Jag behöver tips för ett billigt räcke där utsikt och pris är högst prioriterat :).

Förutsättning är en sluttningstomt med ca 15m höjdskilnad ner till sjön som ligger ca 60m från altanen och vi vill se så mycket av stranden som möjligt innifrån då hela väggen mot sjön (och altanen) har fönster. Altanen skulle bli ca 2m ut från huset.

Min sambo hade på förslag att göra som följer: Först altanen som vanligt och så ett par trappsteg ner (3-5 st?) och så en smal gång och därefter räcket för att på så sätt få ner räcket under utsiktslinjen. Fast det känns lite som om det blir ett outnyttjbart område framför räcket så att säga men det kanske är en god ide i alla fall?

Ett annat förslag är att ha rep i stället för trä mellan stolparna. Fast det är lite oklart om det är godkänt att ha det så.
Ett tredje förslag är ett X med tunn överliggare mellan stolparna...

Glas vore väl bäst med det går bort av ekonomiska skäl.

Kommentarer och förslag uppskattas :)
 
Känns som att det är svårt att få ihop önskemålen kontra priset. Glas är ju det enda valet om utsikten är prio 1. Tycker annars att lösningen är smart, att sänka en nivå och sedan räcket.
 
Hej! Står inför samma problematik med mitt altanbygge.
Letar efter vajerräcken. Ser ut som båt-reling.
Kan dock inte hitta tillbaks till återförsäljare. Lundbergs.com har dock en variant som heter Ekerö.
Vajerräcken skymmer minimalt, ger ett modern stajl och du slipper glas.
Har någon annan länktips på vajerräcken så posta svar på en gång tack.
/Bjarven
 
Om jag förstår förutsättningarna korrekt, så är väl höjdskillnaden ganska rejäl framför altanen, varför fallrisken väl är betydande, och bör vägas in grundligt.
 
GoForIt skrev:
Om jag förstår förutsättningarna korrekt, så är väl höjdskillnaden ganska rejäl framför altanen, varför fallrisken väl är betydande, och bör vägas in grundligt.
Jo, det är några meter ner, först kanske 1m fritt fall och sen några meter till längs med sluttningen. Vi har inte några småbarn kvar så det är väl kanske mest frågan om vad byggnadinspektören tycker är ok.
 
Bjarven skrev:
Hej! Står inför samma problematik med mitt altanbygge.
Letar efter vajerräcken. Ser ut som båt-reling.
Kan dock inte hitta tillbaks till återförsäljare. Lundbergs.com har dock en variant som heter Ekerö.
Vajerräcken skymmer minimalt, ger ett modern stajl och du slipper glas.
Har någon annan länktips på vajerräcken så posta svar på en gång tack.
/Bjarven
Jo Ekerö verkade vara bra ur utsikts hänseende.

Vajer räcke vore nått att hålla ögonen på.

:)
 
GoForIt skrev:
Om jag förstår förutsättningarna korrekt, så är väl höjdskillnaden ganska rejäl framför altanen, varför fallrisken väl är betydande, och bör vägas in grundligt.
Brukar det vara hårdare krav när det finns möjlighet att skada sig vid ev fall? T.ex. Ekerö räcket är ingen match för ett barn att ramla igenom.
 
Och nu börjar jag undra hur mycket ett glasräcke kostar eg.? Nån som vet ett ca pris? Jag tar för givet att det överstiger våran budget eftersom pengarna är slut och staketet måste byggas från "lönen" men...
 
Hej Jakim!
Jag köpte ett altanräcke förra året, visserligen med liggande rör i galvad plåt.
Men var även inne på glasräcke, då vi också har sjöutsikt.

Vi köpte vårt räcke härifrån.
Det ligger på ca 1600kr/m för ett glasräcke. Tänkte du kunde vara intresserad =P

Lycka till
 
min far har också ca 15m ner til vattnet, dock så har han också 20-25m til vattnet så riktigt lika brant blir det inte.
han har i allafall ett vanligt trä räcke, den varianten med korrs mellan stolpar. någor som altså är lätt att se igenom. detta räcke har sedan 4mm fönsterglas på utsidan
 
hitta en bild, viserligen är inte klinkersen på plats på bilden, man räcket syns bra
 
  • racke.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur var det nu sagan var, den fattige pojken som ville gifta sig med prinsessan men pappa kungen ställde en massa krångliga villkor. Bl.a. skulle den blivande svärsonen ta sig fram utan att gå men inte heller rida; och inte ha kläder på sig men inte heller vara naken. Det unga förälskade geniet lät en åsna dra honom, invirad i ett fiskenät...

Alltså, ett nät markerar men skymmer inte utsikten. Ett mantågsnät har dessutom till uppgift att fånga upp kroppar som är på väg över kanten.

Jag håller just nu på med uppsättningen av mantågsnät som "insynsskydd" till min altan. Räcket är gjort av inplastad stålwire från Biltema. Själv är jag helnöjd :cool:
 
  • minaltan1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • minaltan2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vildmärren. Fundrar på att göra ett räcke med plastad vajer. Hur har du löst det med att spänna vajern? En vantskruv i rostfritt från biltema kostar ca 100 kr och det går åt ett helt gäng. Har du en annan lösning på ditt räcke?
 
Hej
Jag funderar på att bygga ett liknande räcke och har några frågor. Hur löste du fastsättning och spänning av vajern? Hur gjorde du i vinklarna?

Ser riktigt snyggt ut!
nderr på
vildmärren skrev:
Hur var det nu sagan var, den fattige pojken som ville gifta sig med prinsessan men pappa kungen ställde en massa krångliga villkor. Bl.a. skulle den blivande svärsonen ta sig fram utan att gå men inte heller rida; och inte ha kläder på sig men inte heller vara naken. Det unga förälskade geniet lät en åsna dra honom, invirad i ett fiskenät...

Alltså, ett nät markerar men skymmer inte utsikten. Ett mantågsnät har dessutom till uppgift att fånga upp kroppar som är på väg över kanten.

Jag håller just nu på med uppsättningen av mantågsnät som "insynsskydd" till min altan. Räcket är gjort av inplastad stålwire från Biltema. Själv är jag helnöjd :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.