Lite nyfiken på området, läst "Eldstad? Tänk på det här!" här på forumet och inser att jag måste ta reda på om det för det första är tillåtet att elda i området samt hurvida kommun och förening ställer sig til detta. Det är ej tillåtet med kolgrill på balkonger men finns grillplats mitt i området. Finns det någon lösning för att minska lukten av brasa för vanliga skorstenar, kolfilter eller vad vet jag?

Förustättningsvis att det nu är tillåtet då, vad ska man tänka på? Förutsättningar:

Ytterväggen är ej bärande och bör ej vara något problem att göra hål för utanpåliggande skorsten samt tilluft till elden.

Avståndent från mark till tak utvändigt är ca 6 meter, två våningar och jag bor på den nedre. Skorstenen kommer ej gå i närheten av balkongdörren hos grannen ovanför.

Vet inte riktigt vad mer som är av intresse för att beräkna detta. Vad får man göra själv och vad får man inte göra själv? Spontant funderar jag så här:

Sätta upp spisen får jag göra själv.

Borra hål i väggen får en firma göra.

Skorstenen får jag bygga själv men ska ev kopplas in samt besiktigas av en sotare, installationen av spisen ska väl besiktigas den med kan jag tro.

Någon som vågar sig på ett riktpris för skorsten, hållborrning samt besiktning? Spisar finns det väl en uppsjö av så där är det ju lite upp till var och en.

Ändamålet är i första hand mysfaktorn, värmen är fullt tillfredställande från vattenburna element, visst förekommer kallras vid altandörr och fönster men inte så att det stör nämnvärt.

MVH
 
Du får montera dit allt .iaf om det är ditt egna hus. Men din sotare skall besiktiga och provtrycka innan du får elda. Glöm inte att det krävs bygglov ;)
hör också med din förening om det är okey.
/nicke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.