Ett annat knep mot tjälskjutning är att dränera fullgott.

Men varmgrundens viktigaste poäng har inte alls att göra med tjälen. Det handlar istället om att hålla trossbotten fukt. och mögelfri. En traditonell krypgrund fixar i bästa fall också detta, men oftast till priset att en lagom mängd stugvärme pyser ner i grunden till följd av otillräckligt isolerad trossbotten.
 
Varför inte gjuta ihop kantbalkarna? lättare att städa bort byggskräp, borde rimligtvis hålla undan markfukten mer ...?

Jag vet inte bara en tanke jag haft en tid....
 
nino skrev:
Varför inte gjuta ihop kantbalkarna? lättare att städa bort byggskräp, borde rimligtvis hålla undan markfukten mer ...?

Jag vet inte bara en tanke jag haft en tid....
Hur menar du nu ?
Varför blir det lättare att städa undan byggskräp om man gjuter ihop kantbalkarna !? :S

/K
 
Om man har en gjuten platta så anser jag iaf att den är lättare att städa efter bygget än att städa ett jordgolv / singelbädd

"Med gjuta ihop kantbalkarna" menade jag att man gjuter en hel platta istället för bara kantbalk, går inte mycket mer betong till det i mitt fall max 50kvm
 
Mikael_L
nino skrev:
"Med gjuta ihop kantbalkarna" menade jag att man gjuter en hel platta istället för bara kantbalk, går inte mycket mer betong till det i mitt fall max 50kvm
50m2 = 5 m3 = 10000:-
Det är pengar det med ...
 
man behöver inte ha 10cm det skulle räcka med 4cm eftersom det inte kommer att vara någon belastning där
ca 1500l som kan gjutas i 2 omgångar då kan man ta tombolan
då blir det inte dyrt...
 
nino skrev:
man behöver inte ha 10cm det skulle räcka med 4cm eftersom det inte kommer att vara någon belastning där
ca 1500l som kan gjutas i 2 omgångar då kan man ta tombolan
då blir det inte dyrt...
10000 lät billigt - är det med isolering och armering ?

Isoleringen kanske du skulel lösa på annat sätt iaf !?
Men armeringsnät behöver du ju - och med bara 4 cm - kommer inte plattan spricka direkt då ?

/K
 
Mikael_L
klaskarlsson skrev:
10000 lät billigt - är det med isolering och armering ?
Om det nu var mig du frågade ...?
Så var det endast priset för betongen. Vi gav nyss 9700:- för 4,5 m3.

Gjuter man endast för att få lättstädat så är nog isoleringen inte speciellt viktig. ;)
Armering tillkommer dock, ett par tusen till.

Det går säkert att få en halvhyfsad hållfasthet med 4cm tjock armerad betong.
Men minst sagt lite klurigt att få armeringsnäten i mitten, framförallt där dom ska överlappa.
Sen får man inte tillräckligt (tillåtet) täckdjup för armeringen någonstans.
 
Redigerat:
Jag frågade väl både litegrann - tyckte det lät billigt med 10 kkr för en 50kvm betonplatta "på riktigt".

Men visst - gör man ett fuskjobb så kanske det räcker - frågan är väl hur länge det håller då ?

/K
 
alltså: gjuta en traditionell kantbalk för ett fritidshus på ca 50kvm och därefter mura 2varv leca, efter det gjuta en kaka på ca 4cm endast för att få ett mer lättstädat "golv" och kanske hindra endel markfukt. På lecan ett vanligt träbjälklag

En krypgrund med betonggolv alltså, kan det vara så fel?
 
Mikael_L
Jag tycker det verkar onödigt och onödigt komplicerat.

En traditionell kantbalk för ett fritidshus på ca 50kvm och därefter mura 2varv leca. På lecan ett vanligt träbjälklag, så långt är jag med.

Sen skulle jag, hellre än betongplatta, ha 5 cm frigolit + noggrannt utlagd och tätat åldersbeständig plast på marken i utrymmet innanför kantbalkarna.

Då når man två syften, plasten spärrar mot markfukt och frigoliten höjer temperaturen någon enstaka grad i kryputrymmet, vilket ger betydligt mer marginal mot för högt rH.
 
ja det kanske är enklare och bättre, var väl på fel spår :) tur det finns forum som kan få en på rätt spår!

Räcker det med 1varv leca? blir iof omöjligt att komma under men mindre luft=mindre fukt? eller?
 
Mikael_L
Nu får du inte tro att jag är någon expert på det här ...

Men i vilket fall, jag har inte sett din lösning med både platta och kantmur vare sig i litteratur eller i verkligheten. Men det behöver ju inte betyda att det är fel iofs. :surprised:

Själv har jag nyss gjutit en garageplatta på ett sätt som inte direkt beskrivs i någon litteratur heller... :rolleyes:
Å andra sidan gjöt en bekant en platta på detta vis, funkade det för honom, tänkte jag att det kan nog funka för mig med.
Dan innan och på själva gjutdagen fick jag dock stora självan. Vart helt plötsligt säker på att nåt skulle skita sig.
För i sommar har jag lärt mig att det ofta finns något klokt med att göra saker "på det vanliga sättet". De gånger jag genat eller trott jag skulle vara smartare har jag ofta blivit straffad. :surprised:


Mikael_L skrev:
Sen skulle jag, hellre än betongplatta, ha 5 cm frigolit + noggrannt utlagd och tätat åldersbeständig plast på marken i utrymmet innanför kantbalkarna.

Då når man två syften, plasten spärrar mot markfukt och frigoliten höjer temperaturen någon enstaka grad i kryputrymmet, vilket ger betydligt mer marginal mot för högt rH.


Jag glömde; att isolera kantbalken med, på insidan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.