Har någon erfarenhet av maskiner av det tjeckiska märket Rojek? Jag funderar på en Plan- & rikthyvel MSP 310 M från www.drift-underhåll.se. Priset (17.500 ink moms) är betydligt bättre än tex en Hammer eller Moretens med samma hyvelbredd. Märket verkar dock inte speciellt stort i Sverige.

Hoppas att nån kan ge lite råd... :)
 
En nackdel med udda fabrikat är att andrahandsvärdet är rätt lågt.
En Moreten eller Hammer kan du sälja lätt men vete tusan vad du får för en Rojek om du vill bli av med den sen.

/Kent
 
Rojek kan nog inte räknas som ett udda fabrikat. Kvalitetsmässigt tycker jag de är helt i klass med Hammer och Moretens.

Men när det sedan gäller kombihyvel så tycker jag att Moretens lösning där man slipper fälla upp borden och kan växla mellan rikt o plan direkt, är oslagbar. Hellre två separata maskiner än en kombi som kräver omställning.
 
Att slippa omställning är smidigt, men jag har rätt bra med plats och en stor, gammal rikthyvel som fungerar bra så Rojeken (om det nu blir den) skulle mest gå som planhyvel.

Har du testat någon Rojek?
 
Har en Rojek justersåg med 2m slaglängd och är mycket nöjd med den.
 
Ok, tack för svaret! Jag ska nog åka upp till Mönsterås och testa hyveln på plats så snart de får in den...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.