inte regelboken. Det finns en viktig skillnad mellan inflationsbekämpning och det riksbanken ska ägna sig åt, nämligen "inflation targeting". Riksbanken ska se till att inflationen hamnar runt 2%. De ska inte bekämpa all inflation, utan endast bekämpa en för hög inflation ca 24 månader fram i tiden (detta eftersom de inte idag kan påverka dagens inflationssiffra, som baseras på inflationen under de senaste 12 månaderna)

Just för tillfället har vi antagligen ingen inflation alls, om man inte räknar räntehöjningarna. Sett över de senaste 12 månaderna har vi en alldeles för hög inflation, tack vare stigande räntor, energipriser och matpriser. Under de senaste månaderna har dock varken energipriserna eller matpriserna stigit alls. Däremot har räntorna stigit, vilket kommer att synas i nästa inflationsrapport. 12-månadersförändringen för KPI kommer också ligga väldigt högt, beroende på snabba prishöjningar på energi och mat under förra hösten och på energi i våras, och stigande räntor.

Ifall inte energipriserna, matpriserna, eller någon annan viktig komponent som hittills varit stabil, åter sätter fart uppåt, kommer inflationstakten snart att börja falla dramatiskt, när prishöjningarna för 3-12 månader sedan börjar falla ur 12-månaders-siffran.
Jo visst är det så att det finns ett inflationsmål på 2±1%, och det framgår inte i mitt inlägg, och det är över det som ska bekämpas. Ska vara mer tydlig nästa gång.
Och att vi inte har någon inflation alls nu skulle jag vilja veta vart du har läst. Det senaste jag har läst att KPI för El har gått upp 0.15 % och riksbankens KPIF ligger på 3.66%, fortfarande alltså över målet. Mina siffror kanske är skåpmat då.
 
Redigerat:
Angelven skrev:
Fast - räknas räntorna in i inflationen ?

Jag trodde i min enfall att man inte gjorde just det för att då biter man sig i svansen...
Räntorna ingår, och ja, det stämmer. Tanken är naturligtvis att räntehöjningarna ska kompenseras av mindre prishöjningar.
 
Hopplunda skrev:
Jo visst är det så att det finns ett inflationsmål på 2±1%
Personligen tycker jag att det är helt galet att ha en undre gräns för inflation. (Möjligtvis i form av en maxgräns för deflation då.)
 
Hopplunda skrev:
Jo visst är det så att det finns ett inflationsmål på 2±1%, och det framgår inte i mitt inlägg, och det är över det som ska bekämpas. Ska vara mer tydlig nästa gång.
Och att vi inte har någon inflation alls nu skulle jag vilja veta vart du har läst. Det senaste jag har läst att KPI för El har gått upp 0.15 % och riksbankens KPIF ligger på 3.66%, fortfarande alltså över målet. Mina siffror kanske är skåpmat då.
KPIF har under de senaste 12 månaderna stigit med 3,4% (enligt http://www.scb.se/templates/tableOrChart____244111.asp).

Som jag skrev i mitt inlägg skedde hela den stegringen för 3-12 månader sedan. Under juli och augusti föll KPIF med totalt 0,3% (enligt http://www.scb.se/templates/tableOrChart____244113.asp), det vill säga , priserna har inte stigit alls under dessa månader.

Det är i och för sig normalt att KPIF faller under dessa månader, men årets sommardeflation var något starkare än normalt. Genomsnittsinflationen sedan inflationsmålet infördes är ca 1,3% (enligt http://www.slopedcurve.com/roller/makro/entry/ett_symmetriskt) och genomsnittsdeflationen under juli och augusti har under samma period legat på 0,27%. Vi ligger alltså under de senaste två månaderna på en väldigt mild inflationstakt, en takt som är förenlig med en helårsinflation långt under målet.

Men, än så länge räknas ju de 3-12 månader gamla kraftiga prishöjningarna på mat och energi med i 12-månaders-inflationen. De kommer att rulla ur 12-månaders-inflationssiffran under de närmaste 9 månaderna.
 
Saxat från TT:

"Bolåneinstitutet SBAB sänker räntorna på vissa bundna bolån med mellan 0,08 och 0,14 procentenheter. Efter sänkningen får ett lån bundet i två år en ränta på 6,06 procent och ett lån bundet i fem år får en ränta på 6,24 procent.

Den rörliga tremånadersräntan och räntan bunden i ett år förblir oförändrade på 6,65 procent.

Förändringarna gäller också för SBAB:s samarbetspartner ICA Banken, Ikanobanken, GE Money Bank, Salus Ansvar och Bank 2."
 
imported_Anders_S skrev:
Saxat från TT:

"Bolåneinstitutet SBAB sänker räntorna på vissa bundna bolån med mellan 0,08 och 0,14 procentenheter. Efter sänkningen får ett lån bundet i två år en ränta på 6,06 procent och ett lån bundet i fem år får en ränta på 6,24 procent.

Den rörliga tremånadersräntan och räntan bunden i ett år förblir oförändrade på 6,65 procent.

Förändringarna gäller också för SBAB:s samarbetspartner ICA Banken, Ikanobanken, GE Money Bank, Salus Ansvar och Bank 2."
Sådana åtgärder tolkar jag som att experterna på banken är såpass säkra på att räntorna framöver (framöver = ca 1/3 av den tiden som lånen löper på) kommer gå ned under den nivån att dom vågar sänka den fasta räntan och fortfarande ha vinstmarginaler (eller egentligen är det väl dom som räknar på långtidsobligationerna som banken kpöper upp som gör den bedömmningen) - mao - rörlig ränta lär löna sig framöver - även om den inte gör det nu och ett par mån framöver !?

