6 098 läst · 27 svar
6k läst
27 svar
Att välja grund - markanalys?
Ett annat knep mot tjälskjutning är att dränera fullgott.
Men varmgrundens viktigaste poäng har inte alls att göra med tjälen. Det handlar istället om att hålla trossbotten fukt. och mögelfri. En traditonell krypgrund fixar i bästa fall också detta, men oftast till priset att en lagom mängd stugvärme pyser ner i grunden till följd av otillräckligt isolerad trossbotten.
Men varmgrundens viktigaste poäng har inte alls att göra med tjälen. Det handlar istället om att hålla trossbotten fukt. och mögelfri. En traditonell krypgrund fixar i bästa fall också detta, men oftast till priset att en lagom mängd stugvärme pyser ner i grunden till följd av otillräckligt isolerad trossbotten.
Om man har en gjuten platta så anser jag iaf att den är lättare att städa efter bygget än att städa ett jordgolv / singelbädd
"Med gjuta ihop kantbalkarna" menade jag att man gjuter en hel platta istället för bara kantbalk, går inte mycket mer betong till det i mitt fall max 50kvm
"Med gjuta ihop kantbalkarna" menade jag att man gjuter en hel platta istället för bara kantbalk, går inte mycket mer betong till det i mitt fall max 50kvm
10000 lät billigt - är det med isolering och armering ?nino skrev:
Isoleringen kanske du skulel lösa på annat sätt iaf !?
Men armeringsnät behöver du ju - och med bara 4 cm - kommer inte plattan spricka direkt då ?
/K
Om det nu var mig du frågade ...?klaskarlsson skrev:
Så var det endast priset för betongen. Vi gav nyss 9700:- för 4,5 m3.
Gjuter man endast för att få lättstädat så är nog isoleringen inte speciellt viktig.
Armering tillkommer dock, ett par tusen till.
Det går säkert att få en halvhyfsad hållfasthet med 4cm tjock armerad betong.
Men minst sagt lite klurigt att få armeringsnäten i mitten, framförallt där dom ska överlappa.
Sen får man inte tillräckligt (tillåtet) täckdjup för armeringen någonstans.
Redigerat:
Jag frågade väl både litegrann - tyckte det lät billigt med 10 kkr för en 50kvm betonplatta "på riktigt".
Men visst - gör man ett fuskjobb så kanske det räcker - frågan är väl hur länge det håller då ?
/K
Men visst - gör man ett fuskjobb så kanske det räcker - frågan är väl hur länge det håller då ?
/K
alltså: gjuta en traditionell kantbalk för ett fritidshus på ca 50kvm och därefter mura 2varv leca, efter det gjuta en kaka på ca 4cm endast för att få ett mer lättstädat "golv" och kanske hindra endel markfukt. På lecan ett vanligt träbjälklag
En krypgrund med betonggolv alltså, kan det vara så fel?
En krypgrund med betonggolv alltså, kan det vara så fel?
Jag tycker det verkar onödigt och onödigt komplicerat.
En traditionell kantbalk för ett fritidshus på ca 50kvm och därefter mura 2varv leca. På lecan ett vanligt träbjälklag, så långt är jag med.
Sen skulle jag, hellre än betongplatta, ha 5 cm frigolit + noggrannt utlagd och tätat åldersbeständig plast på marken i utrymmet innanför kantbalkarna.
Då når man två syften, plasten spärrar mot markfukt och frigoliten höjer temperaturen någon enstaka grad i kryputrymmet, vilket ger betydligt mer marginal mot för högt rH.
En traditionell kantbalk för ett fritidshus på ca 50kvm och därefter mura 2varv leca. På lecan ett vanligt träbjälklag, så långt är jag med.
Sen skulle jag, hellre än betongplatta, ha 5 cm frigolit + noggrannt utlagd och tätat åldersbeständig plast på marken i utrymmet innanför kantbalkarna.
Då når man två syften, plasten spärrar mot markfukt och frigoliten höjer temperaturen någon enstaka grad i kryputrymmet, vilket ger betydligt mer marginal mot för högt rH.
Nu får du inte tro att jag är någon expert på det här ...
Men i vilket fall, jag har inte sett din lösning med både platta och kantmur vare sig i litteratur eller i verkligheten. Men det behöver ju inte betyda att det är fel iofs.
Själv har jag nyss gjutit en garageplatta på ett sätt som inte direkt beskrivs i någon litteratur heller...
Å andra sidan gjöt en bekant en platta på detta vis, funkade det för honom, tänkte jag att det kan nog funka för mig med.
Dan innan och på själva gjutdagen fick jag dock stora självan. Vart helt plötsligt säker på att nåt skulle skita sig.
För i sommar har jag lärt mig att det ofta finns något klokt med att göra saker "på det vanliga sättet". De gånger jag genat eller trott jag skulle vara smartare har jag ofta blivit straffad.
Jag glömde; att isolera kantbalken med, på insidan.
Men i vilket fall, jag har inte sett din lösning med både platta och kantmur vare sig i litteratur eller i verkligheten. Men det behöver ju inte betyda att det är fel iofs.
Själv har jag nyss gjutit en garageplatta på ett sätt som inte direkt beskrivs i någon litteratur heller...
Å andra sidan gjöt en bekant en platta på detta vis, funkade det för honom, tänkte jag att det kan nog funka för mig med.
Dan innan och på själva gjutdagen fick jag dock stora självan. Vart helt plötsligt säker på att nåt skulle skita sig.
För i sommar har jag lärt mig att det ofta finns något klokt med att göra saker "på det vanliga sättet". De gånger jag genat eller trott jag skulle vara smartare har jag ofta blivit straffad.
Mikael_L skrev:Sen skulle jag, hellre än betongplatta, ha 5 cm frigolit + noggrannt utlagd och tätat åldersbeständig plast på marken i utrymmet innanför kantbalkarna.
Då når man två syften, plasten spärrar mot markfukt och frigoliten höjer temperaturen någon enstaka grad i kryputrymmet, vilket ger betydligt mer marginal mot för högt rH.
Jag glömde; att isolera kantbalken med, på insidan.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Att välja grundläggning (fritidshus i Norrland)
Grund & Markarbeten -
Vilken grund ska man välja? attefallshus
Grund & Markarbeten -
Välja rätt värmesystem till hus på öppen plintgrund
Värme allmänt -
Hur svårt kan det vara att välja färgtyp till källargrunden egentligen???
Färg, Måla & Tapetsera -
Hjälp att välja grundmetod tillbyggnad
Grund & Markarbeten