Testade en Bastutunna förra helgen och blev förtjust i den, Är det någon som har tips på ett sånt bygge (Liggande tunna) Har sett att den vanligaste Diametern ligger på 2.3 Går det att böja vanlig pannel på ca 20mm och få den rund i en omkrets av 2.30m . Hälsningar
Martin
 
Nämen alltså...ligger inte panelen på andra ledden?
Så att det blir som en badtunna, fast liggande.
Eller missförstår jag dig nu..?
Profilstål till detta finns att köpa på www.toolbox.se
Sedan krävs ju förstås en fräs...
 
Jo panellen ligger , jag tänkte att det kanske finns en profilen som man kan få en böjning på, måste ha minst 30mm tjocklek på panel,
 
Är du ute efter en färdigbyggd kan du med fördel titta på http://ww.kaggen.com/ jag beställde en bastu och badtunna där för någon månad sedan och är mycket nöjd. Just bastun är förvånansvärt rymlig... (Det går även att besälla den som oinredd tunna om man vill göra iordning själv.
 
Nu har jag färdigställt min bastutunna , det gick bra (har ej snickrat förr) matreial kostnaden hamnade på ca 17.000 kr inklusive glas dörr i mellan vägg o Bastukamin.dscn5797_16209493.jpg
 
  • Gilla
Lucky_Blues och 3 till
  • Laddar…
Vad blev det för fabrikat och sort?
Eller byggde du själv?
 
Byggde själv, Har varit å tittat runt på internet på olika modeller men fastnade för den med kamminen på ena sidan så att den ej tar upp plats vid bakre gavel där ett fönster sitter.
 
Inget dåligt bygge med tanke på att det första gången!
 
Ser ju riktigt trevlig ut, grattis till din snygga bastu!
Fler bilder hade ju varit trevligt!

Hur gör man med tanke på regnvatten i springor, lutar taket en aning åt ngt håll?
 
Vet ej hur jag ska göra taket riktigt har funderat på takpapp men de blir svårt eftersom jag har dragit ihop tunna med 12mm rundjärn och det blir svårt att gå över rund järnen med pappen, taket lutar inget har hålit till på ett plant betonggolv när jag byggde.
 
Hur gjorde du med panelen då? Special verktyg?
 
Ja fick köpa speciela stål till kuttern för att fräsa sidor på bräderna, Profilen ser ut som en halvmåne som går in i varandra ca 5mm.
 
mmotor skrev:
Nu har jag färdigställt min bastutunna , det gick bra (har ej snickrat förr) matreial kostnaden hamnade på ca 17.000 kr inklusive glas dörr i mellan vägg o Bastukamin.[bild]
Den blev ju jättefin. Grattis till ett bra jobbd^_^b. Hur reglade du upp stommen?
 
ca 15 bräder i botten är fast skruvad i "fotstöd" resten av bräderna är lösa (rörliga) järnbanden håller de på plats, i alla bräder runt om är det fräst 8mm djupt spår som håller gavlar + mellandel på plats :)
 
Riktigt snyggt! Planerar för ett eget bygge och har några frågor. Hur lång är den totalt? Vad använde du för band runt tunnan? Var och vad köpte du för frässtål, kostnad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.