P
Är det någon som har erfarenhet av hur mycket man vinner på att skruva upp dubbla gipslager i taket för att dämpa störande ljud? Vi har vårat sovrum ovanpå en av tonåringarnas rum och det är grymt lyhört, minsta ljud hörs upp till oss och eftersom vi har lite olika kvällsvanor så är det lite påfrestande för sömnen. Frågan är om man vinner något på enbart gips eller bör man också regla ner och kanske lägga dit isolerskivor mellan?
 
  • Gilla
Niklas Wulff
  • Laddar…
Hej ! Gips e ett utmärkt material,så många lager som möjligt, på ljudreglar ( stål )skruv på en sida.foga i takvinkeln. Gyprock har en handbok,men man måste va minst civilingenjör, för att begripa vad som står.
 
jag undrar samma sak! har läst en massa om nedpendlat tak dvs med en luftspalt mot det gamla taket, men vi har inte "råd" att minska takhöjden så mycket(100mm). Funkar det med mindre eller är det inte värt det då??
 
Tjockt med gips funkar överallt utom i taket har jag fått uppfattningen av.
 
Mikael_L
Peter_K skrev:
Är det någon som har erfarenhet av hur mycket man vinner på att skruva upp dubbla gipslager i taket för att dämpa störande ljud?
Det har nog en del med att göra ifall det som stör är stegljud eller luftburna ljud, typ från prat och stereo.
I väggar hjälper det mycket att sätta dubbelgips, men då är det inte stegljud vi tar hand om ...

Jag vet inte hur mycket dubbelgips hjälper mot stegljud ... Men jag tror att den rätta åtgärden är att sätta något fjädrande material mellan två hårda (ev tunga) skikt.
Men läs lite på gipsskive-tillverkarnas sidor (norgips, gyproc, dangips osv) samt mineralulls-tillverkarnas sidor (Paroc, isover, roxull osv).
 
Skulle satt ett lager med vågformad skumgummi innanför det eventuella nedreglade taket (på originaltaket om man så uttrycker det, dvs riktat neråt). Vill man få tyst så är en bitumenmatta under detta ytterst bra.

Det man strävar efter är dels att ljudvågorna ska böjas av sen att de som "träffar" ska bli dämpade. Det är så de "tysta rum" som finns är uppbyggda, då med väggar av betong.
 
Mikael_L
En gipsvägg med 70 regel och enkel gips har ett R'w dvs en reduktion av ljudnivån som är vägt efter A kurvan. A-kurvan är en justering efter hur örat uppfattar ljud vid olika frekvenser.

Men en enkel gipsvägg reucerar 30dB ljud mellan 50 och 3150 Hz. Detta är 7 oktaver som är talande för vad örat bryr sig om att lyssna efter och vad som är relevant att mäta då högre frekvenser än 3150 Hz inte sätter en vägg i svängning då de är alldeles för korta i våglängd.
En dubbel vägg dvs 2 lager gips / sida reducerar 40 dB.
Det man mäter emot är att om någon pratar ca 70 dB så reducerar väggen 30 resp 40 dB dvs på andra sidan finns 40 resp 30 dB "kvar" att irritera.
En viskning ligger på runt 30 dB normalt tal på 40. Nu är inte det hela sanningen osv...

Men med enkel matematik kan man säga att ett lager gips reducerar 5 dB extra. Dock styr även avståndet mellan gipsskivorna dvs regeltjockleken. Den styr lägsta frekvensen i konstruktionen och samtliga harmoniska övertoner osv...

Sen kan man pilla in lite ull så dämpar konstruktionen ytterligare 4-5 dB. Fogtäta gipsen mot golv, tak och andra ställen som bryter gipsskiktet för att minimera höga frekvenser.
Sen är det ju så att en tung konstruktion dämpar lägre frekvenser därför är betong/tegel exemplariskt i detta syfte.
Om vi talar luftljud, även stegljud skall påpekas.
Kan fortsätta men stannar här....
 
