Hej,

Kan vara klockrent fel forum, men jag tyckte inte jag hittade någon annat som vore mer lämpat?

Fråga;

Jag har idag en väderstation typ 1000-lappen som mäter sedvanlig inner- / yttertemperatur, lufttryck samt relativ luftfuktighet.

Den har möjlighet att ha tre extra givare och en går åt till den yttertemperaturgivare som även innehåller luftfuktighet ute.

Det ger mig möjlighet till två extra givare för att mäta fukt och det är här jag stöter på problem!

Jag behöver dels plats för fem givare för temperatur & relativ luftfuktighet UTÖVER den som är utomhus. Dels stöter jag med dagens station (UPM) på problem att oavsett var jag placerar väderstationen så "når" den inte alla givare pga väggar/bjälklag etc.

Vad göra? (Glöm trådbundet, tyvärr)

Vänligen

TMC
 
Var ska du mäta fukt?
 
I krypgrund, vinkällare, vind, förråd & tvättstuga!

Jag "kan" lösa det med en Oregon Scientific WMR200 som ligger på 4950 spänn plus hygrometergivare (5 stycken) á 500 kr, men det borde väl gå att lösa för mindre än 7450 kr eftersom den maskinen har way too much faciliteter som jag överhuvudtaget inte frågar efter (regnmätare, vindmätare, touchscreen, datakoppling, upp till ett års datalagring etc etc)?

Vänligen

TMC
 
Kolla tidigare trådar om fuktmätning. Du hittar inga sensorer till din väderstation som är användbara för fuktmätning i krypgrund och vind. Antagligen inte heller i vinkällaren beroende på vilka druvor du lagrar (;)). RF är för hög för att mätningarna ska vara något att ha.

Ring och prata med www.safecast.se - där finns alla alternativ.

Ditt största problem är dock att det inte går att mäta fukt i det intressanta mätområdet på ett bra sätt med ekonomiskt vettiga sensorer.
 
Hej,

Skall höra med dom - men dom verkar vikta Oregon rätt högt om man tittar närmare på deras hemsida?

Vad hade du förordat för lösning?

Vänligen

TMC
 
Safecast har "allt" och jag upplevde ingen bias mot Oregon när jag köpte. Min station.

Jag har faktiskt gått bet på att hitta en bra lösning för långtidsmätning av RF till rimliga pengar, så jag kan tyvärr inte råda.
 
Hej,

Jag var i kontakt med Safecast och som dom beskriver det är problemet uppdelat i två delar; 95% av en korrekt RF-mätning beror på placeringen av sensorn och bara 5% av sensorn i sig. Sedan finns det en parameter till; livslängden på en bra sensor är max 2 år generellt så man skall inte tro att det är en produkt som visar rätt bara för att den gjorde det när man köpte den. Åldrandet accelererar ju större RF den är placerad i. (Avser utrymmen med RF75% eller högre).

Enligt dem skall både deras väderminne (under tusenlappen) och Oregons givare till WMR-100 och -200 klara nivåerna i krypgrund utan problem. Dock som dom menar, vet man att man under en sammanhängande period har 70% eller däröver i grunden är det ingen mening att fortsätta mäta, då vet man ju redan att man behöver åtgärda någonting för bara för att man vet att man har för hög RF så löser ju inte vetskapen situationen av att fastigheten tar skada...däremot har man nytta av att därefter få svart på vitt vad åtgärderna har lett till. Sedan frågar dom dig (mig...) varför man vill veta vad man har för RF i sin krypgrund hela tiden med kontinuerlig kontroll när man vet att man ligger på rätt nivå? Enda fördelen med att mäta så kontinuerligt är att man kan få en varning ifall man får inträngande vatten men det är ju inte frekvent förekommande utan mer av sällankaraktär. Att ha en mätare som ger vid handen att man har exempelvis 58-63% RF hela tiden året runt ger ingen större kunskap än att man eventuellt är nyfiken...:)

Safecast har ju väderminnen som verkar vara vettiga - något kluriga att få rätt installerade enligt dem eftersom givarna kan vara lite trixiga att ansluta (vet inte riktigt vad det är som är trixigt?).

Vad har du för station själv?

Vänligen

TMC
 
Kort replik:

Jag har en irox pro USB kompletterad med ett par extra temp/rfsensorer (som ligger på vinden). Stationen är kopplad till en pc med Weatherdisplay och WD Live.

Min slutsats är att väderstationen får vara just en väderstation och inte en klimatövervakar för vind eller krypgrund. Till det senare är det bättre att skaffa en http://www.exotek-instruments.se/PDF-Documents/BDD-mini(swe).pdf och göra manuella mätningar regelbundet. Tråkigt nog.
 
Finns ett antal trådar om väderstationer under teknik så jag bjuder på en knuff
 
Aha, tack mats_o klurade lite innan jag ställde frågan i "El" för jag tyckte inte det var helt solklart vart den skulle läggas...

Vänligen

TMC
 
Då skall vi se - här har det spårat ur helt nu när jag köpt en elförbrukningsmätare också...samt att jag fortfarande väntar svar från Safecast som tyvärr inte svarar...:

Skulle ju utan tvekan kunna tänka mig följande:

Givare med temperatur, hygrometer och lufttryck på åtminstone 9 olika platser, vindmätare, regnmätare samt UV-mätare plus energiförbrukning med uppgift liknande de som denna mätaren har (Volt, Ampére, Max Ampére, Watt, Max Watt, kWh totalt, kostnadsmätning uppmätt kWh samt varning för maxgränser för Ampére och Watt) för ett tiotal olika förbrukare plus totalen på inkommande i huvudelcentralen - alltihop synligt på en centralt placerad display i köket samt realtidsloggat med tidkod in i datorn för statistik....kom igen vad behöver man då?

Vänligen

TMC
 
Redigerat:
En "fet" plånbok :D:D:D

(kunde inte låta bli......)
 
Helt ok synpunkt :) men seriöst...

Jag har kikat på Irox Pro, men den har lite för få möjliga extra givare, sedan har jag kikat på WMR200 från Orgeon Sc. och den har de mesta men det finns i princip samma möjligheter med lillebror 100 förutom loggningen och storleken på LCD:n. Tycker att det är lite stor prisskillnad dem emellan med tanke på att du får betala nära 5000 kr för 200:an och knappa 2000 kr 100:an - det är en "rätt" dyr loggningsfunktion således.

Sedan har ju Davis väldigt fina produkter, men det kostar ju en del...

Den Lacrosse jag har idag har problem att nå en del givare och då är det ändå bara ca 10 meters avstånd men ett bjälklag och ett par innerväggar som ställer till det...skall klara 40-100 m enl. spec så frågan är om ett konkurrerande fabrikats modeller såsom Oregon klarar det bättre när specen är den samma (100 m)?

Vad ser ni för bra alternativ till WMR100/200? (Som har kapacitet för många extra temp/hygrogivare?

Vänligen

TMC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.