Jag har en lucka inomhus till min krypgrund och har nu lagt ett tjockt trägolv där som jag inte vill ta bort igen. Vem/vilken sorts hantverkare skall man kontakta för att öppna upp utifrån ?

Mvh

Niklas
 
Hej!

Jag skulle gissa på att det skulle kunna lösas av en betong sågare, dom har nog lösningen för de flesta betong/stenmaterial.
 
Att ta upp ett nytt hål i golvet på lämpligare ställe kan ju vara ett annat alternativ. Jag tog upp ett nytt hål i en klädkammare vilket gav betydligt bättre funktion jämfört med mitt gamla hål som fanns under spisen.
 
Jag hade samma dilemma, min besiktningsman avrådde bestämmt att ta upp ett hål utifrån.
Han påpekade att det är just i öppningarna man har dom stora problemen med bla fukt.
 
Tack för svaren, det där med att öppna upp i en klädkammare var faktiskt rätt smart, tyvärr har jag inget sånt utrymme över på nederplan. Känns svårt när man får flera goda råd som från Richard A vilket kanske säkert inte är fel dock fick jag rådet från besiktningskillen från Anticimex (som står för min försäkring angående fukt ) att öppna upp för det hade han gjort ?
Har nog inget val för om inte Anticimex kommer ner under krypgrunden och kan kolla så gäller inte försäkringen, känns lite som moment 22 :)
Tack iallafall för hjälpen.

Niddex
 
Jag gjorde en lucka där vardagsrumsbordet står, vi har en tjock matta på golvet under bordet.
Denna del var inte inspekterbar så det var bara att såga.
Iom. att detta alltid (?) kommer vara v-rum så kommer bord och matta alltid ligga där (antar jag)

J
 
Vad sägs om en lucka under spisen, kylskåpet eller frysen? Jag bytte från spis till klädkammare, men det fungerade ganska bra även med lucka under spisen som var relativt lätt att dra fram. Man springer ju inte där stup i kvarten. Men finns de rätta yttre omständigheterna så visst kan man ha en lucka direkt från utsidan. Ett problem kan ju vara att betongelementen är bärande på många ställen.
 
I mitt ny köpta hus har jag luckan under spisen vilket verkade vara smart, men nu är det så att jag ska bygga om köket och kommer då ha en inbyggnads ugn vilket gör det stället mycket osmart. Tänkte också på att öppna upp utifrån, är det verkligen så stor risk för ökad luftfuktighet där att det avråds från lucka utifrån?
Klädkammaren är inget alternativ pga man vill gärna kunna på smidigt sätt få ner material som tex plast, avfuktare etc etc.
Gnuggar geni knölen för fullt, men kommer inte på något annat bra alternativ :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.