Mikael_L
I en del dokument kan jag läsa att stegljud är dimensionerande för ljuddämpning av mellanbjälklag.
Om detta stämmer vore det ju trevligt om du inte stannade vid väggproblematiken, utan gick vidare med stegljud ... :)
 
Jag håller med zankan dock skulle jag fylla mellanbjälklaget med stenull och kanske även gipsa två lager på väggarna i rummet under. Om det uppstår buller i det rummet så leder det via väggarna upp i bjälklaget så det kan nog hjälpa en del att även köra dubbelgips även på dom. Sedan är frågan hur mycket jobb man vill lägga ner på det.
 
Stegljud är ju mer problematiskt att lösa.
Men även här gäller massa. Trä generellt har ju väldigt olika massa beroende på träslag, kvalitet osv. Det beter sig inte rationellt (förutom att det är kass som ljudisolering). Men i bjälklag så är det ett bra material att bygga med, mensämre att ta hand om stegljudet. Dimensionen på virket bestämmer hur bra/dåligt. 20 cm betong gör samma sak som 1 meter träbjälklag ungefär.
Då stegljudet är en vibration i konstruktionen som skapar en våg på undersidan av bjälklaget så skall man fjädra av det som skapar stöten.
Minskad spännvidd, kad virkes dimension, krysskolvning osv minskar stegljud liksom ökad massa i bjälklaget.

En vägg ljudisoleringsförmåga mäts i ljudreduktionen konstruktionen reducerar. Stegljud mäter man hur mycket ljud som skapas på våningen under L'w, även denna mäts från 50-3150 Hz om jag inte missminner mig.
Jag har för mig att den ligger på 50dB i klass A och 60 i Klass C där klass A är extra bra ljudisolerat.

För att ta minimera stegljud skall man ta hand om det vid källan. Det är svårt att bygga bort på undersidan. Vågen går i bjälklaget som möter en vägg och viss energi går ned i väggen. Man kan pilla med gips och isolering på undersidan för att "dämpa" av ljudet.
 
Mikael_L
zankan skrev:
För att ta minimera stegljud skall man ta hand om det vid källan. Det är svårt att bygga bort på undersidan. Vågen går i bjälklaget som möter en vägg och viss energi går ned i väggen. Man kan pilla med gips och isolering på undersidan för att "dämpa" av ljudet.
Ungefär så har jag också fått för mig det är. Flytande golv som ligger på ett lätt elastiskt skikt som dämpar själva stötvågens väg nedåt i bjälklaget är en rätt bra lösning, såvitt jag nu förstått.

Men zankan kan nog dessa saker 100 ggr bättre än jag.
 
P
Bara för att förtydliga eftersom alla pratar om stegljud och så vitt jag vet har han inte börjat gå i taket ännu :) det var alltså ljud från våningen under som stör. Mest prat, musik etc. Misstänker att bas från stereo och skrammel med möbler,smällande dörrar etc, är svårt att bli av med då dessa fortplantar sig via husstommen.

Att göra något med golvet på ovanvåningen är inte aktuellt men ev funderar jag på om det går att skruva bort alla golvbrädor och issolera bjälklaget då det är så förbenat kallt längs med ytterväggarna. Förutsätter ju förstås att man inte har limmat det i sponten.
 
Redigerat:
Mikael_L
Jamen dåså.
Ca 5 dB ljuddämpning per lager gips ni skruvar dit!

Men var som sagt observant på ljud som smiter förbi på sidan. Täta alla springor i vägg-takvinkeln med latexfog. Överväg också vad jerk föreslog, dubbelgips på väggarna i barnens rum. Men det beror lite på hur tak/vägg är gjort där. Är det obrutet takmaterial över väggen så är det inte så kritskt, men är väggen uppreglad mot bjälklaget innan innertaket är satt på plats så finns det stor risk för att ljud sprids därifrån och upp genom bjälklaget.

Isolering i mellanbjälklaget hjälper också som sagt. En tung isolering, typ sågspån dämpar ljud ännu bättre än mineralull.
River ni upp för att både åtgärda ljud och golvkallt så kan ni kontrollera så ni inte har otätt mot yttervärlden. Golvkallt beror allt som ofta på något luftläckage alt köldbrygga vid golvets anslutning mot ytterväggen.
 
P
Jo jag misstänker att det blåser in vid takfoten då det drar kallt i springorna mellan golvbrädorna i den väggfasta garderoben. Svårt att veta hur allt är konstruerat då man inte var med och byggde 1965 :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.