/K
 
Cheesus skrev:
Sen finns det en annan grupp jag är bekymrad över och det är de som hårdnackat vägrar inse faktum att priserna gått ner och räntan upp....Big Smile Anders...::):)
Att jag skulle förnekat att räntorna gått upp, hur kommer du fram till det om jag får fråga?
 
Nu är det superstökigt i kreditsystemen så inflationen lär falla brant och centralbankernas styrräntorlär sänkas rejält (mer än man tidigare hade kunnat förvänta sig). Europas ekonomier håller på att glida in i koma och kraftiga tag krävs för att hålla liv i systemen.

Vad detta innebär för konjunktur och arbetslöshet under 2009-2010 får vi se. Just nu är finansmarknadernas aktörer mycket pessimistika om läget. Flera tycker att det är värre än slutet av 2001 vilket inte bådar gott för konjunkturen under kommande 2 år.

Hur boräntorna utvecklar sig får vi se. Bankerna lär slicka sina sår och försöka sanera sina balansräkningar med hyfsat goda marginaler.
 
H
Nu blev det dystert när krispakete har klubbats igenom, då var det kört då. Bara att släppa ratten och blunda och hoppas på det bästa..
 
Hopplunda skrev:
Nu blev det dystert när krispakete har klubbats igenom, då var det kört då. Bara att släppa ratten och blunda och hoppas på det bästa..
Nu vet jag inte vad du syftar på ?
Att det blir värre för att krispaketet i Usa har klubbats igenom eller vad ?
Det hade väl knappast varit bättre med fortsatt osäkerhet.
"Det måste bli sämre innan det kan bli bättre" - cheer up! :)

/K
 
Ja, frågan är hur detta slutar. I backspegeln ser vi en motorväg. Men vad har vi framför oss i dimman? En rak fin motorväg eller en bergvägg? Bara blunda och hoppas på det bästa.

I slutändan kan detta kräva ett förstatligande av stora delar av banksektorn. Om inte bankerna vågar låna ut till företag och konsumenter måste regeringar gå in och på ett planekonomiskt sätt sätta räntor mm. Detta diskuteras redan i USA:

http://bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aktjzhZEdgfY&refer=home
 
H
klaskarlsson skrev:
Nu vet jag inte vad du syftar på ?
Att det blir värre för att krispaketet i Usa har klubbats igenom eller vad ?
Det hade väl knappast varit bättre med fortsatt osäkerhet.
"Det måste bli sämre innan det kan bli bättre" - cheer up! :)

/K
Japp jag tror det blir värre nu, för det första så ska USA "trycka" upp mer dollars för en marknad som har brustit för att man just har "tryckigt" upp dollars a´la luftpengar i bostäder. (läs vad jag menar inte vad jag skriver) för det andra, när omvärlden kommer att märka att den konstgjorda andningen inte fungerar, då kommer den riktiga paniken.

Update: Börsen ner -7.1 %, största raset sen 2002. Det gör ont att ha rätt ibland :(
 
Redigerat:
Investor skrev:
Nu är det superstökigt i kreditsystemen så inflationen lär falla brant och centralbankernas styrräntorlär sänkas rejält (mer än man tidigare hade kunnat förvänta sig). Europas ekonomier håller på att glida in i koma och kraftiga tag krävs för att hålla liv i systemen.

Vad detta innebär för konjunktur och arbetslöshet under 2009-2010 får vi se. Just nu är finansmarknadernas aktörer mycket pessimistika om läget. Flera tycker att det är värre än slutet av 2001 vilket inte bådar gott för konjunkturen under kommande 2 år.

Hur boräntorna utvecklar sig får vi se. Bankerna lär slicka sina sår och försöka sanera sina balansräkningar med hyfsat goda marginaler.
Jag skulle oroa mig mer för jobbet än för räntan framöver.
 
Jag tror ärligt talat att centralbankerna jorden runt skulle kunna sätta sina räntor till 0 just nu, och det skulle inte spela någon roll alls.

Jag tror faktiskt att bankerna på sätt och vis är glada över att det är lite högre ränta just nu. Det gör det lättare att behålla spararnas kapital i bankerna. Det behövs...
 
Swetrot skrev:
Jag tror ärligt talat att centralbankerna jorden runt skulle kunna sätta sina räntor till 0 just nu, och det skulle inte spela någon roll alls.

Jag tror faktiskt att bankerna på sätt och vis är glada över att det är lite högre ränta just nu. Det gör det lättare att behålla spararnas kapital i bankerna. Det behövs...
Tja, om centralbankerna lånar ut obegränsad volym till 0% på långa löptider, med låga säkerhetskrav, så lär det få en ordentlig effekt omedelbart.

Nu kommer de förstås inte göra något sådant, men jag ville påminna om att centralbanker i praktiken kan göra nästan vad som helst med räntorna och pengars värde om de vill.

Om Riksbanken skulle bestämma sig för att man vill att svenska hushåll ska få tillgång till lån till 2% ränta så har de den makten, men det skulle kräva åtgärder man inte gärna tar till...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.