Hej alla!

Fyllde upp "silon" med 5m3 havre idag och nu börjar den fjärde eldningssäsongen med min egentillverkade havrebrännare. Havret kostade ca 3700:- , hemkört och tankat, och om vintern blir som förra året så räcker det till slutet av mars. Då har jag ofta 23 grader inne och hustru klagar.

Askan samlas automatiskt i en plåtlåda stor som 1½ banankartong och jag tömmer den, bär ut den för hand, 1½ ggr /vecka. På senvåren skovlar jag upp alltihop på släpet och den sprids ut på åkern igen där den "växte" Bra gödning och bästa milljöhantering. Den harvas/plöjes ner omedelbart.

Använder samma brännarrör fortfarande, material, vanlig 10cm fyrkant byggrör. Brännareffekt ca 25-30 kW. Sotar hela pannan från "ludd" som kan bildas nästan varje vecka och skorstenen ca 1 ggr per månad vare sig det behövs eller ej.

Har fortfarande inga planer att lansera den på marknaden men jag bistår gärna med tips och svarar på frågor om någon är intresserad. Skicka privat email.

Får hela tiden beröm av sotaren för jag har väldigt hög förbränningsverkningsgrad och ingen sot och det bästa av allt, ingen myrsyra. När man tänder den luktar det en aning av "popcorn" i några minuter. Det är allt. Själva pannan är inte så bra men det är en annan fråga.

Hälsningar,
Skalman
 
_ap_
Hur är anläggningen uppbyggd?
kör du mot acc eller direkt mot system med underhållsfyr?
 
Tog ut luckan för oljebrännaren och gjorde en ny lucka där havrebrännaren sitter.
Det är en kombipanna med vedeldning på ena sidan och olja på den andra.
Så någon ackumlatorrank har jag inte utan brännaren startar och stoppar efter behov.

Därmot har jag märkt redan på "olje" tiden att jag spar massor med "energi" dvs olja resp havre om jag håller panntempen på strax över 60 grader bara och startar den inte förrän vid strax under 40 grader. Pannan läcker som ett såll. Så det gamla att hålla över 80 grader på oljetiden var helt värdelöst.

Någon risk för kondens finns inte trots de låga pampeperaturerna. Det är förbränningen som ger avgaserna/tempen rakt ut och inte draget genom pannan när det står stilla. Stänger spjället till skorstenen vid stopp.Det var ej så med oljebrännaren.

Ett konkret exempel från en som hade ack tank och eldade med pellets. Han hade samma storlek på hus som min svärson som jobbar med brännare av olika slag. Men förbrukningen var den dubbla. Eftersom pelletsbrännaren som var tillverkad av företaget där svärsonen jobade hade automat start/tändnng så kopplade han ur acktanken och se, pelletsförbrukningen halverades. Detta är fakta! Gäller inte generellt utan naturligtvis bara för det fallet men ger en fingervisning. Så efter mycket funderande beslutade jag mig för att låtsas att havrebrännaren är som en oljebrännare och struntar i acktanken. Den behövs ju för att kunna elda ved med hög temp och att inte pannan skall koka över samt att slippa elda varje dag.

Jo för att lagra solenergi på sommaren förståss men det är en annan historia.

Hälsningar,
Skalman
 
Skalman skrev:
Hej alla!

Fyllde upp "silon" med 5m3 havre idag och nu börjar den fjärde eldningssäsongen med min egentillverkade havrebrännare. Havret kostade ca 3700:- , hemkört och tankat, och om vintern blir som förra året så räcker det till slutet av mars. Då har jag ofta 23 grader inne
Hur många kvadrat värmer du, hur är huset isolerat, hur många i hushållet, några tonårsflickor som duschar länge?
 
Snurre skrev:
Hur många kvadrat värmer du, hur är huset isolerat, hur många i hushållet, några tonårsflickor som duschar länge?
Tror i och för sig att eventuella tonårsflickor duschar snabbare om det inte är fullt så varmt:D
 
Ja det har du nog rätt i! :))))
 
En kompis till oss har en havrepanna, förra året fick de betalat från macdonalds att ta hand om deras förbrukade frityrolja. ( tror vi pratade om 2kr/ liter). till detta fick de gamalt djurfoder gratis som också skulle destrueras. Allt de betalade för var bränslet för transporten av containarna ( har egena traktorer mm).
Allt detta blandades i havrepannan och gav en skön billig värme. ( de gick alltså plus...)

