jag skulle sätta uypp spröjs i aluminium till aluminiumfönstret.

de ska nitas och nit och "fäste" i plast som man klämmer fast med niten följde med.


första hålet lyckads jag ta 4 mm borr istället för 3,2mm - dessutom lyckadades jag glida när jag borrade så hålet blev lite fel - men det skulle funka ändå bara hålet vore rätt (skulle kunna borra nytt hål kant i kant med det felaktiga - men gissar att niten inte skulle funka då eftersomdet är 2 hål bredvid varandra

dock eftersom hålet är för stort så fastnar inte niten.

de övriga hålen gjorde jag rätt så spröjsen sitter där förutom ett fäste.

vad kan jag göra för att få fast niten?

hur kan man fylla igen hålet?
 
Större nit då.?
 
Du kanske kan ta en 4mm. nit i stället?
 
Nita fast en bricka.
 
jo större nit har slagit mig - har inte kollat men niten var aluminium och annan längd än de som följde med min Biltema låda... (jo jag vet billigt ca110kr - men nitverktyget funkade faktiskt bra - och jag skulle bara nita 8 nitar)


niten ska klämma fast ett plastfäste och är därför längre

hoppas på att hitta rätt nit någonstans.

men om jag inte gör det så måste jag fixa hålet

MagnusSt - hur menar du med att nita fast en bricka?
 
Sätt en blicka med lämpligt stor hål på insidan, som du så att säga nitar fast så fungerar det bra att nita även om hålet är lite för stort. Den går ju att tillverka själv av en lämpligt stor bit valfri metall med ett 3,2mm hål i. Jag tror att du om du inte kommer åt att peta dit en bricka på insidan så kan du nita rakt av ändå trots att hålet är lite för stort. Niten expanderar så pass mycket att den borde sitta.
 
ok
jag kommer inte åt på insidan eftersom det är utsidan på fönstret

3,2 mm niten gick rakt igenom hålet

det lutar åt leta ny nit...
 
H
popnit 4mm
 
gå ner till din lokale plåtslagare o be o få köpa EN 4mm nit.
Han kommer förmodligen skratta åt dig o ge dig en nit..=)
Kostar gratis.
i värsta fall kanske den kostar 50 öre..=)
 
Hade det inte varit för att jag har slarvat bort mina frimärken så skulle jag ha skickat ett gäng nitar till dig ;)
 
Hittade en intressant video på YouTube med en Universalnit som klarar både variationer i hålstorlek och stora variationer i godstjocklek.
Spana in denna !

(Visst, trådskaparen har nog löst sitt problem sedan en tid tillbaka, men ändå... ;))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.