Nu vet jag inte om allt de blandade i var optimalt för havrepannan, men i alla fall blev det billigt.
 
Hmmm panntemp på under 40°, Nja de tror ja inte är nån höjdare..
En kompis körde igång sin pelletspanna i ett utkylt garage så pannan fick gå länge med 40° temp, Det tog inte lång stund innan det började komma ut vatten från asklådan o efter 1 dygn va det säker 10 liter vatten i lådan...

Sen detta med acktank, Visst kan förbrukningen öka med dåligt isolerade rör/tank men då jag bytte min gamla oljepanna som kördes på 60-65° till panna med acktank med bara 60 mm mineralull så sjönk iaf förbrukningen med 2 ton/år..
Går ca 5 ton/år i ett hus på 215m2 varav ca 150-160 m2 hålls 21° övriga m2 ca 14° med 125mm isolering i väggarna byggt -72 med självdragsventilation, Klart en halvering på det skulle inte sitta fel.. :)

Verkar va en lysande brännare om den klarar att köra utan att få kondens under daggpunkten o få syror mm som finns i spannmålen att försvinna...
 
Pannan läckte väl också som ett såll?

Mvh
 
Vid spannmålseldning bildas en ansenlig mängd myrsyra som fräter på de flesta material, särskilt keram ,och ofta får man "slösa" på värmen för att få en högre skorstenstemp så att inte den tar för mycket stryk.
 
PX-21 skrev:
Pannan läckte väl också som ett såll?

Mvh
Det va en ny Ctc ecoflex o inget läckage, Vet du hur mycket vatten det går ut ur skorsten?? :)
 
" 2an Det var inte din som läckte det var väl skalmans ...det måste den väl göra till slut
har hört andra också som kör för liten brännare Effekt)(i för stora pannor mm och andra försök till för låga rökgaser ..att det bara rinner ur pannorna skorstenarna vittrar sönder mm huuu ....

Nää lagom är bäst;)

Mvh
 
Bäst jag svarar...
I turordning....

Huset 1½ plan och hel källare. Boyta ca 110 m2 samt alla snedgarderober på övervåningen som är oisolerade.

De 4 tonårsdöttrarna har flyttat och är runt 40 idag.

Pannan läcker-- vad jag menar är att den blir snabbt nerkyld enl tempmätaren för jag har stor ventilation ut från pannrummet med självdrag samt isoleringen på pannan är ca 3 cm bara!
Suck.
Det där med myrsyran, kom med fakta. Jag har proveldat och testat igaraget i 1½ års tid, ibland med uppåt 1½ meter långa lågor för att ta reda hur coh varför havre brinner och vad som händer. Kan bara säga att myrsyra bldas endast under vissa förutsättningar och dem har inte jag. Däremot vissa fabrikat som pyreldar mellan "eldningarna" för de har inte fungerande automatisk återtändning. Det finns bara vad jag vet 3 fabrikat i denna storlkesklass så ni kan räkna ut själva.

Panntempen och fukt och kondens. Det som är intressan är den kondes, dvs vattenånga som sugs upp av muren och ombildas till vatten. Det hinner inte ske på den tid som gaserna passerar från pannan och ut genom skorstenen. Rökgasen ut är dessutom väl över 100 grader även uppe på toppen. Men det har ingen betydelse om det är lägre för den lösta ångan går ju ut. Problem endast om det stannar och kondenserar till vätska, och när skulle det ske? Jo när man släcker ner och endast då.

Någon tjära som rinner har jag absolut inte det minsta och ingen sot heller. Kom och titta och fråga sotarn . Det har ingen betydelse hur varm vattnet i pannan är för tjärbildningen, vi pratar inte om ved! Förbränningen sker i röret och den byr sig inte om hur varmt pannvattnet är. Blanda inte ihop detta.

Slutligen, det jag har upptäckt med alla mina proveldningar var just hur aoch varför hhavret brinner och beter sig och detta har jag fört över till brännaren. Så det är egentligen inget märkligt men tar tid och ingan annan har gjort det. De bara eldar på och då blir det som det blir.

Tja, det var väl allt?

Häslningar,
Skalman
 
Bara att grattulara om du löst det ingen annan löst med spannmålseldningens problem.. :)

Då är det väl bara till att ta patent o bosätta dej i Monaco för att räkna pengarna som lär strömma in antingen från tillverkning/sålt patent..
Bör finnas ett stort intresse från större tillverkare om alla problem går lösa på ditt vis..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.